Sveriges avsaknad av fastighetsskatt har bidragit till att bostadspriserna ökat enorm vilket i princip inte gynnar någon (annat än barnlösa som ska casha ut och flytta utomlands).

En starkt bidragande orsak till detta är det låga taket på fastighetsskatt. Sverige står ut extremt i en internationell kontext här. Även lågskatteländer som USA har en mkt högre property tax än Sverige. Danmark har 1% av marknadsvärdet upp till 3m dkk och 3% däröver.

Nu kommer många få spel och berätta hur sjukt det är med fastighetsskatt. Dock så har effekten bara blivit en bostadsbubbla och istället för skatt betalar ni samma pengar i räntekostnader. Skatten är dessutom densamma konjunktur medan en ny kris som skulle leda till 6-7% ränta sannolikt sänkt hela Sveriges ekonomi.

I samband med att man återinför fastighetsskatten tas reavinstskatten bort. Sverige är det enda land i europa som beskattar vinst på ens primära bostad. Vi tar även bort lagfartsskatten, höjer momsen och tar bort all statlig skatt på arbete så att den högsta marginalskatten blir typ 30%.

Sverige behöver fler arbetade timmar, högre produktivitet och folk som är beredda att flytta.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Erikenn och 14 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
höjer momsen och tar bort all statlig skatt på arbete så att den högsta marginalskatten blir typ 30%.
Varför?
 
  • Gilla
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Varför?
Momsen kan diskuteras. Det är bara för att hitta utrymme att sänka den typ världens högsta marginalskatt med världens lägsta brytpunkt.

Folk behöver jobba. Då kan man inte sätta 60% skatt på ett extrapass. Vi kan inte ha ett samhälle där den bästa läkaren tar ut all sin komp för att spika på kåken
 
  • Gilla
varpan1 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En nationalekonoms pojkdröm.

Men det är inte ramen för det genomförbara politiskt och alla sådana här radikala förändringar riskerar hela samhället. Om vi inte ens politiskt har lyckats rensa upp i den alltmer förlamande bygglagstiftningen eller avreglera hyresmarknaden så lär detta inte stå på agendan.

Och vi har ju kvar fastighetsskatten, det är bara att den kallas för "kommunal fastighetsavgift" för just fastigheter som är bebyggda med bostäder. Annars är det ju 1% fastighetsskatt för t ex obebyggda tomter och 0,5% för industritomter.
 
  • Gilla
ErikFr och 7 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Sveriges avsaknad av fastighetsskatt har bidragit till att bostadspriserna ökat enorm vilket i princip inte gynnar någon (annat än barnlösa som ska casha ut och flytta utomlands).

En starkt bidragande orsak till detta är det låga taket på fastighetsskatt. Sverige står ut extremt i en internationell kontext här. Även lågskatteländer som USA har en mkt högre property tax än Sverige. Danmark har 1% av marknadsvärdet upp till 3m dkk och 3% däröver.

Nu kommer många få spel och berätta hur sjukt det är med fastighetsskatt. Dock så har effekten bara blivit en bostadsbubbla och istället för skatt betalar ni samma pengar i räntekostnader. Skatten är dessutom densamma konjunktur medan en ny kris som skulle leda till 6-7% ränta sannolikt sänkt hela Sveriges ekonomi.

I samband med att man återinför fastighetsskatten tas reavinstskatten bort. Sverige är det enda land i europa som beskattar vinst på ens primära bostad. Vi tar även bort lagfartsskatten, höjer momsen och tar bort all statlig skatt på arbete så att den högsta marginalskatten blir typ 30%.

Sverige behöver fler arbetade timmar, högre produktivitet och folk som är beredda att flytta.
Vilka är VI? Vilket parti tillhör dessa åsikter?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En nationalekonoms pojkdröm.

Men det är inte ramen för det genomförbara politiskt och alla sådana här radikala förändringar riskerar hela samhället. Om vi inte ens politiskt har lyckats rensa upp i den alltmer förlamande bygglagstiftningen eller avreglera hyresmarknaden så lär detta inte stå på agendan.

Och vi har ju kvar fastighetsskatten, det är bara att den kallas för "kommunal fastighetsavgift" för just fastigheter som är bebyggda med bostäder. Annars är det ju 1% fastighetsskatt för t ex obebyggda tomter och 0,5% för industritomter.
Ja skadan är till viss del irreversibel tyvärr. Anders Borg gjorde bort sig något oerhört när han slopade fastighetsskatten men inte rörde marginalskatten på arbete.

Nu sitter vi rejält i skiten. Sverige har blivit det räntekänsligaste landet i västvärlden med helt absurda bostadspriser. Att en trött 80-tals villa i dåligt skick i förort till Sthlm kostar 8 msek är sjukt. Istället för fastighetsskatt betalar vi enorma räntor till bankerna som täljer guld.

I samband med detta ska givetvis den förhatliga hyresregleringen fasas ur. Alla nya kontrakt som skrivs blir med marknadshyror.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Statlig skatt börjar ju efter strax över 50k, vi har råd.

Sverige behöver investera, inte spara. Det är ju något till och med bankerna håller med V och MP om. Då förstår man hur konservativ den ekonomiska politiken är just nu.

Vi har enorma utmaningat med skola och välfärd. Redan idag tappar vi läkare och annan vårdpersonal för att vårduppdraget blir omöjligt. Det där extrapasset är läkaren redan tvingad att ta som beordrad övertid.

Man kan även undra vem som ska bli läkare när skolan inte klarar att utbilda den framtida arbetskraften. Många sållas ut som obrukbara redan efter högstadiet.

Det kommer leda till kraftigt sänkt skatteunderlag om kompetens och utbildningsnivön sänks. Särskillt när många enkla jobb inom en 10års period ersätts av AI, automatiseringar osv. Bristen på "första jobb" kommer bli enormt.

Även infrastrukturen är kraftigt eftersatt, många arbetstimmar spenderas fast i kollektivtrafik och köer.

Sen håller jag med i sak, fastighetsskatt är rimligt. Däremot är det knepigt att införa och det måste ske med hänsyn till ränteläge och att vi faktiskt redan fått uppblåsta fastighetspriser. Den höga vinstskatten på bostäder är ju även rätt missvisande, eftersom den skjuts upp just om det inte är någon som drar till solen eller säljer annat än sitt primära boende.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ekonomiskt sett kan det ju vara en poäng att jobba mer... men ska vi se till rent välmående skulle det vara bra om många kunde jobba mindre.

För egen del är det inte skatten som gör att jag drar mig för att flytta, det är allt stök kring en flytt som uppstår oavsett om det är till grannhuset eller andra änden av landet.
Det som hindrar flytt tvärs över landet igen är vänner och släkt. De är viktigare än både skatt och jobb och annat.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Statlig skatt börjar ju efter strax över 50k, vi har råd.

Sverige behöver investera, inte spara. Det är ju något till och med bankerna håller med V och MP om. Då förstår man hur konservativ den ekonomiska politiken är just nu.

Vi har enorma utmaningat med skola och välfärd. Redan idag tappar vi läkare och annan vårdpersonal för att vårduppdraget blir omöjligt. Det där extrapasset är läkaren redan tvingad att ta som beordrad övertid.

Man kan även undra vem som ska bli läkare när skolan inte klarar att utbilda den framtida arbetskraften. Många sållas ut som obrukbara redan efter högstadiet.

Det kommer leda till kraftigt sänkt skatteunderlag om kompetens och utbildningsnivön sänks. Särskillt när många enkla jobb inom en 10års period ersätts av AI, automatiseringar osv. Bristen på "första jobb" kommer bli enormt.

Även infrastrukturen är kraftigt eftersatt, många arbetstimmar spenderas fast i kollektivtrafik och köer.

Sen håller jag med i sak, fastighetsskatt är rimligt. Däremot är det knepigt att införa och det måste ske med hänsyn till ränteläge och att vi faktiskt redan fått uppblåsta fastighetspriser. Den höga vinstskatten på bostäder är ju även rätt missvisande, eftersom den skjuts upp just om det inte är någon som drar till solen eller säljer annat än sitt primära boende.
Den höga marginalskatten leder till lägre skattebas. Inte högre. Om så vore fallet skulle 100% skatt på allt över typ 25k vara att föredra.

Slopandet av värnskatten ÖKADE skatteintäkterna enligt de undersökningar som gjorts i efterhand.

50k är ingen hög lön. Det är rent patetiskt att kalla de som tjänar över 50k för ”höginkomsttagare” eller ”de rika”.

Alla ”rika” du ser i Sverige som kör runt i gigantiska bilar, båtar och flyger förstaklass etc är kapitalägare/företagare/folk med gamla pengar. Inte löntagare. Kapitalskatten är låst till 30%. Skatten på arbete bör ligga på samma nivå.
 
  • Gilla
Mange_64 och 3 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Ekonomiskt sett kan det ju vara en poäng att jobba mer... men ska vi se till rent välmående skulle det vara bra om många kunde jobba mindre.

För egen del är det inte skatten som gör att jag drar mig för att flytta, det är allt stök kring en flytt som uppstår oavsett om det är till grannhuset eller andra änden av landet.
Det som hindrar flytt tvärs över landet igen är vänner och släkt. De är viktigare än både skatt och jobb och annat.
så en skattesmäll på 2msek för en flytt till ett likvärdigt hus skulle du rycka på axlarna åt?
 
Att beskatta saker som är betalda med skattade pengar är inget annat än dumheter.
Du skriver att det skulle dämpa huspriset.
Sätt ist som mål att hus ska betalas av och inte betalas i evigheter.
Då får vi sund ekonomi med rimliga huspriser.

Men om man ska göra någon ändring i fastighetsskatten bör den kopplas till energideklaration för att energieffektivisera.
Många struntar i det och hjälper inte till alls i någon omställning.
Dålig energiklassning = hög försäljningsskatt.
 
  • Gilla
  • Arg
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
En skatt skulle inte motverka någon bostadsbubbla. Kolla USA då som du själv nämner, bubblan är lika stor där. Så länge priset för att uppföra ett nytt hus ökar kommer priserna öka och så länge som fastigheter kan anses vara en stabil marknad så är folk villiga att investera så mycket banken tillåter för du kan vara rätt säker på att få pengarna tillbaka. En skatt på värdet är också rätt otrevligt därför att det motverkar incitament att förbättra huset. Ytterligare en form av dubbelbeskattning jag betalar skatt på mitt arbete, jag betalar moms på virket jag köper och så vill du att jag ska betala skatt för resultatet av mitt fritidsslit också även om jag bara gör det för att förbättra för mig själv. Skatt på vinst vid försäljning är vettigare för då vet man att man har råd och har en bostadsbubbla precis spruckit så man säljer med förlust ja då blir det ingen skatt att betala.

Min största fråga till ditt inlägg är väl dock, varför vill du att vi ska jobba mer? Jag vill jobba mindre. Har ett kul jobb men har mycket annat jag hellre skulle göra. Hade min fru haft samma lön som jag då hade jag nog bara jobbat 80%.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
J Jodenmarck skrev:
Att beskatta saker som är betalda med skattade pengar är inget annat än dumheter.
Du skriver att det skulle dämpa huspriset.
Sätt ist som mål att hus ska betalas av och inte betalas i evigheter.
Då får vi sund ekonomi med rimliga huspriser.

Men om man ska göra någon ändring i fastighetsskatten bör den kopplas till energideklaration för att energieffektivisera.
Många struntar i det och hjälper inte till alls i någon omställning.
Dålig energiklassning = hög försäljningsskatt.
Staten behöver få in viss skattebas. Sjuka marginalskatter leder till lägre skattebas. Dn fastighetsskatt är stabil. Bort med skatt på lagfart och reavinst.

Nu är hela systemet riggat för att gynna lågproduktiva människor som råkat hamna i en attraktiv fastighet de vill trycka på.

Fastighetspriserna blir bara galnare och dina barn kan inte köpa
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
så en skattesmäll på 2msek för en flytt till ett likvärdigt hus skulle du rycka på axlarna åt?
Ser inte att det är en relevant siffra med 2msek i vinstskatt. Det skulle innebära en vinst på nästan 6msek vilket är ganska ovanligt för majoriteten av husägarna i landet. Men tänker man bara på Stockholm så...

Jag tar hellre en klumpsumma vid flytt än höjer månadskostnaden för att bo.
 
  • Gilla
Strontus och 4 till
  • Laddar…
Sen var det lönen...

Brytpunkten i år är nånstans runt 51500kr. Medianlönen är kring 35-36kkr så glappet där är ganska stort. Dessutom finns det ju en del möjligheter med exempelvis löneväxling för att skjuta på problemet till efter pensionen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.