3 445 läst · 25 svar
3k läst
25 svar
Att anlita en entreprenör.......råd mm
Det här är liknande samma problem som systemutvecklare har. Kunden tror att de vet vad de vill ha för it-system. Under införandet/systemutvecklingen så ändrar kunden sig beroende på att de inte riktigt visste vad de egentligen ville ha, de får nya idéer när de ser vad man skulle kunna få, de får nya insikter om sin egen verksamhet, lagar, regler och interna prioriteringar ändras och så vidare.oskis 123 skrev:Det känns ju verkligen som om det gått troll i branscherna när det skall behövas en exakt specifikation för precis minsta lilla sak. Det finns många lycksökare, det finns många klantskallar och någonstans därute finns det även en och annan som kan sin sak. Rådet att göra upp innan är ju på sin plats och helt korrekt, men trist att det ska behövas....
Ett tag försökte man specificera allt in i minsta detalj och låste sedan specifikationen. När systemutvecklingen väl kom igång så hade kundens omgivning ändrats så mycket att det man höll åå att bygga hade redan hunnit bli inaktuellt. Nu kör man med synsättet att det enda som är stabilt är att kundens krav inte är stabila så man ska inte hålla på och speca ihäl sig utan istället anpassa sig till förändringar. Lik förbaskat så får kunderna fortfarande ofta en gunga när de trodde att de beställde ett flygplan
bra-byggare skrev:
Vi har alltid haft otroligt detaljerade avtal och Väkldigt svårt att få ett rimligt pris pga att de flöesta hantverkare blir bortskrämda av kunskapen att vi villa haX specade skivor, bygget skall utföras med Branchregle rfrån Bkr, Gvk etc etc. Bewsaiktningsrätt, tider, viten mm mm .
Det har som sagt varit skitsvårt att hitta entreprenör så jag håller inte med om att "gynnar" entreprenörer me dprisuppgift.
Min uppfattning är att de flesta firmor vill ha ett luddigt underlag för att kunna lägga på "extrasaker" som blir dyrt. Det är därför sååååå många firmor inte vill skriva kontrakt utan vill använda sin offert som de oftast lämnas som ett excel med :
pimer X
Gummi Y....
Då vet kunden inte vad som saknas..........och priset går upp kontinuerligt.
Vårt avtal är konstruerat så att "allt som krävs för att slutföra entreprenaden skall ingå".
Om man vill ha ett noggrant kontrakt krävs det att du vet mycket självfallet så att du inte snärjar in dig i att de måste frångå branchregler för kontraktets skull. DÄRFÖR skall man alltid ha en text där det framgår att Entreprenören ansvarar för att rådge felaktigheter och att handlinga rgäller i följande ordning:
1. kontrakt X-YY-ZZ
2. Branchregelr (vilka)
3. RO formulär?
4. Svenskk lag (KO)
1. kontrakt X-YY-ZZ
2. Branchregelr (vilka)
3. RO formulär?
4. Svenskk lag (KO)
oskis 123 skrev:Det känns ju verkligen som om det gått troll i branscherna när det skall behövas en exakt specifikation för precis minsta lilla sak. Det finns många lycksökare, det finns många klantskallar och någonstans därute finns det även en och annan som kan sin sak. Rådet att göra upp innan är ju på sin plats och helt korrekt, men trist att det ska behövas....
Det beror ju framförallt på degradering av moral inom hantverkarbranchen skulle jag påstå. De saltar, skiter i kunden och slarvar....9 av 10 gör så och de drabbar även den seriöse 10:e personen, tyvärr.
Jag misstänkte det, att det skrämmer bort många hantverkare alltså.Åsa76 skrev:
Tänkte precis skriva ett inlägg om detta: I mitt yrke som IT-konsult är en självklar del av mitt arbete att förstå kundens krav och önskemål trots att de ofta är oerhört luddigt specificerade. Att bara hacka ihop saker enligt en fullständig specifikation klarar en chimpans av (nåja, nästan ), utmaningen är att bygga något som motsvarar kundens förväntningar, både uttalade och outtalade. Uppfyller inte systemet kundens förväntningar så har jag misslyckats, oavsett om det jag har byggt är jättebra i mina ögon och uppfyller alla skriftliga krav som finns. Detsamma gäller många andra yrken: En bra frisör är ju exempelvis ofta den som på ett nästan magiskt sett förstår hur kunden vill bli klippt. En bra revisor är den som ser vilka möjligheter som finns i kundens ekonomi etc.bra-byggare skrev:Det här är liknande samma problem som systemutvecklare har. Kunden tror att de vet vad de vill ha för it-system. Under införandet/systemutvecklingen så ändrar kunden sig beroende på att de inte riktigt visste vad de egentligen ville ha, de får nya idéer när de ser vad man skulle kunna få, de får nya insikter om sin egen verksamhet, lagar, regler och interna prioriteringar ändras och så vidare.
Ett tag försökte man specificera allt in i minsta detalj och låste sedan specifikationen. När systemutvecklingen väl kom igång så hade kundens omgivning ändrats så mycket att det man höll åå att bygga hade redan hunnit bli inaktuellt. Nu kör man med synsättet att det enda som är stabilt är att kundens krav inte är stabila så man ska inte hålla på och speca ihäl sig utan istället anpassa sig till förändringar. Lik förbaskat så får kunderna fortfarande ofta en gunga när de trodde att de beställde ett flygplan
I mitt tycke borde man kunna ställa samma krav på hantverkare. Man anlitar ju en hantverkare för att han eller hon besitter en kunskap som man själv saknar, då borde det ingå i hantverkarens jobb att se och fixa saker som jag som lekman har missat. Det ska ju trots allt vara hantverkaren som är proffs. Och enligt mig har hantverkaren misslyckats som yrkesman om bygget inte motsvarar vad kunden har förväntat sig, oavsett vad kunden har kommit ihåg att skriva in i kontraktet. Det kallas yrkesstolthet, men det verkar, på vad man får höra från många, vara en bristvara.
Ett exempel;BobbyEwing skrev:
Du får två priser på ett jobb där den ena är något lite billigare, så du väljer denne.
Eftersom du inte hade specat önskemålen (eller fått en jättedetaljerad offert) så köper du, utan att veta om det, trista plastlister i alla ytterhörn.
Hantverkare nummer två, som hade en rejäl skopa yrkesstolthet, hade istället ställt sig och "jollat" (=gerat) alla ytterhörn. Kostnaden för det momentet var större än differansen på offerterna, vilket betyder att du har köpt en dyrare tjänst -sett till vad du fick.
Jag tror inte att ett specat underlag är Åsa's problem. Slänger man däremot in en massa juridik med hot om viten m.m. så kommer ingen att välja det jobbet (oavsett hur seriös man är) om man har ett annat likvärdigt arbete, utan vite, att välja på. Det behövs inte så mycket olycka för att det ska skita sig för en fåmansföretagare i det läget, och varför ska man då riskera att få betala viten?
Mitt råd är kort och gott undvik hantverkare om du kan, även om det finns en och annan som kan göra ett hyffsat arbete.
Kan bara instämma som någon nämner ovan, i min branch är allt sämre än perfekt ej godtagbart...även om kunden lämnat "skit" till oss. Antingen får vi påpeka detta och/eller trolla.
Jag ska reklamera mitt badrum, inte för att det leder någon vart. Men jag tänker visa mitt missnöje ännu en gång.
/danso
Kan bara instämma som någon nämner ovan, i min branch är allt sämre än perfekt ej godtagbart...även om kunden lämnat "skit" till oss. Antingen får vi påpeka detta och/eller trolla.
Jag ska reklamera mitt badrum, inte för att det leder någon vart. Men jag tänker visa mitt missnöje ännu en gång.
/danso
Oavsett vilket så bör det ju då vara hantverkaren som ska vara den som informerar om vad som ingår i priset, varför det är bra att göra på det sättet etc, dvs hjälpa kunden att fatta ett bra beslut.ACME skrev:Ett exempel;
Du får två priser på ett jobb där den ena är något lite billigare, så du väljer denne.
Eftersom du inte hade specat önskemålen (eller fått en jättedetaljerad offert) så köper du, utan att veta om det, trista plastlister i alla ytterhörn.
Hantverkare nummer två, som hade en rejäl skopa yrkesstolthet, hade istället ställt sig och "jollat" (=gerat) alla ytterhörn. Kostnaden för det momentet var större än differansen på offerterna, vilket betyder att du har köpt en dyrare tjänst -sett till vad du fick.
Jag tror inte att ett specat underlag är Åsa's problem. Slänger man däremot in en massa juridik med hot om viten m.m. så kommer ingen att välja det jobbet (oavsett hur seriös man är) om man har ett annat likvärdigt arbete, utan vite, att välja på. Det behövs inte så mycket olycka för att det ska skita sig för en fåmansföretagare i det läget, och varför ska man då riskera att få betala viten?
Angående viten etc så är det ju i sig en rejäl känga till hela branchen att det första man blir rekomenderad att göra som kund att se till att man har detaljerade klausuler för vad som ska hända när saker blir fel och/eller inte klara i tid. För det första är denna typ av paragrafer standard i alla tjänstebrancher och inget man skulle behöva orda om och för det andra så är det klausuler som aldrig borde behöva användas, då det borde vara självklart för alla som säljer tjänster att man gör ett bra jobb som följer alla regler samt att man gör det färdigt inom utlovad tid om överhuvudtaget möjligt, alternativt informerar kunden i god tid om fördröjningen och orsaken till den för att kunden ska kunna gå vidare på det sätt han eller hon finner lämpligast. Att göra saker felaktigt bara för att det inte explicit står i ett kontrakt att de ska göras rätt och att helt utan orsak ta dubbelt så lång tid på sig som utlovat (samt inte dyka upp på utlovad tid, salta fakturor etc etc) är helt enkelt inte acceptabelt.
Liknande trådar
-
Anlita takläggare vad är viktigt att tänka på
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur funkar när man anlitar ngn att måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Stockholm/Spånga: Anlita hjälp för att installera mekaniskt ventilerade golv + FTX-ventilation
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Fuktskada? - Vilken typ av expertis att anlita
Bostadsrätt -
Vem ska man anlita för att byta dörr?
Fönster & Dörrar