Flyttade nyligen in i en enplansvilla från 56. Vi ville ta fram de fina brädorna under golvet som som antagligen lades dit 2008 (markeringar från golvsockeln).
I hallen fanns det svarta fläckar, ser ut som limrester. Det har väl legat nån matta där nån gång, när vet jag inte. Ska skicka analys.
Min fråga handlar mer vad ni tycker vi borde göra om det visar sig vara asbestlim. (Svartlim). Ganska liten yta 1-2 kvm kanske. Någon som har erfarenhet av nån saneringsfirma? Är detta ett för liten jobb?
I hallen fanns det svarta fläckar, ser ut som limrester. Det har väl legat nån matta där nån gång, när vet jag inte. Ska skicka analys.
Min fråga handlar mer vad ni tycker vi borde göra om det visar sig vara asbestlim. (Svartlim). Ganska liten yta 1-2 kvm kanske. Någon som har erfarenhet av nån saneringsfirma? Är detta ett för liten jobb?
Medlem
· Västernorrland
· 11 099 inlägg
Man behöver ju inte överdriva heller......Är det bara en begränsad yta så skydda dig med mask och sickla bort det bruna och städa. Om det ev är nån asbest i det så är det ju bundet i limmet ändå och kommer inte frigöra sig på det viset.
Arbetsmiljöverket har en hel del information om hur det är lämpligt att skydda sig när man håller på med asbesthaltiga ämnen, t.ex. plasta in ytan, använda engångsoverall, halvmask. Så fort det blir dammigt så kommer asbest att spridas.
Medlem
· Västernorrland
· 11 099 inlägg
Fast sicklar man bort det bruna så kan man ju inte direkt påstå att det lär damma nå nämnvärt.......
2008 fanns det knappast lim med asbest.
Så om nu mattan las in 2008, så lär det inte vara några problem med asbest limmet.
Alltså, i så fall ett icke problem.
Så om nu mattan las in 2008, så lär det inte vara några problem med asbest limmet.
Alltså, i så fall ett icke problem.
Medlem
· Västernorrland
· 11 099 inlägg
Fast nu framgår det ju i texten att de bruna fläckarna inte har nåt med den nyare mattan att göra..........
Precis! Fläckarna är äldre än 2008. Nu visade testet faktiskt att det inte innehöll asbest. Så falskt alarm.
Men frågan kvarstår fortfarande, när är det tillräckligt lite asbesthaltigt material för att det ska vara motiverat att ta en saneringsfirma
Men frågan kvarstår fortfarande, när är det tillräckligt lite asbesthaltigt material för att det ska vara motiverat att ta en saneringsfirma
Skulle snarare omformulera frågan och säga att när är det för mycket för gemene man och man därmed bör ta in en firma..
Att sanera asbest är oerhört kostsamt om en registrerad firma skall göra det. Det är olika regler som gäller.
Gör man det själv kostar det ”inget”.
Vi hade en lgh på 65 kvm där vi efter ett tag funderade över om det kunde vara asbest under mattorna. Dom skulle ha knappt 30000;- bara för att sanera lgh och de verktyg som vi hade liggandes där. Som tur var fanns det ingen asbest så min fru blev lugn och vi kunde fortsätta renovera.
Men jag skulle själv aldrig betala dom enorma pengarna det krävs.
Att sanera asbest är oerhört kostsamt om en registrerad firma skall göra det. Det är olika regler som gäller.
Gör man det själv kostar det ”inget”.
Vi hade en lgh på 65 kvm där vi efter ett tag funderade över om det kunde vara asbest under mattorna. Dom skulle ha knappt 30000;- bara för att sanera lgh och de verktyg som vi hade liggandes där. Som tur var fanns det ingen asbest så min fru blev lugn och vi kunde fortsätta renovera.
Men jag skulle själv aldrig betala dom enorma pengarna det krävs.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 307 inlägg
Fick offert på 15000 för att ta bort 8 varmvattenrör i källaren som är isolerade med asbest. Mycket av tiden/arbetet går åt till att etablera en lufttät zon samt avgiften för deponi.
Bland annat behövs hela källaren tätas, alla genomföringar, skruvhål i tak tejpas eller spacklas igen.
Vi nappade inte då, mest på grund av att vi inte hade ork och lust att tömma källaren på alla saker. Rören går dessutom genom att rum i källaren.
Alternativet är att göra det själv och lägga en blöt handduk över rören, kapa med tigersåg och lämna till ÅVC i dubbla byggsäckar. Använda rätt skyddsutrustning. Dammet som eventuellt frigörs i källaren kanske man kan leva med.
Bland annat behövs hela källaren tätas, alla genomföringar, skruvhål i tak tejpas eller spacklas igen.
Vi nappade inte då, mest på grund av att vi inte hade ork och lust att tömma källaren på alla saker. Rören går dessutom genom att rum i källaren.
Alternativet är att göra det själv och lägga en blöt handduk över rören, kapa med tigersåg och lämna till ÅVC i dubbla byggsäckar. Använda rätt skyddsutrustning. Dammet som eventuellt frigörs i källaren kanske man kan leva med.
Klicka här för att svara