Ok! Ja, Lux rekommenderar 50mm men på DoIt skriver de 30mm. Känns vettigt att ta lite i överkant! Skivorna finns kvar, om än inte på bauhaus hemsida.
Tack för svaret och intressant tråd!

Jättefint, imponerande. Det enda jag inte förstår är idén med golvbrunnar i hörnen. Jag trodde det vettigaste var en enda, med lite fall. Varje extra golvbrunn är ju en läckagerisk. Och "enkelt att spola av" blir det väl även med en ensam brunn?

LasseMorin skrev:
Jättefint, imponerande. Det enda jag inte förstår är idén med golvbrunnar i hörnen. Jag trodde det vettigaste var en enda, med lite fall. Varje extra golvbrunn är ju en läckagerisk. Och "enkelt att spola av" blir det väl även med en ensam brunn?
Tre av brunnarna var ju ganska givna från början: en under badkaret, en i duschen och en i bastun. Det är den fjärde, vid WCn, som kanske var lite onödig... Men vi tänkte att rummet är ju ganska stort (16 kvm) så det vore väl bra med en brunn i varje hörn. (Och att ordna fall till en enda brunn från alla punkter i ett så stort rum skulle ju bli lite knepigt, om inte brunnen låg mitt i förstås.) Men visst, golvbrunnar är läckagerisker, så är det förstås. Jag brukar inspektera allt underifrån (från krypgrunden) en eller ett par gånger om året. Och ännu inga problem (ta i trä).

/ulf

LasseMorin skrev:
Nja, är det ett stort badrum så blir det inte bra med en enda golvbrunn. Då måste ju vatten från ex.vis bastun rinna över hela golvet till duschens brunn som ofta är i ett hörn.
Dessutom blir det väldigt mycket flytspackel om badrummet är 5 meter långt och du ska ha fall på minst 1-2 cm/m så blir det typ 7 cm tjockt flytspackel vid tröskeln. Och det är inte alla som klarar att skapa 5 meter jämnt fall utan att det blir svackor.

Fint jobb.

Bara tänkte på inkommande vatten i badrummet. Är det godkänt att ha dom i golvet?

Man ser ett grått rör och ett vitt rör. Vita är handfatet. Vad är det gråa?

Claesk skrev:
Fint jobb.

Bara tänkte på inkommande vatten i badrummet. Är det godkänt att ha dom i golvet?

Man ser ett grått rör och ett vitt rör. Vita är handfatet. Vad är det gråa?
Jag tror att det är ok att dra rör-i-rör i väggar och golv, men jag är ingen expert på regler. Någon annan som vet hur det ligger till?

Det grå avloppsröret är avluftning - går upp till vinden (där det sitter en vakuumventil).

tvattstall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övriga rör är:

De två rören i botten är inkommande till badrummet. De går i golvet, rör-i-rör, till VVB i pannrummet. De fyra som går ut mot vänster är dusch resp badkar. De går rör-i-rör i väggen. Och de två armerade slangarna går upp till tvättstället.

(Rester av svart vävtejp finns kvar efter att ha tinat frusna rör med hjälp av dammsugaren - jag glömde att vrida upp värmepatron och reste på semester, mitt i vintern...)

/ulf

Mycket fint, Kommer att kopiera ert skåp till vårt pågående badrums bygge.
Hur byggde ni skåpet?

Bra att du berättade om era fel, om att lägga rören för nära yttervägg. Så slipper vi.
Hur mycket isolering har ni i yttervägg?

Avluftning går den i väggen enda upp till taket?

Claesk skrev:
Mycket fint, Kommer att kopiera ert skåp till vårt pågående badrums bygge.
Hur byggde ni skåpet?

Bra att du berättade om era fel, om att lägga rören för nära yttervägg. Så slipper vi.
Hur mycket isolering har ni i yttervägg?

Avluftning går den i väggen enda upp till taket?

Lådan för rören är försänkt i väggen, mellan två reglar, och byggt av plyfa-bitar. Isoleringen, som i övrigt är 145 + 45, blir då förstås tunnare där, men det verkar inte vara några problem med frysning p g a det. Botten av rörlådan lutar utåt för att ev läckande vatten ska rinna ut på badrumsgolvet. Alla fogar och genomföringar i lådan är tätade med duk+fuktspärr.

Rörlådan döljs av tvättställskåpet som sitter fästat i reglarna med spikplåtar. Mycket stadigt och bra lösning (men man är ju begränsad av reglarnas placering). Skåpet är byggt av överblivna pårlspont-bitar limmade på masonit (den där gröna, fukttåliga) för att hålla formen. Dörren gjordes av pärlspont på tunn plyfa. Även botten av skåpet är plyfa. (Vad skulle man ta sig till utan plyfa!?) Toppen på tvättställskåpet är en DoIt-skiva från Bauhaus med klinkers på.

Avluftningen går i väggen och mynnar på vinden, men huset är bara i ett plan så det är bara fråga om knappa 3 meter.

Ang frysrisk: Det är svårt att gardera sig mot frysta rör om man bara har 145+45 isolering. Lättare med tjockare väggar. Samtidigt som man vill ha ganska skarpa böjar i hörn och vid blandare för att undvika rör nära ytterväggen så vill man ju också kunna dra ur / trycka i nya rör om det skulle behövas, och då fungerar det inte man alltför skarpa krökar. Jag vet inte hur man bäst löser problemet. De lösningar som finns är inte 100%-iga. Man skulle kanske starta en ny tråd om bara detta problem...

Om jag hade fått göra om från början så hade jag försökt lägga så mycket rör som möjligt i golvet i stället för i väggarna - i krypgrunden blir det ju aldrig minusgrader...

Lycka till med bygget!
/ulf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.