Hej,
Hoppas ni kan hjälpa mig eller peka mig i rätt riktning.
Min mor har nyligen gått bort. Har inte haft kontaktat med henne på flera år, av olika anledningar.
Min syster har en sambo. Det finns ett testamente där jag tilldelas min laglott (¼ del av arvet). Det finns ca 100 000 i dödsboet. Min mor har haft flera fastigheter i Stockholmsregionen. Jag vet att det finns två gåvobrev som är utställt på min systers sambo, som jag inte har tillgång till ännu.
Till frågan. Kan man undanhålla arv genom gåvobrev till ett syskons sambo?
- Om inte, hur går jag tillväga för att komma vidare i processen?
Tacksam för all hjälp jag kan få, då jag inte är speciellt bevandrad inom juridik.
Min mor har nyligen gått bort. Har inte haft kontaktat med henne på flera år, av olika anledningar.
Min syster har en sambo. Det finns ett testamente där jag tilldelas min laglott (¼ del av arvet). Det finns ca 100 000 i dödsboet. Min mor har haft flera fastigheter i Stockholmsregionen. Jag vet att det finns två gåvobrev som är utställt på min systers sambo, som jag inte har tillgång till ännu.
Tacksam för all hjälp jag kan få, då jag inte är speciellt bevandrad inom juridik.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Intressant variant. En gåva till bröstarvinge skall ju normalt räknas som förskott på arv. Men en gåva till bröstarvingens sambo är troligen en annan sak. Jag tror att du bör kontakta en advokat. Börja att bara ringa till en advokat med familjerätt som specialitet. De svarar på enklare telefon frågor gratis. Sannolikt kan du på några minuter få ett klart nej, eller ett kanske.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Jag tror att TS har tämligen goda möjligheter att få gåvorna klassade som förskott av arv.
Gåvornas mottagare och testamentets förklaring att TS ska få så lite som möjligt talar ett rätt tydligt språk ihop.
Sen kan möjligen gåvorna vara så väl utförda att upplägget håller, men det låter verkligen som om det är värt att ta in en advokat för att få saken prövad.
För jag antar att det inte är en möjlig väg att prata med syskonet och sambon och få dem att frivilligt avstå från en fjärdedel av hela det f.d. boet.
Är det även ett efterarv från pappan inblandat som mamman förvaltat till nu ska TS ha hälften av det om det inte testamenterats annorlunda en pappan. Tre åttondelar av hela boet skulle vara TS lott i så fall.
Gåvornas mottagare och testamentets förklaring att TS ska få så lite som möjligt talar ett rätt tydligt språk ihop.
Sen kan möjligen gåvorna vara så väl utförda att upplägget håller, men det låter verkligen som om det är värt att ta in en advokat för att få saken prövad.
För jag antar att det inte är en möjlig väg att prata med syskonet och sambon och få dem att frivilligt avstå från en fjärdedel av hela det f.d. boet.
Är det även ett efterarv från pappan inblandat som mamman förvaltat till nu ska TS ha hälften av det om det inte testamenterats annorlunda en pappan. Tre åttondelar av hela boet skulle vara TS lott i så fall.
Tragiskt
Personligen så tycker jag att arvsrätt är helt idiotiskt, det borde vara upp till var och en att kunna testamenteras sina tillgångar enligt sin egen önskan utan att behöva ta till krångliga knep. Men som sagt tidigare, boka ett möte med en jurist omgående, tyvärr är lagarna som de är, och jag beklagar sorgen.
Jag har också utnyttjas. Där min mor har belånat hus för att låna ut pengar till äldste sonen i rent vinstsyfte. Strax innan frågade jag om de kunde bli borgenärer vid huslån. Där min mor nekade.Marcus_L skrev:Personligen så tycker jag att arvsrätt är helt idiotiskt, det borde vara upp till var och en att kunna testamenteras sina tillgångar enligt sin egen önskan utan att behöva ta till krångliga knep. Men som sagt tidigare, boka ett möte med en jurist omgående, tyvärr är lagarna som de är, och jag beklagar sorgen.
Han fick även en lägenhet till taxeringsvärde. Där han fick välja när han skulle betala. Vilket innebär ett räntefritt lån i ca 20 år. Då han betala när han sålde lägenheten som han haft uthyrd en längre tid etc. Nu senast skulle fritidsfastighet ges som förtida arv till yngste sonen. Där de ångrade sig i sista stund att jag även skulle få ett förtida arv. Då han och mor inte ville ge mig några pengar.
Det enda jag ångrar var att jag lät min mor bo i orubbat bo när min far dog. Hur tror du relationerna är i dag. Har sett flera exempel där föräldrar och syskon är ganska orättvisa. Det är därför det finns lagar som försöker göra det mer rättvist.
Om man ger bort något som gåva till någon annan än släkt/arvinge så är det inget som räknas som förskott på arv. Man kan därmed göra sina barn utan arv på detta sätt. Din systers sambo är en gråzon och förmodligen är det en fråga om det är på något sätt som gåvan kommer gagna din syster om det räknas som förskott på arv. Tidsaspekten och syftet är också viktigt. Om din mor har gett någon tex ett företag/fastighet/gård i syfte för dess fortlevnad i en ansenlig tid innan dödsbädd räknas inte heller som förskott på arv.
Min källa är LRF konsult. En advokat inom arvsrätt. Vi var tre bröder. Det gällde en fastighet min far ville ha kvar inom familjen. Eftersom min pappa var 78 år då så skulle det sannolikt räknas som förskott på arv. Vi fick tre val. Min far skänker till en utomstående = Ingen kan kräva något. Förskott på arv eller via dödsboet.
Lösningen blev att jag fick lösa ut mina bröder för de såg bara pengarna. Konsultationen kostade 4800 kr för två timmar. Detta var år 2009.
För att en gåva till en arvinge inte ska räknas som förskott på arv måste det finnas ett tydligt syfte.
Lösningen blev att jag fick lösa ut mina bröder för de såg bara pengarna. Konsultationen kostade 4800 kr för två timmar. Detta var år 2009.
För att en gåva till en arvinge inte ska räknas som förskott på arv måste det finnas ett tydligt syfte.
F Falle1 skrev:Hej,
Tacksam för alla goda råd. Som styrkt mig