Bo.Siltberg skrev:
Ursäkta. Det betyder antingen 230 V eller 12 V i strömställaren.

Antingen kan man välja detta drivdon (exempel) och styra det med PUSH-ingången som tillhör 230 V-kretsen:
[länk]
Då kan man använda samma strömställare för att styra en 230 V-lampa direkt.

Eller så väljer man två stycken LED-drivers som styrs med 12 V som t.ex denna:
[länk]
Då blir det enbart 12 V i strömställaren. Det funkar ju inte i jockebq's fall då han har en 230 V-lampa.

Det finns dock ett litet tillägg här att det gäller att hålla isär 12 V från 230 V i alla rör och dosor mellan strömställare och drivdon. Helst bör det bara ett eget rör.
Tack för ditt svar! En fråga bara, är detta en sak man aldrig gör, blandar 12V och 230V, är det risk att det händer något om man gör det, eller är det bara fel att göra det? Förstår att det inte finns några garantier.
En annan sak, finns det något sätt att göra om 230V kablarna (tändtråd etc) till 12V? Alltså ha någon typ av dosa som endast skickar tändsignalerna och sen konverterar detta till 230V?
Jag vet inte vad jag ska göra nu, om jag blir tvungen till att konvertera taklampan till 12V också, finns det förresten 12V taklampor? Eller om jag ska chansa och blanda 12V och 230V.
Använder en Schneider Exxact Dubbeltrapp om det har någon betydelse (så det är iaf kvalitétsgrejer).
 
Det är sådant man aldrig gör, även om det säkert förekommer...

Någon direkt fara är det inte. Det handlar troligen om enkel vs dubbel isolering, dvs strömställaren har en enkel isolering mellan de två halvorna medan reglerna kräver dubbel isolering mellan två olika system som 230 V och SELV (12 V i detta fall). Vad halvorna håller för isolation är inte specat så det vet vi inte.

Per definition "får" denna enkla isolering gå sönder utan att det skapar en farlig situation, vilket kan ske om det är ett 12 V-system som får dessa 230 V över sig. Samtidigt är det naturligtvis skillnad på säkerhetsrisken mellan spottar i tak som blir strömförande och en ventilationstrumma som någon kryper i och använder verktyg som matas med SELV.
 
  • Gilla
jockebq och 1 till
  • Laddar…
Tack Bo.Slitberg för en glasklar förklaring! För min del blir det att tänka om, eftersom elektrikern redan dragit ett rör med skyddsjord, fas, nolla samt tändtrådar mellan strömställaren och led drivarna. Enklast men tråkigast för mig är att strunta i trådlösa nexa grejen och köra 230v i tändtråd till drivarna. Allternativt dra ett till rör med 4st trådar för 12v samt istället köpa 2 st nexa dimmers... Men då börjat det verka i snåltarmen ;-)
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är sådant man aldrig gör, även om det säkert förekommer...

Någon direkt fara är det inte. Det handlar troligen om enkel vs dubbel isolering, dvs strömställaren har en enkel isolering mellan de två halvorna medan reglerna kräver dubbel isolering mellan två olika system som 230 V och SELV (12 V i detta fall). Vad halvorna håller för isolation är inte specat så det vet vi inte.

Per definition "får" denna enkla isolering gå sönder utan att det skapar en farlig situation, vilket kan ske om det är ett 12 V-system som får dessa 230 V över sig. Samtidigt är det naturligtvis skillnad på säkerhetsrisken mellan spottar i tak som blir strömförande och en ventilationstrumma som någon kryper i och använder verktyg som matas med SELV.
Tack för svaret Bo, jag har mailat Schneider och ska se vad dom säger. Känns mindre troligt att det skulle bli ett fel i isoleringen mellan brytarna, och skulle det blir det, så förstörs väl dimmern eller transformatorn (skyddad mot kortslutning eller överbelastning står det i instuktionerna).

Tänker jag helt fel om jag kopplar som nedan? Jag har ju ingen nytta av de två extra ingångarna (som jag förstår är till för om man vill kunna styra en lampa från två olika brytare).
Det spelar väl ingen roll vilken kabel som sitter var, det påverkar väl bara åt vilket håll knappen tänder och släcker?
D-trapp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är riktigt, du ska använda den utgång som gör att lyset tänds när den övre delen på vippan är intryckt.

Och ett mer troligt scenario vid ett fel nog att drivdonet lägger sig på rygg, ja, förhoppnings utan att brinna upp först :x.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är riktigt, du ska använda den utgång som gör att lyset tänds när den övre delen på vippan är intryckt.

Och ett mer troligt scenario vid ett fel nog att drivdonet lägger sig på rygg, ja, förhoppnings utan att brinna upp först :x.
Ja, jag hoppas att det går bra, ser tyvärr ingen bättre lösning (gillar inte att fuska med sånt här annars).
Men vad gör egentligen de två resterande utgångarna på dubbeltrappen, för kopplingen är väl korrekt enligt bilden jag ritade?

Fick detta svar av Schneider Electric om att blanda 12V och 230V:
Vår dubbeltrappinsats har ett garanterat minimivärde på s.k "kryp- och luftavstånd" på 3 mm. För att blanda 12V och 230V i samma insats krävs minst 4 mm.
 
Jag tror vi kan tolka detta som att strömställaren bara har enkel isolering mellan halvorna. Det är då fel på alla sätt att blanda 230 V och 12 V i dem. Så ni behöver söka en annan lösning.
 
Jag tror inte så mycket på att drivdonet skulle ta någon som helst skada av EN kortslutning mellan 12 och 230 sidan.
DÄREMOT så kan spottarna bli strömförande (230) (och fortfarande fungera) MEN isoleringen och skydd mot beröring är inte gjort för 230

OM man sätter en tryckknappsdimmer och ett LED drivdon så har man 230 i brytaren och LED drivdonet fixar till isolationen.

Att dimma på sekundären är lite konstigt, passar ju i husvagnen där man har tillgång till 12 VDC men först en switchad strömförsörjning och sedan PWM hacka upp strömmen då man kan göra det direkt i drivdonet.

Protte
 
prototypen skrev:
Jag tror inte så mycket på att drivdonet skulle ta någon som helst skada av EN kortslutning mellan 12 och 230 sidan.
DÄREMOT så kan spottarna bli strömförande (230) (och fortfarande fungera) MEN isoleringen och skydd mot beröring är inte gjort för 230

OM man sätter en tryckknappsdimmer och ett LED drivdon så har man 230 i brytaren och LED drivdonet fixar till isolationen.

Att dimma på sekundären är lite konstigt, passar ju i husvagnen där man har tillgång till 12 VDC men först en switchad strömförsörjning och sedan PWM hacka upp strömmen då man kan göra det direkt i drivdonet.

Protte
Tyvärr är jag lite för korkad för att förstå allt du skrev. Men menar du att istället för transformator + led dimmer så skaffar man en transformator med inbyggd dimmer som dimrar via 230v? Jag har redan köpt både transformator samt nexa dimmer. Det första du skriver verkar ju inte så illa, allt sitter ju ändå i taket så om det mot förmodan skulle hända så är det noll risk att man kommer åt spottarna. Tror du jag kan göra som jag tänkt?
 
Du kommer inte att få medhåll härifrån för att göra som du tänkt (blanda 230 V och 12 V)...
 
Nej du kan inte göra som du tänkt.
din lösning med transformator + dimmer kommer att blanda 12 volt med dålig isolation med 230 volt.

Min lösning är dimmer + transformator, dimmern styrs med 230 och transformatorn sköter isolationen. Efter transformatorn så ska ledningarna ligga i egna rör till spottarna.

Har du redan köpt grejor så är ju det synd för dig, gör om gör rätt och köp rätt grejor.
I den här tråden bevisas ju att behörighetssystemet faktiskt behövs.
Att du vet att det kan vara farligt att komma åt spottarna kommer nästa ägare av huset inte att veta för jag tror ju inte att du står vid visningen och säger att spottarna kan ge stötar.

Genomför du detta trots vårt nej kommer du att platsa i värsta elkopplingen, forumets största tråd.

Prototypen, med hyffsat goda kunskaper inom el och elektronik som konstruktör och montör.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
prototypen skrev:
Nej du kan inte göra som du tänkt.
din lösning med transformator + dimmer kommer att blanda 12 volt med dålig isolation med 230 volt.

Min lösning är dimmer + transformator, dimmern styrs med 230 och transformatorn sköter isolationen. Efter transformatorn så ska ledningarna ligga i egna rör till spottarna.

Har du redan köpt grejor så är ju det synd för dig, gör om gör rätt och köp rätt grejor.
I den här tråden bevisas ju att behörighetssystemet faktiskt behövs.
Att du vet att det kan vara farligt att komma åt spottarna kommer nästa ägare av huset inte att veta för jag tror ju inte att du står vid visningen och säger att spottarna kan ge stötar.

Genomför du detta trots vårt nej kommer du att platsa i värsta elkopplingen, forumets största tråd.

Prototypen, med hyffsat goda kunskaper inom el och elektronik som konstruktör och montör.
Okej, jag har inte kommit på denna idén från grunden själv. Frågade molectric.com när jag beställde grejerna där om vad jag skulle använda för brytare för 230V samt 12V och fick dubbeltrapp rekommenderad.
Funderar på om jag ska köpa två separata trappbrytare och sätta i en dubbelram istället. Finns det något fel med det?

Mvh. Joakim
 
Det kommer att fungera om dosorna inte har öppning mot varandra och du drar separata rör (det torde då bli ett uppåt och ett nedåt som svänger av uppåt.

Länka till den transformator du har köpt, det kan ge en ledtråd till en bra lösning (den kan ju vara dimbar)
Protte
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Det kommer att fungera om dosorna inte har öppning mot varandra och du drar separata rör (det torde då bli ett uppåt och ett nedåt som svänger av uppåt.

Länka till den transformator du har köpt, det kan ge en ledtråd till en bra lösning (den kan ju vara dimbar)
Protte
Okej, ska kolla om jag kan få plats med det!

Denna transformator har jag köpt, pga. att den bygger endast 15mm på höjden:
http://www.kjell.com/sortiment/el/b...transformatorer/led-transformator-20-w-p44149
 
Hos Kjell finns Art nr: 63119 som är ett komplett kit med en dimbar transformator och tillhörande spot.

Skulle vara intressant att få en länk till spoten också, är det verkligen en 12V och den kanske även är för AC ELLER kanske en konstantströmsspot.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.