harry73
ASBEST: Nej, jag tror inte att risken med asbestfibrar är stor. Även om det inte bara är mekanisk påverkan som frigör asbestfibrar. På ett asbesttak kan fukt, temperatur och växter erodera bort cementet och på så sätt frigöra asbestfibrar. Dina rör är skyddat för vädret och borde vara som ny, men å andra sidan är det ett ventilationsrör ett olämplig plats för asbest, för om något skulle hända får du fiberna i hela huset. Lite som att sova med en säkrad men laddad revolver under min kudde.

FUKT: Huvuduppgiften för ventilation är att ventilera bort fukt ur huset. Om du har för torr luft ventilerar du för mycket. Kontrollera om du kan ställa in ventilationen på en lägre hastighet under den tiden du har uppvärmning i huset.På sommaren finns det mycket fukt i uteluften och blir luftfuktigheten inomhus mycket högre. Därför är det viktig på sommaren att ventilera bort allt extra fukt som ett hushåll producerar.

Kontrollera regelbundet luftfuktigheten inomhus och ventilera därefter. (stäng av ventilation när ni har torr luft och ingen är hemma t ex)
 
harry73: Det är självdrag så det går ej att justera (kanske om man stryper öppna spisen, det är väl där det ventileras ut?).
Helst skulle jag vilja bli av med asbestventilationen, men det blir ju värre om man river bort det.
 
mexitegel; Kanske får ge upp lerkrukorna, baserat på Alliums uträkningar...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.