36 655 läst · 474 svar
37k läst
474 svar
Att bli gubbe/tant.....
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Många verkar tro att man är på huvudled om man kör på den icke svängande delen av en t-korsning. Eller så hade du fel och det faktiskt var en huvudled 😂K Kane skrev:Hamnade i en konflikt med en yngre nysvensk taxichaffis i går. Högerregel, jag kommer från höger och är i T-korsningen när han tutar och viftar, jag stannar och drar ned rutan och undrar vad han håller på med. Han säger att jag skall lämna företräde eftersom han kör rakt fram.....
Slutar med att han skriker att jag är en djävla "bluffare". Han har förmodligen hört att folk kallar andra för luffare.
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Ännu jobbigare är de som ska svänga men inte blinkar så man står som ett fån och väntar i onödan.
Det kan bli en del svårbedömda korsningar då.K Kane skrev:
Högerregeln är en bättre regel. Den är enkel och lätt att tillämpa, men eftersom vi är så få som känner till den så är det nog bättre att avskaffa den och skylta alla korsningar. Med skyltar förstår nästan alla trafikanter vem som ska lämna företräde.
Jag trodde att man måste ha körkort för att få köra taxi …K Kane skrev:Hamnade i en konflikt med en yngre nysvensk taxichaffis i går. Högerregel, jag kommer från höger och är i T-korsningen när han tutar och viftar, jag stannar och drar ned rutan och undrar vad han håller på med. Han säger att jag skall lämna företräde eftersom han kör rakt fram.....
Slutar med att han skriker att jag är en djävla "bluffare". Han har förmodligen hört att folk kallar andra för luffare.
… kollade nu på trafikverket.se och det stämmer; man måste ha körkort. 😉
Man måste dessutom ha taxiförarlegitimation ("taxikort"). För att få det måste man skriva två teoretiska prov och göra en uppkörning.
Men kännedom om högerregeln tycks inte testas, alltså? Den antas man kanske ha lärt sig när man tog B-kort. Bilkörkort från ett EES-land duger dock för den som vill skaffa taxikort. Högerregeln kanske inte finns i hela EES?
Att ha flera par läsglasögon utspridda på strategiska ställen runtom i huset är inte bara ett tecken på att man är gubbe utan även ett väldigt bra gubbtips på sånt man bara lär sig av den erfarenhet man har som gubbe.
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 149 inlägg
En del har det och en del kanske ska ha Botex i nosen för att ta bort skrynklor som syns. Hur många i landet vet jag inte, men mååånga kändisar utomlands injeceras med det, för att inte se så gammla ut. Fåfänga är vad det är. Åldrens tid tar ut sin rätt oavsett Botex.SågspånPappspikEternit skrev: