17 335 läst · 114 svar
17k läst
114 svar
Åtal väckt mot TV-pirater
Egenproducerade program kan det väl vara så att det finns nåt innehåll (t.ex. musik) som de inte har rättigheterna att använda längre?
Men jag håller helt med om att det känns bättre att spela in grejerna och kunna titta när man vill. Vi hade t.ex. ett husdjur som var med i ett barnprogram på TV, och det var ju trevligt att kunna spara i flera år efter att det sänts.
Men jag håller helt med om att det känns bättre att spela in grejerna och kunna titta när man vill. Vi hade t.ex. ett husdjur som var med i ett barnprogram på TV, och det var ju trevligt att kunna spara i flera år efter att det sänts.
Renoverare
· Stockholm
· 18 499 inlägg
Det är ingen mänsklig rättighet att man ska tjäna pengar på sitt alster. Det måste vara av kvalitet också. Och även då är det inte säkert att det kassasucce.N Nerre skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 499 inlägg
Man köper rättigheterna till att använda musiken för all framtid. Man är rätt dum inköpare om man inte ser till kontraktet är utformat så.N Nerre skrev:
edit: sk assets för spelutveckling har kommit riktigt långt när det kommer till licens. Det enda man inte få göra är att redistribuera den vidare i sin ursprungliga form. Man får mao inte sälja den som en asset. Men du få använda den i hur många filmer, TV-serier eller spel du vill. Speciellt dyrt är det inte heller.
Exempel, sk triple A kvalitet, skjutvapen en hel hög av dem för 270 EUR
https://assetstore.unity.com/packages/3d/props/guns/ultimate-fps-weapons-pack-64555
Tror inte att just TV-bolag är speciella utan att man skyddar vissa grupper att kunna lura folk så att de tror att de köper något som senare kan tas tillbaka. De kan dessutom sälja samma sak gång på gång som inga andra kan göra som inte ingår i den lagen.N Nerre skrev:Jag har läst den nu, det du hänvisar till är en ändring av lagen. Kan du tala om vilka paragrafer där som skulle ge TV-bolag några extra fördelar? En stor del av ändringarna där handlade ju tvärtom om undantag från upphovsrätten.
Jag är väl bekant med upphovsrättslagen eftersom jag har foto som hobby.
Förr behövde man en skottkärra för att ta med sig lite mynt. Det är många år sen men då gick det att tjäna stora pengar med litet värde.AndersMalmgren skrev:Pirate bay gör dock stora pengar på reklam. Vette fan vad jag tycker i frågan där. Som sagt jag tror piratkopiering är bra för marknaden. Skulle själv aldrig som ägare av IP förfölja individer för det. Tvärt om var jag stolt när Skidrow crackade vårt spel, enda önskan är att det skulle vara de mer legendariska Razor 1911 som gjorde det
Idag har vi inga stora pengar, det är bara siffror i ett räkneverk.
Pirate bay drar inte in så många siffror i sina räknverk. Det är bara vissa som tror att det är så. Som när man räknade ut hur mycket som olika filer spridits, man tog ett räkneverk i högen som det stod antal på. Sen att det inte visade något verkligt antal brydde man sig inte om. Men så blir det när samma part både åtalar och dömer.
Inte riktigt. I vissa lägen så är det inte den som skapat som får rättigheterna.Nyfniken skrev:
Men i slutändan är det en orättvis lag. Finns många andra som skulle ha haft nytta av samma regler men inte får det.
Tänk bara vad det skulle kunna ge att vara ensam på lastbilstransporter. Eller att slippa skriva patentansökningar. Bara de skyddstider som är gjorda för att trygga ens gravvård är det ingen annan grupp som har.
Om du får in samma kanaler vet jag inte men någon siffra till i antalet TV-program du kan få in via internet kan du räkna med. Har en bror som via 2 abonnemang får in ca 1000 program. Men det är en liten del av totalt utbud.E Edgarsven skrev:
Sen kan du skaffa VPN-tjänster så går det att få in än fler kanaler. Radiostationer har vi t.ex. radio garden som för 4 år sen hade ca 8.000 radiostationer men de utökas hela tiden. Hittar du någon som du vill ha med kan man rapportera in den så kommer den med så småningom.
Vet om en del lokala stationer som inte är med där för 4 år sen.
Så det kan bli en boost att någon tagit ner din antenn.
A Abki skrev:Om du får in samma kanaler vet jag inte men någon siffra till i antalet TV-program du kan få in via internet kan du räkna med. Har en bror som via 2 abonnemang får in ca 1000 program. Men det är en liten del av totalt utbud.
Sen kan du skaffa VPN-tjänster så går det att få in än fler kanaler. Radiostationer har vi t.ex. radio garden som för 4 år sen hade ca 8.000 radiostationer men de utökas hela tiden. Hittar du någon som du vill ha med kan man rapportera in den så kommer den med så småningom.
Vet om en del lokala stationer som inte är med där för 4 år sen.
Så det kan bli en boost att någon tagit ner din antenn.
Jag skulle inte såga ner antennen....det bästa är att köra hybrid tv, Vissa länder är riktigt hårda med rättigheter på nätet medans kanalerna syns helt utan problem med parabol gratis!
Kan även vara åt andra hållet, hårt krypterat tom bortriktad från Sverige (som Engelsmännen gör) med parabol och sedan skitlätt se dessa kanaler via internet och tom helt gratis!
Tar själv in Tysk en del Engelska o Polska via sattelit.
Finsk tv via marknätet (deras tv är kodat på sattelit o kräver finskt programkort...internet tv är låst till finskt person nummer).
Svensk tv tar jag också in via sattelit då jag upplever att det blir bäst bildkvalitet + slipper idiotiska skitboxar som hänger sig o funkar inte till nåt annat än deras skit utbud!! Visst skickar dom med en sådan boxjävel med abbet, men är ju ingen tvång använda det när det finns bättre boxar! Men håller även med er till en viss del att ibland skulle man klara sig utan nåt abb finns så många andra kanaler som syns gratis! SVT,Tv4 och tv6 går ju in gratis om man nöjer sig med SD kvalitet.
Engelsk tv är däremot lättast att ta från ren internet tv.
Finns ju även en hel drös piratstreaming och vpn, men hur länge fungerar dessa? Skönt ha en slags annan backup också.
Allt kan också strula, varken fiber, parabol eller för den delen marksänd antenn är 100%.
Parabol är ju väderkänsligt plus kräver att du själv är ansvarig för underhåll men o andra sidan går den underhålla själv går fibern av kan det ju ta veckor innan du får den lagad o kan inte laga själv.
Dessutom är fibern väldigt känslig för strömavbrott o sånt och inte bara fiber gäller även 4G i högsta grad, får vi strömavbrott blir det GSM i mobilen och bara samtal o sms fungerar! Tv via parabol går att köra om man har egen generator eller att man har tv o box som går köra med bilbatteri. Hos oss dör tom marksända tv kanaler vid större strömavbrott.
Redigerat:
Det är som när man ska begära ersättning för förlorad inkomst av tjänst.Redaktionen skrev:
Man räknar då på bruttolönen och lägger till arbetsgivaravgifterna. Ev kostnader för inköp mm ska också ingå. Sen är det kostnadsersättning och skattefritt.
Liknande trådar
-
Första åtalet mot ockerhyra vid andrahandsuthyrning
Artikelkommentarer -
Åtal väckt mot politiker som förfalskade bygglov
Artikelkommentarer -
Åtal väckt i Dreamboxmålet
Artikelkommentarer -
Kalmar län - tips pa byggfirmor som kan motera kataloghus
Hustillverkare -
Bygga nytt litet fritidshus - men hur mycket dyrare är arkitektritat mot kataloghus?
Fritidshus