Denna kista höll ju iaf i 7 år ungefär men jag förväntar mig att kistan håller dörrens livslängd faktiskt. Man kanske skulle ringa Assa och be dom skicka en ny kista.

Kan faktiskt inte minnas när vi använde bortafunktionen sist. Om vi är representativa för befolkningen Skulle det vara kul att veta hur många som använder den.

Det är ju egentlig enklare att ha som farmor. En nyckel på insidan, ta ut nyckeln och dörren är bortasäkrad. 😀

MathiasS skrev:
Frågan är, vad monterar man istället för 2002-kistan? Det känns inte rätt att ge mer pengar till ASSA men jag är heller inte beredd att gå lös med borr och stämjärn på min fina ytterdörr för att få in en annan kista.
Dorma DL9192 och ett passande säkerhetslutbleck t.ex Dorma DS9001.

Snailman
Redigerat:
Glada nyheter. Kistan är inte trasig. Jag hade bara flippat in bortasäkertläget.....mao, låset fungerade precis som det skulle....:) :banghead:

Höll nästan på att köpa en ny kista idag men hejdade mig för att hitta ett bättre pris på den. Låskillen jag pratade med var väl inläst på problemen med dessa kistor men intygade att ASSA nu löst problemen (efter 15 år). Mao kanske en ny likadan kista är den bästa lösningen - om man behöver en ny.....

A
Hos mig gick fjädern som trycker ut kolven sönder efter några år så man var tvungen att låsa dörren för att hålla den stängd. Som tur var hade jag några låskistor över som byttes ut i samband med Assas fadäs med "bladmåttshuvudnyckeln"

Först tänkte jag byta hela kistan mot någon annan jag hade som såg ny ut efter att tro att jag hade en riktig kista liggande. När jag kollade med bladmåttet och kolven bara klickade upp med ett litet enkelt tryck med bladmåttet mindes jag Assas katastrofala hantering med ett snett leende.Men det är ju bra att ha lite låskistor liggande att ta reservdelar från med tanke på den usla kvalitén de verkar hålla.

Redigerat av moderator:
Snailman skrev:
Är nog dem som biltema säljer ganska billigt, så kolla där...

satte in ett sådant, fick meka lite för att få dit slutblecket, men satt ju inte ett assa 2000 i dörren innan heller...
Det stämmer bra det, men biltemas variant är inte godkänd i kl3.

Redigerat:
ullberg
bra-byggare skrev:
Hos mig gick fjädern som trycker ut kolven sönder efter några år så man var tvungen att låsa dörren för att hålla den stängd.
Jag hoppas du kontaktade ASSA kring detta, de skickar direkt en ny kista till dig (med enda motprestation att de vill ha tillbaka den gamla), och som sagt ska de numer funka bra. Det gör inte problemen mindre prekära, men jag tror inte man behöver vara orolig för just dessa två problem längre.

De kistorna som ersatte 'bladmåtts-fiasko-kistorna', har en stjärna som syns, en av mina utbytta låskistor pajade förra våren?
Det var fjädern som gått sönder, så man fick låsa för att stänga dörren.

Ringde upp ASSA, och först skulle ja inte få nåt på goodwill o blabla...otur, sen när det uppdagades att det var en utbyteskista, med stjärna så tog ASSA det på goodwill.

A
ullberg skrev:
Jag hoppas du kontaktade ASSA kring detta, de skickar direkt en ny kista till dig (med enda motprestation att de vill ha tillbaka den gamla), och som sagt ska de numer funka bra. Det gör inte problemen mindre prekära, men jag tror inte man behöver vara orolig för just dessa två problem längre.
Jag hade ju som sagt flera kistor liggande som jag tog reservdelar från. Men tack för tipset, kanske någon av de andra 4 (K)ASSA-låsen jag har går sönder snart med tanke på hur deras kvalitet verkar vara och då kanske jag kontaktar dem.

Snailman
123abc skrev:
Det stämmer bra det, men biltemas variant är inte godkänd i kl3.
stämmer inte ifråga om slutblecket i alla fall, det jag köpte var märkt dorma 9008 och det är enl dorma godkänt klass 3

Snailman skrev:
stämmer inte ifråga om slutblecket i alla fall, det jag köpte var märkt dorma 9008 och det är enl dorma godkänt klass 3
Det produkter du hittar som är märkt med dorma är godkända om det är klassade produkter.
Det kan finnas några kvar i vissa butiker.

Mitt gick sönder idag,,,,, dörrfan gick inte att öppna utefrån,fick bryta upp dörren....... och det va tur att jag sökte på assa 2000 och fick läsa hur dåligt det är tydligen ,ja tur och tur,det hade ju varit bra om jag såg filmen med bladmåttet innan jag bröt upp dörren.....fan. nu blir det nog något från biltema typ samma,men för halva priset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.