jeppeknaster skrev:
Fast den som sitter i "vårt" hus är ett riktigt schabrak. Har tyvärr ingen bild men den ser ut som om den skulle kunna mata hela norrland med ström.
En bild av schabraket vore intressant. :rolleyes:

Immobil skrev:
En bild av schabraket vore intressant. :rolleyes:
Lovar er en bild. Vi får tyvärr inte tillgång till huset förrän 16 feb men vi ska dit snart och mäta lite till en planritning så då ska jag passa på att föreviga eländet. :)

Bobby Ewing:
Tack för din input. 60 apparatdosor!? vad har du gjort egentligen? :) räknade med ett 40-tal på 150kvm....

Det är ju ett antal smårum som ska ha uttag, sen ville vi ha lamputtag över alla fönster, dosor till alla brytare och dimmrar etc. Sen till alla nätverksuttag, antennutag etc. Det går helt enkelt åt en massa :)

Här kommer mitt schabrak. Den är typ 120x120...
Huset har tidigare varit två lägenheter så det är egentligen två centraler.... Och mitt i allt en modern jordfelsbrytare :)

• IMG_3143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gedigen central från tiden när saker och ting skulle hålla, har den inte råkat ut för något missöde tex varmgång håller den 50-100 år till.
Det som kan strula är att det kan bli ont om hål att komma in i den, samt att jordfelsbrytare får sitta i en egen låda bredvid, finns ju gott om plats på tavlan.

jeppeknaster skrev:
Huset har tidigare varit två lägenheter så det är egentligen två centraler.... Och mitt i allt en modern jordfelsbrytare :)
lite nyfiken vad har du för huvudsäkring? är det 2 separata abonnemang? isåfall skulle du tjäna en slant på att slå ihop och få en mätare samt gå ner i säkringsstorlek om det går.

M
jeppeknaster skrev:
Beklagar sorgen :eek:

Hej
Det är nog redan nedsäkrat eftersom det har varit en villa de senaste 30 åren. Huvudsäkringen har jag ingen aning om, brukar väl ligga på 10 el 16 ampere?

miss information skrev:
Beklagar sorgen :eek:
Säg det till elekrikern istället :)

M
Nja, du kanske kan klara dig på 20A

M
jeppeknaster skrev:
Säg det till elekrikern istället :)

Jaha, är det gratisjobb? :D

jeppeknaster skrev:
Hej
Det är nog redan nedsäkrat eftersom det har varit en villa de senaste 30 åren. Huvudsäkringen har jag ingen aning om, brukar väl ligga på 10 el 16 ampere?
står på elräkningen oftast. minsta man kan ha e 16A
med tanke på storleken på den centralen så var det säkert 35A eller mer från början
35A- över 5000kr/år i fast avgift.
16A tror jag ligger på 1500kr.

electrocuted skrev:
Huh?! Skellefteå Kraft tar då ut drygt 3000:- för 16A, över 4000:- för 20A helår.

miss information skrev:
Jaha, är det gratisjobb? :D
Njae, inte direkt. Rivningen är iofs gratis eftersom jag gör den själv men resten debiteras jag enligt gällande normer. Blir väl en ROT-avdragshistoria till slut, vi får se. Nåja, du har nog rätt. Det blir nog jag som får bära både sorgen och centralen :)

electrocuted skrev:
står på elräkningen oftast. minsta man kan ha e 16A
med tanke på storleken på den centralen så var det säkert 35A eller mer från början
35A- över 5000kr/år i fast avgift.
Ok, mitt första hus så jag är inte så insatt i såna frågor. Det är säkert 16A eftersom det är ett äldre par som bott där i 30 år och de lär ju inte vara några storförbrukare av el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.