9 518 läst · 89 svar
10k läst
89 svar
Återanvända slängda saker på returpunkten?
Nej, folk är dummare än så…H heimlaga skrev:Inte så speciellt förvånande. Nästan alla hakiställningar jag har är hopsamlade ur högar på väg till smältning på olika skrothandlar. Jag har ställningar så att jag i våras utan problem klarade en långsida och en gavel på en ria som är 6,5 gånger 16 meter. Nästan allt det har folk kasserat.
Folk är bevisligen totalt fullkomligt galna.
Det hade jag gett en glad gubbe!L lundo27 skrev:
Det är ett brott att stjäla avfall i Finland. Allt som man har lagt eller till och med tappat av misstag i en kontainer tillhör avfallsbolaget och får inte röras.F fribygg skrev:
Jag hade en timme lång dispyt med högsta chefen för avfallsbolaget Stormossen om det här. Jag hade hittat ett dyrbart snickarverktyg som jag erbjöd mig att köpa loss för mer en 20 gånger metallvärdet som de får när de säljer till nedsmältning. Mina pengar dög inte och det var helt klart att det var en fråga om prestige och vem som är högst upp och pissar längst. Inte en fråga om återbruk och miljövård och att spara naturresurser. Då tappade jag respekten för deras äganderätt.
Personligen tycker jag det är bra att det finns en klar gräns. Har prylen dumpats i någon container så ska den ligga där.
Öppnar man för att köpslå med personalen och erbjuda pengar för grejorna så är man på ett sluttande plan som bara kan sluta med korruption och att personer får sluta sina anställningar.
Öppnar man för att köpslå med personalen och erbjuda pengar för grejorna så är man på ett sluttande plan som bara kan sluta med korruption och att personer får sluta sina anställningar.
Det är ju jäkligt svårt det här, egentligen borde det finnas dubbla containrar för allt så man kan välja om det är ok att någon tar prylarna eller inte.
Slänger jag några brädstumpar så är det ju bra om någon vill ha dem att göra fågelholkar av. Svåraste gränsdragningen är det med elektronik tycker jag. Om någon vill ha min gamla klockradio så varsågod, men är det en smartphone med trasig skärm så vill jag definitivt inte att den hamnar i händerna på någon amatörhackare.
Om det nu ska vara ok för privatpersoner att ta något så borde det inte vara gratis utan kosta åtminstone materialvärdet. Detta för att förhindra att någon skaffar sig en vana att samla elektrikskrot för att komma åt koppar eller hämtar träavfall för att elda hemma i värmepannan.
Slänger jag några brädstumpar så är det ju bra om någon vill ha dem att göra fågelholkar av. Svåraste gränsdragningen är det med elektronik tycker jag. Om någon vill ha min gamla klockradio så varsågod, men är det en smartphone med trasig skärm så vill jag definitivt inte att den hamnar i händerna på någon amatörhackare.
Om det nu ska vara ok för privatpersoner att ta något så borde det inte vara gratis utan kosta åtminstone materialvärdet. Detta för att förhindra att någon skaffar sig en vana att samla elektrikskrot för att komma åt koppar eller hämtar träavfall för att elda hemma i värmepannan.
Samma lag i Sverige.H heimlaga skrev:
Dock börjar de bli allt bättre på att rucka på regelverket. I min kommun har man länge kunnat ställa saker i ett återbruksrum, som då först, om behovet finns går till ett dagcenter för renovering, sedan säljs i någon secondhandanläggning. Sedan några månader tillbaka är det även okej att byta till sig saker där.
Det finns oftast på återvinningscentralerna. En container eller en byggnad för återbruksmaterial där man kan lämna det man kan tänka sig ska få återbrukas.B Bigfoot skrev:Det är ju jäkligt svårt det här, egentligen borde det finnas dubbla containrar för allt så man kan välja om det är ok att någon tar prylarna eller inte.
Ovan nämna diskussion gällande att köpa ett verktyg handlar inte om prestige utan om vad som är tillåtet och lagligt. En återvinningscentral får varken ge eller sälja någonting som en person har kastat så länge det inte lämnats in för återbruk.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 909 inlägg
Precis. Det finns ett (implicit) avtal med den som slänger att det slängda faktiskt förstörs/materialåtervinns.M Maledictus skrev:
Sedan så spelar det naturligtvis i 99% av fallen ingen roll för den som slänger vad som händer med det slängda. Men om det gör det för den enda procenten, så är det det som gäller för alla.
Hursom det optimala vore väl ändå om grejerna kunde användas igen utan att smältas ner, brännas eller att nytt ska tillverkas för att tillfredsställa ett behov som finns. Det skulle ju faktiskt kunna göra skillnad men ett problem är väl folk som är samlare och kanske ser värde i allt.
Jag kan tänka mig att en del inte heller vill att saker med sentimentalt värde hamnar hos någon annan. Men i grund och botten håller jag med dig.K Kurtivan skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 567 inlägg
Jag gillar som bekant din civila olydnad i de här frågorna, men tycker du drar för stora växlar på andras beteende.H heimlaga skrev:Det är ett brott att stjäla avfall i Finland. Allt som man har lagt eller till och med tappat av misstag i en kontainer tillhör avfallsbolaget och får inte röras.
Jag hade en timme lång dispyt med högsta chefen för avfallsbolaget Stormossen om det här. Jag hade hittat ett dyrbart snickarverktyg som jag erbjöd mig att köpa loss för mer en 20 gånger metallvärdet som de får när de säljer till nedsmältning. Mina pengar dög inte och det var helt klart att det var en fråga om prestige och vem som är högst upp och pissar längst. Inte en fråga om återbruk och miljövård och att spara naturresurser. Då tappade jag respekten för deras äganderätt.
För även om du bjuder ett bra pris för den enskilda saken så ber du någon sätta sin plats i det legala systemet på spel.
Och det som känns charmigt av en välartikulerad, sansad man på ett forum kanske skulle kännas mer obekvämt om jag såg en okänd man klättra omkring i en container.
Jag skulle bara be personalen titta bort eller göra nått annat om jag fann en komplett haki i metallåtervinningen, det är ett fruktansvärt resursslöseri att inte återbruka en sådan.Nötegårdsgubben skrev:Jag gillar som bekant din civila olydnad i de här frågorna, men tycker du drar för stora växlar på andras beteende.
För även om du bjuder ett bra pris för den enskilda saken så ber du någon sätta sin plats i det legala systemet på spel.
Och det som känns charmigt av en välartikulerad, sansad man på ett forum kanske skulle kännas mer obekvämt om jag såg en okänd man klättra omkring i en container.
Före jul åkte jag milen in till ÅVC när de öppnade för att slänga/återbruka kartong som är en bra återbruksprodukt, gjorde mig omaket ock kostnaden när jag lika gott kunde eldat upp det hemma i pannan, (glorian skaver...)
Alltnog, hade också några sprayburkar som jag gick till därför avsedd plats att lämna, och på denna vagn stod en helt ny och oanvänd kolsyrepatron med obrutet sigill som lämnades strax innan av någon av de få som också anlänt jämte mig.
Hade precis köpt en Sodastream på nätet som julklapp till en av sönerna, och det kliade i fingrarna att ta den.
Dock gjorde jag inte det och fick köpa en patron på Classe istället.
Nu skaver det inte bara från glorian utan också över att jag inte tog tillfället att använda den i stället för att köpa nytt...
Alltnog, hade också några sprayburkar som jag gick till därför avsedd plats att lämna, och på denna vagn stod en helt ny och oanvänd kolsyrepatron med obrutet sigill som lämnades strax innan av någon av de få som också anlänt jämte mig.
Hade precis köpt en Sodastream på nätet som julklapp till en av sönerna, och det kliade i fingrarna att ta den.
Nu skaver det inte bara från glorian utan också över att jag inte tog tillfället att använda den i stället för att köpa nytt...
Visst är det fint att du lever efter lagen, men vad kostar det miljön att tillverka en sådan helt i onödan?mikethebik skrev:Före jul åkte jag milen in till ÅVC när de öppnade för att slänga/återbruka kartong som är en bra återbruksprodukt, gjorde mig omaket ock kostnaden när jag lika gott kunde eldat upp det hemma i pannan, (glorian skaver...)
Det är väl ett typexempel på att det är fel på reglerna, ingen vinner och miljön förlorar på det nuvarande regelverket.
(brasklappen är ju om kolsyran är farlig, men då var det ju jätte dumt att köpa en tub på classe och du borde kanske sättas i fängelse för miljöbrott om du använder Sodastreamern)