14 415 läst · 44 svar
14k läst
44 svar
Asbest i rörisoleringen
Jag som ÄR i branschen (Det här kommer inte Staffan gilla
) säger såhär:
På dina 3 första bilder är det stor sannolikhet att det är asbest. På dina 3 sista bilder ingen asbest.
Hur som helst, om du väljer att sanera det där behövs inte alls någon sluss som någon skrev, det finns många alternativ om man bara är lite kreativ. Glovebag är perfekt att sanera böjar med. Hyr eller köp en dammsugare med hepafilter i om du inte redan har det och köp lite tejp, ha några blöta trasor så är du i hamn sen. Går oftast väldigt smidigt
På dina 3 första bilder är det stor sannolikhet att det är asbest. På dina 3 sista bilder ingen asbest.
Hur som helst, om du väljer att sanera det där behövs inte alls någon sluss som någon skrev, det finns många alternativ om man bara är lite kreativ. Glovebag är perfekt att sanera böjar med. Hyr eller köp en dammsugare med hepafilter i om du inte redan har det och köp lite tejp, ha några blöta trasor så är du i hamn sen. Går oftast väldigt smidigt
Så hade jag med gjort. Lägga massa dyra pengar på en firma som gör detsamma är bara onödigt. Såklart ska man ha skyddsmask. Kan även skaffa engångsskyddskläder. Sen är det bara att börja på möget.B Bengt Henrik skrev:Kan absolut finnas asbest i isoleringen men inte säkert vanligast stället är i rörböjar men om eller hur mycket asbest det kan finnas beror på hur glad personen som isolerade rören var för asbest.
Om man bränner asbestfiber så glöder dom men det bästa är att ta prov från några olika ställen och skicka in
Oftast använder man 2 olika metoder till rör.
1. Man plastar in och blötlägger isoleringen och sågar av rören där det inte finns asbest.
2. Man blötlägger isoleringen och skär ned isoleringen direkt i sopsäck.
Antar det ska vara en sån där skyddsmask typ som man har under härdsmältor a la Tjernobyl? Har en "ärvd" sådan som ligger i källaren men filtret borde nog bytas. Annars finns det ju enklare byggarmasker (lite hårdare än tandläkarmaskerna) för några kronor...ymmij12 skrev:
Tror dock hellre jag kör metoden att skära i isoleringen då jag är rädd att jag orsakar mer skada (och jobb) om man ska slita ner halva rörsystemet...
min handledare sa att de var gips isolering i ett gammalt panrum ? kan det stämmaB Bengt Henrik skrev:
i mina ögon var det gurmassa och ja jag har jobbat där inne i 2 dagar
det var t rör och böj samt kort rak bit isolering 🙃
För min del var jag osäker eftersom mitt hus byggdes 1966. Gjorde så att jag slipade till en spets på ett rör på några mm och så kopplade jag den till en vattenslang och körde i genom isoleringen och så fick vattnet rinna i någon timme tills all isolering var genomblöt. Därefter satte jag på mig heltäckande plastskydd med vattentät dragkedja och så en gasmask för ca 900Kronor och försiktigt skar jag upp isoleringen och petade ner isoleringen i en låda som stod uppe på en stege några dm under isoleringen. Försiktigt drog jag bort resterna av isoleringen så att rören blev metallren. Hade jag anlitat en expert är jag övertygad om att jag skulle behöva asbestsanera hela huset.
Funderar på hur det är med kakelplattor för asbest verkar finnas i all material om jag tar ner kakel behöver jag behandla gammal kakelfix som om det finns asbest i kakelfixet?
Funderar på hur det är med kakelplattor för asbest verkar finnas i all material om jag tar ner kakel behöver jag behandla gammal kakelfix som om det finns asbest i kakelfixet?
Ja, det var vanligt med gipsindränkta tygtycken som man lindar runt isoleringen för att göra böjar etc. Då är det ett lager utanpå.T Tguerino skrev:
Inuti kan det vara fibrer av lite vad som, till och med konkosnötsfibrer som isolering..men tyvär är det väl vanligaste asbestfibrer som isolering och gips utanpå.
Vitt gips.
Har du ingen bild vi kan få se?
Eller beskriv färg och konsistens.
Pulver / bitar av massa vit färg inte amosit då för den är ju brun men det var ett t rör som drogs nedblackarrow skrev:
Ja, det var vanligt med gipsindränkta tygtycken som man lindar runt isoleringen för att göra böjar etc. Då är det ett lager utanpå.
Inuti kan det vara fibrer av lite vad som, till och med konkosnötsfibrer som isolering..men tyvär är det väl vanligaste asbestfibrer som isolering och gips utanpå.
Vitt gips.
Har du ingen bild vi kan få se?
Eller beskriv färg och konsistens.
Såg ut som grå vit massa som såg ut som gips men kan det verkligen vara gips isolerat som massa i böjar och skarvar utstick ... Gips isolerar väll värme dåligt
Var det en enda tjock massa på röret med lite väv utanpå för att hålla den på plats är det nog gurmassa.
Den kunde bestå av krita, asbestfiber och linolja blandat till en formbar massa.
Gips som isolering(?) nej det tror jag inte på...gips är inte formbart.
Den kunde bestå av krita, asbestfiber och linolja blandat till en formbar massa.
Gips som isolering(?) nej det tror jag inte på...gips är inte formbart.
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Ja precis och jag tror också att de är gurumassablackarrow skrev:
Då har man tyvärr blivit lurad av handledare och stått o jobbat i dedär dammet i 2 dar 🙃 och min lärare / skolan bryr sig ej och säger att de är gips 💀
Gips vad är de för jävla asbest bortförklaring jag är ju inte dum i huvudet men dedär va en fast massa som dammade och satte runt röret i T korsningen (gips 💀) ja i sånna fall gips och gasbinda med gurumassa intill röret 🙄
Det var nog inget stort fokus på bra isolering på den tiden, utan mer att de skulle se fint ut.
Gips blandat med asbestfibrer kanske? Men då borde massan varit hård och "armerad" med asbestfibern. Den borde väl heller inte damma eller falla isär. Det händer väl om man blandar pulver/fibrer med något bindemedel som torkar bort (typ olja).
Jag skulle väl i så fall kalla det asbest, men den som inte vet bättre skulle väl kalla det gips.
Asbest eller inte går inte att avgöra från din bild, mer än att det ser misstänkt ut.
Har du ingen närbild massan i kröken?
Gips blandat med asbestfibrer kanske? Men då borde massan varit hård och "armerad" med asbestfibern. Den borde väl heller inte damma eller falla isär. Det händer väl om man blandar pulver/fibrer med något bindemedel som torkar bort (typ olja).
Jag skulle väl i så fall kalla det asbest, men den som inte vet bättre skulle väl kalla det gips.
Asbest eller inte går inte att avgöra från din bild, mer än att det ser misstänkt ut.
Jag har tyvärr ingen när bild men jag kan skicka en bild på hur en av böjarna såg ut som var skadad sen innanblackarrow skrev:
Det var nog inget stort fokus på bra isolering på den tiden, utan mer att de skulle se fint ut.
Och det låg både damm och bitar gips bitar från massan kvar efter rivit lite i det
Redigerat:
Skada? Det skulle ju kunna vara någon som tog ett prov för att skicka på asbestanalys?
Ja kanske det ? Men det ända jag ville få svar på är om jag har stått o andats in gips isolering eller gurmassa vilket jag möjligen tror men det som det är.blackarrow skrev:
Visst kan det inte vara gips isolering gips pulver gips bitar som de blöt o tryckt den massan runt böj låter konstigt då känns asbesten som en större möjlighet.
Jag tycker "vi uteslutit" mineralull/stenull/slaggull och asbestull inpaketerad i gips.T Tguerino skrev:Ja kanske det ? Men det ända jag ville få svar på är om jag har stått o andats in gips isolering eller gurmassa vilket jag möjligen tror men det som det är.
Visst kan det inte vara gips isolering gips pulver gips bitar som de blöt o tryckt den massan runt böj låter konstigt då känns asbesten som en större möjlighet.
Jag håller med i ditt resonemang.
"Min handledare säger det är gips" låter inte helt övertygande.
"Jag/vi har testat det och provsvaret var negativt för asbest", hade fått mig lugn.
Handledare nämner du...går du i skola och finns där någon kemilärare kan du väl be om en analys?
Gips tål inte vatten.
Kisel..vad..det.nu..hette?
Oljeskimmer på vattenytan?
Fällning av olösbara fibrer?
Eller skicka en klump på analys?
https://evema.se/asbestanalys/
Jag har inga problem med att privatpersoner tummar lite på asbestnojan och sanerar asbest själva, men då är det ett eget val.
Är det företag eller skola tycker jag man ska vara mer formell.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden