9 129 läst · 23 svar
9k läst
23 svar
Asko diskmaskin, tömmer ej allt vatten och diskar ej rent. Nivågivare?
Hej,
Flyttade till ett nytt(gammalt) hus för 2 veckor sedan. Asko diskmaskin D5132. Gissningsvis 7-12år gammal.
Diskar ej rent. Rensade filter och igensatta spolararmar. Blev direkt igensatta spolarmar igen. Rensat filter och armar ett par gånger om dagen.
Inget felmeddelande och man hör att den tömmer sig. Men det ser ut som att det är mycket vatten kvar vid bottensilen
Spolade dränslangen med spolslang på högtryckstvätten och ljummet/varmt vatten från dränslangen och in mot maskinen. Mycket beläggningar och skräp som spolades ut. Har gjort så med en Asko i gamla huset med god framgång när den inte tömt alls.
Men diskar fortfarande inte rent, hög vattennivå i botten, se bild. Kör dock färdigt programmet och tömmer ut vatten. Men känns inte som det är tillräckligt?
Förslag på felsökning och reparationsförsök?
Flyttade till ett nytt(gammalt) hus för 2 veckor sedan. Asko diskmaskin D5132. Gissningsvis 7-12år gammal.
Diskar ej rent. Rensade filter och igensatta spolararmar. Blev direkt igensatta spolarmar igen. Rensat filter och armar ett par gånger om dagen.
Inget felmeddelande och man hör att den tömmer sig. Men det ser ut som att det är mycket vatten kvar vid bottensilen
Spolade dränslangen med spolslang på högtryckstvätten och ljummet/varmt vatten från dränslangen och in mot maskinen. Mycket beläggningar och skräp som spolades ut. Har gjort så med en Asko i gamla huset med god framgång när den inte tömt alls.
Men diskar fortfarande inte rent, hög vattennivå i botten, se bild. Kör dock färdigt programmet och tömmer ut vatten. Men känns inte som det är tillräckligt?
Vi hade samma problem med vår asko som var 10 år gammal i somras. Var bara att köpa ny, då reparation osv kunde kosta upp emot 3-4000kr.
Misstänker att det blir en ny. Men skulle vara skönt att få igång denna med lite konstgjord andning eller hemmameck så jag kan undersöka diskmaskinsmarknaden i lugn och ro.R Richiehammer skrev:
Tack för svar.
Surfat runt lite och konstaterat att de flesta maskiner har en backventil på avloppsslangen. Ovanligt mycket vatten kvar i botten utan felmeddelande kan bero på att backventilen läcker vatten från slangen in i maskinen.
Försökte ställa diagnos genom att starta program(tömningspumpen startar direkt då för att tömma gammalt vatten/kaffe som hällts i maskinen. Öppnar luckan direkt när tömningen slutar ser jag att det är ett par cm vatten i botten av bottenventilen(normalt). Nivån stiger 2-3 mm efter 10 sekunder. Vet ej om det är tillräckligt för att misstänka backventil.
Dessutom verkar föreligga risk att skada backventilen när man spolar avloppsslangen utifrån som jag gjorde( och gjort tidigare på annan maskin). Så det bör jag avråda ifrån om jag förstår det hela rätt.
Vet ej hur det ligger till med Asko och backventil på avloppsslangen eller vilken reservdel det handlar om, inte hittat sprängskiss än.
Försökte ställa diagnos genom att starta program(tömningspumpen startar direkt då för att tömma gammalt vatten/kaffe som hällts i maskinen. Öppnar luckan direkt när tömningen slutar ser jag att det är ett par cm vatten i botten av bottenventilen(normalt). Nivån stiger 2-3 mm efter 10 sekunder. Vet ej om det är tillräckligt för att misstänka backventil.
Dessutom verkar föreligga risk att skada backventilen när man spolar avloppsslangen utifrån som jag gjorde( och gjort tidigare på annan maskin). Så det bör jag avråda ifrån om jag förstår det hela rätt.
Vet ej hur det ligger till med Asko och backventil på avloppsslangen eller vilken reservdel det handlar om, inte hittat sprängskiss än.
Testa med att hälla in hett vatten och köra typ glasprogrammet. Kan vara fettpropp eller liknande.
I vår Asko behöver vi skölja av det värsta från disken för att det ska bli helt rent och slippa rensa filter kontinuerligt. Blev även bättre när vi bytte bort YES disktabletter till annat märke.
I vår Asko behöver vi skölja av det värsta från disken för att det ska bli helt rent och slippa rensa filter kontinuerligt. Blev även bättre när vi bytte bort YES disktabletter till annat märke.
finns ingen backventil , fortsätt att sanera denna misskötta maskin 2-3 cm i botten är normaltF FellanD skrev:Surfat runt lite och konstaterat att de flesta maskiner har en backventil på avloppsslangen. Ovanligt mycket vatten kvar i botten utan felmeddelande kan bero på att backventilen läcker vatten från slangen in i maskinen.
om den är så här äcklig är det ett under att den fungerar gören allt noga ta loss silarna kör diskmaskinsrengöring med högsta temp, gör ren nivåkammarenF FellanD skrev:Hej,
Tack för info! Vågar man hälla nästan kokande vatten i en diskmaskin eller ska man hålla sig under 70grader?electroluxaren skrev:
Nivåkammaren - vilken del är det? Där bottensilen sitter?
Mvh
Det borde sitta en gul plugg i bottenbrunnen. Finns det någon sådan?F FellanD skrev:Hej,
Bästa svaret
du kan hälla i kokande vatten, jag kör med ånga, nivåkammaren sitter i botten klockan 11.F FellanD skrev:
men ta ur silarna och dika dessa för hand så ser du bättre samt som det påtalats att den gula ploppen kl9 skall sitta på plats
Detta svaret är guld. Problemet är att filtret är för hårt åtdraget, 1/4 för hårt åtdraget.J Joh_81 skrev:
Det måste också vara så att hålet mot avloppspumpen nu leder mot spolarmen och ofiltrerat vatten leds in i spolarmen och spolarmen blir full av matrester!
Ska testa direkt och återrapportera.
Det gula skyddet för avloppspumpen sitter på plats.
Den gula passbiten är inte ett skydd utan en del av pumphuset, om filtret är helt och sitter fast så skall det inte ha någon betydelse för funktionen, men den gula passbiten kan trilla dän om det sitter helt fel eller inte alls.F FellanD skrev:Detta svaret är guld. Problemet är att filtret är för hårt åtdraget, 1/4 för hårt åtdraget.
Det måste också vara så att hålet mot avloppspumpen nu leder mot spolarmen och ofiltrerat vatten leds in i spolarmen och spolarmen blir full av matrester!
Och du skall inte dra det mer! den är 1/4 varv för mycket draget! den höga klacken skall sitta kl6 och hålla fast handtaget, ta loss hela och kolla varför det fastnat i detta läget!F FellanD skrev:Detta svaret är guld. Problemet är att filtret är för hårt åtdraget, 1/4 för hårt åtdraget.