Vi flyttade in i ett fritidshus i november 2012. Vi bor i det permanent. besiktningen visade inga problem med mögel etc. på kallvinden. men när jag var uppe där i januari 2013 så såg jag att på båda gavlarna och motsvarande ställe hade det bildats en tunga med vitmögel. Möglet är väldigt nära takfoten och antar att luften står stilla i hörnen där nere. Vi har eldat och höjt temperaturen jämfört med de som hade stället innan och använde det bara på sommaren. I vintras hade vi mycket istappar och ca 15 cm is på taket. I resten av vinden kan man se små prickar med vitmögel

Vi har fått rådet att tilläggsisolera vinden och installera mögelstopper. I dagsläget sitter det en ventil på vardera kortsida

Är det rätt väg att gå ? Vi vill ju få bort isen på taket, och ska man täta där tungan med mögel var ? Jag menar där läckte det säkert in kalluft som skapade kondens etc.

Kollar man om vindar så är det moment 22. man ska inte ventilera för då släpper man in fukt men man ska ventilera för att få bort fuktig varm luft som kommer nedifrån huset.

tak.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG1035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG1037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG1006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen ..
Som jag ser det så det slarvigt isolerat med en massa sprickor i isoleringen och det innebär att
där har du en massa värme som ger sig ut .. inte undra på att du får is på taket och dessa istappar..
Så vad du skall göra är att ... Rätta till isoleringen så skiktet blir tätt. lägg på 100 mm skiva
och var noga i skarvarna... Sedan rullar du på 45 mm isolering med papp och får då pappen upp..
Så håller detta värmen nere och isbildningen försvinner på taket...
Som det är nu får du kondens på vinden och då möglar det gärna.. Men detta kommer att försvinna
efter åtgärd..
Eti..
 
Tack för svaret.

Så du menar att den isolering som redan ligger är bara att plana ut och lägga till rätta, sen på med mer isolering ? I dagsläget ligger det ej någon plast, utan bara isolering. räcker pappen överst som spärr ? eller kommer inte detta stänga inne all fukt i isoleringen ? Isoleringen ligger direkt emot taket utan någon luftspalt mellan takfot och isolering, antar att detta är nått som måste fixas oxå ? Huset har ingen takfotsventilation som jag ser utifrån.

googlar man på fukt och vindar så kan man läsa att för kall vind inte är bra heller. Räcker det med att man eldar på vintern och låter spjällen stå öppna för att få ett undertryck och värme på vinden ?

Hur ska jag göra runt murstocken ? Sotaren sa att jag måste ta bort isoleringen som är stoppad mellan takstolen och muren "ca 10 cm" Om jag lyfter på denna så ser jag rätt ner till huset. så jag har låtit den ligga för att inte få allt för mkt läckage.

tacksam för svar
 
Redigerat:
Hej ..
finns det inte någon fuktspärr under isoleringen så får du upp all fukten från din bostad
och denna tar sig igenom isoleringen och gör att det fuktar på vinden med mögel som följd..
Tyvärr måste du göra ett större jobb..

.... Spärr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får ta bort all isolering i varje fack , tag ett fack i taget ...
Slå ner alla spik som sticker upp... Lägg på en Masonit platta på glespanelen
så du får en jämn och fin botten ... över detta lägger du plasten och fäster denna
noga med uppvikta kanter .. slå gärna på en tunn list, så plasten sitter tätt mot regeln..
Lägg sedan tillbaka isoleringen
Luftspalt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och se till att du får en luftspalt i takfoten ..
Låt isoleringen ligga kvar vid skorstenen ( brand säkerhet )..
Eti..
 
tack för svaret :D


Luckan upp till kallvinden är endast 50x50 cm. så det blir till att såga masoniten i små bitar för att få upp det isf. Eller så får jag göra luckan större :p
 
200 cm x 60 cm kan vara rätt lagom , blir lättare att jobba med det måttet ..
och det får du lätt upp..genom det hålet..
och så två skivor omlott så blir det bra
Så du behöver inte krångla med luckan..
Vilket mått har du mellan takstolarna ??
Eti..
 
77 cm innermått. kan vara så att luckan är 60x 60 cm har inte mätt
 
Hej igen..
masonit.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är luckan 60 x 60 så klarar du måttet
Då kör du skivorna 75 cm X längden..
och var noga med plasten så det blir tätt annars kryper fukten upp igen..
Eti..
 
I dagsläget ligger det ej någon plast, utan bara isolering. räcker pappen överst som spärr ?
Själv tycker jag bygget ser så modernt ut att det borde vara plastat i taket. Plasten ska altså ligga under isoleringen inte över som jag tyckte mig se att du trodde.
Saknas plasten under isoleringen kan ett alternativ vara att göra som "Etoil" säger.

Pappen på det yttersta lagret är främst för att det inte ska blåsa/dra luft ner i isoleringen och minska på isoleringsförmågan.
 
UPDATE : Nu har jag varit uppe på vinden och ser att det ligger en svart tunn takpapp innan isoleringen. isoleringen är 20 cm tjock " 2 x 10 cm isoleringsskiva. alla genomförningar etc är dragna igenom pappen. isoleringsskivan som legat underst är mörkare på vissa ställen, måsten de bytas ut ? Vad ska jag göra? lägga plast sen lägga tillbaka isolering sen rulla ut isolering med papp på sig ? Nu är det även svartmögel i vinden och träet är fuktigt på vissa ställe. Jag lät luckan stå öppen som för övrigt bara är 45x 45 cm =/.

Jag tänker att lägga plast sen tilläggisolera 45 mm och sen istallera tygghetsvakten vind måste hjälpa problemet ?

Hur akut verkar detta vara ?

Tacksam för svar

IMAG1135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej igen...
Bra bilder du kommer med, nu ser man hur det ser ut..
Gör så här...
Ta bort den svarta pappen så mycket du kan och kommer åt...
så den inte binder fukten innan plasten, att det finns lite kvar gör inget..
Krök ner alla spik som du ser , så inte dessa gör hål i plasten.
Om det fattas glespanel i botten i någon kant så lägg dit en bit löst..
detta för att masoniten skall ligga en bit från taket , här behövs det luft
sedan lägger du masoniten och den kan ligga löst..
och på den kommer sedan plasten och här är du noga så den blir tät.. runt alla kanter..
Därefter lägger du tillbaka isoleringen snyggt och fint..
Att isoleringen är svart gör inget men den får inte vara blöt, då lägger du den i solen
så den får torka..

Har du möjlighet att öppna upp i gavlarna så gör det , för då torkar det bättre
på hela vinden..
Du skall göra detta så snart som bara möjligt, så du får slut på detta problem..
ju längre du väntar desto värre blir det...
om du har 77 cm mellan balkarna så sågar du masoniten 37 cm och lägger
två bitar sida vid sida,, så blir det enkelt att få dom upp och jobba med...
Eti
 
Problemet är att det kommer upp varm fuktig luft någonstans försök leta reda på vart det sker och täta där. Sedan är det viktigt att ha bra ventilation. Om det inte finns undertryck i huset så trycker den varma fuktiga luften upp på vinden med stor risk för skador när det är kallt ute. Ett alternativ kan vara att göra en varmvind istället för att försöka plasta varje fack på vinden vilket är svårt att få bra.
 
Hej igen ..
Dina problem är långt ifrån så stora så du behöver en trygghets vakt
bilderna på dina takstolar och tak är jätte fina
efter att du gjort detta jobbet, så kan du vänta några år, och först se skillnaden
innan du lägger pengar på denna vakt...Problemet måste bort först...
Själv har jag efter 40 år med byggnation aldrig varit i närheten av en dylik apparat
rätt konstruktion och riktig luftventilation är vad som behövs för att vinden skall må bra..
Och det viktiga är att fukten stannar där nere och inte går genom taket och att värmen
stannar i isoleringen, det är därför du har pappen upp, på 45 an ..
Om det blåser in i isoleringen så gör den ingen nytta...Luften skall stå stilla där
under pappen.. Dina istappar beror på ett stort värmeläckage.. Så dom skall du titta efter
på vintern.
Eti..
 
Tack för alla svar.

Huset har en balkong som har samma tak som resten av huset. I dagsläget har bara halva denna isolering. Balkongen är inglasad så det är stora värmeskillnader beroende på sol eller ej och stor skillnad mellan hus och balkong. Hur ska jag tänka där ?

Räcker det med att jag rullar på 45 mm isolering över de existerande 20 cm som redan finns ? eller ska jag på med 95 mm till innan denna ?

Ska jag ta bort pappen som sitter på gavlarna ? isoleringen mellan takstolen och gaveln är nerstucken längre ned än vindens glespanel, är detta väggisoleringen måntro ? om ett vp rör ligger ovanför glespanelen, hur gör jag då med masoniten ? svarta pappen sitter hårt och dikt emot innertaket. under panelen går det ej att få bort pappen, måste verkligen pappen bort om man låter den torka ut rejält med byggfläkt ? jag tänker köpa ny isolering så slipper man oroa sig att den är för fuktig när man lägger tillbaka den. Det luktar kattpiss / surt uppe på vinden, antar att detta är blöt isolering ?
IMAG1142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG1143.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan vi köpte hade vi en besiktningsman som var uppe på vinden bla. är detta nått han borde sett då ?
Mvh Klas
 
Redigerat:
En annan sak som du ocså bör fundera på är hur det står till med ventilationen i bostaden.
När huset inte var permanent bebott så hade du en annan fuktbelastning som tillät fukten att torka upp när ni inte var där. Du kanske ska se till att du har tillräckligt med ventilation så kanske problemet helt försvinner utan att du behöver hålla på med att lägga plast i taket mm.
Finns fläktutsug utan kallrasskydd i badrum? Självdragskanaler öppna? Tilluftsventiler i sov o vardagsrum? Självdrag via köksfläkten (går att ta bort del av kallrasskyddet)?
Kan du få bort den ökade fuktbelastningen tror jag inte du måste göra så mer, huset har ju klarat sig tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.