K Kane skrev:
Hamnade i en konflikt med en yngre nysvensk taxichaffis i går. Högerregel, jag kommer från höger och är i T-korsningen när han tutar och viftar, jag stannar och drar ned rutan och undrar vad han håller på med. Han säger att jag skall lämna företräde eftersom han kör rakt fram.....
Slutar med att han skriker att jag är en djävla "bluffare". Han har förmodligen hört att folk kallar andra för luffare.
Många verkar tro att man är på huvudled om man kör på den icke svängande delen av en t-korsning. Eller så hade du fel och det faktiskt var en huvudled 😂

Ännu jobbigare är de som ska svänga men inte blinkar så man står som ett fån och väntar i onödan.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Många verkar tro att man är på huvudled om man kör på den icke svängande delen av en t-korsning.
Jag tycker nog att det borde vara så.

P
K Kane skrev:
Jag tycker nog att det borde vara så.
Det kan bli en del svårbedömda korsningar då.

Högerregeln är en bättre regel. Den är enkel och lätt att tillämpa, men eftersom vi är så få som känner till den så är det nog bättre att avskaffa den och skylta alla korsningar. Med skyltar förstår nästan alla trafikanter vem som ska lämna företräde.

Nu är det gubbe/tant som är tråden och inte bilkörning som är OT

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Hamnade i en konflikt med en yngre nysvensk taxichaffis i går. Högerregel, jag kommer från höger och är i T-korsningen när han tutar och viftar, jag stannar och drar ned rutan och undrar vad han håller på med. Han säger att jag skall lämna företräde eftersom han kör rakt fram.....
Slutar med att han skriker att jag är en djävla "bluffare". Han har förmodligen hört att folk kallar andra för luffare.
Jag trodde att man måste ha körkort för att få köra taxi …
… kollade nu på trafikverket.se och det stämmer; man måste ha körkort. 😉

Man måste dessutom ha taxiförarlegitimation ("taxikort"). För att få det måste man skriva två teoretiska prov och göra en uppkörning.

Men kännedom om högerregeln tycks inte testas, alltså? Den antas man kanske ha lärt sig när man tog B-kort. Bilkörkort från ett EES-land duger dock för den som vill skaffa taxikort. Högerregeln kanske inte finns i hela EES?

P
J jonaserik skrev:
Nu är det gubbe/tant som är tråden och inte bilkörning som är OT
Gubbar och tanter kör sämre än 18-åringar, vet du väl?
(. Kommentaren kan innehålla spår av ironi. .)

Redigerat:
P pmd skrev:
Gubbar och tanter kör sämre än 18-åringar, vet du väl?
Är du säker på det ? Den yngre generationen till 65 % ska brlljera en del för sina kompisar och gasa. Det gör inte gubbe/tant. Kanske för mycket åt andra hållet. Men allt är relativt och inte hugget i sten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jag har gjort ett tillägg till mitt förra inlägg.

Att ha flera par läsglasögon utspridda på strategiska ställen runtom i huset är inte bara ett tecken på att man är gubbe utan även ett väldigt bra gubbtips på sånt man bara lär sig av den erfarenhet man har som gubbe.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Att ha flera par läsglasögon utspridda på strategiska ställen runtom i huset är inte bara ett tecken på att man är gubbe utan även ett väldigt bra gubbtips på sånt man bara lär sig av den erfarenhet man har som gubbe.
Eller köra progressiva? Är ju iof också ett gubbtecken

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Eller köra progressiva? Är ju iof också ett gubbtecken
Progressiva har jag också men när det gäller det finstilta så krävs det lite starkare grejer. Det där märker du snart när du blir gubbe 😃

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Progressiva har jag också men när det gäller det finstilta så krävs det lite starkare grejer. Det där märker du snart när du blir gubbe 😃
Jag har faktiskt sk avlastningsglas. Inkörsporten till progressiva 😂

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt sk avlastningsglas. Inkörsporten till progressiva 😂
Hörde jag någon säga "åldersnoja" innan?

• Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hörde jag någon säga "åldersnoja" innan?
En del har det och en del kanske ska ha Botex i nosen för att ta bort skrynklor som syns. Hur många i landet vet jag inte, men mååånga kändisar utomlands injeceras med det, för att inte se så gammla ut. Fåfänga är vad det är. Åldrens tid tar ut sin rätt oavsett Botex.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.