Kalleanka? Det är Boverkets egen broschyr. Det står att det krävs rivningslov för att riva inom detaljplan. Alltså krävs det inte utomplans.

Nja, riktigt så enkelt är det inte i praktiken. Stycket du hänvisar till finns på sidan åtta i broschyren. Inte på sidan nio.

I PBL Kap 8, §8 finns lagrummet, som på motsvarande sätt inte uttryckligen nämner vad som gäller för rivning i utomplaneområde. Icke dess mindre finns det andra paragrafer i samma kapitel som handläggarna ibland åberopar för att hindra rivning också utanför detaljplanerna. Tillexempel har många kommuner inventerat hus och miljöer man tycker är värda att bevara. Då hänvisar man till PBL Kap 8, §16, pkt 3, där det heter att rivningslov beviljas om inte huset "bör bevaras på grund av byggnadens eller bebyggelsens historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värde".

I omvänt fall - om bygglovsmyndigheten själv tycker att rivningslov inte behövs - har man ändå rätt att begära formellt rivningslov. Då åberopar man PBL Kap 8, §21.

billy_baver skrev:
Då hänvisar man till PBL Kap 8, §16, pkt 3, där det heter att rivningslov beviljas om inte huset "bör bevaras på grund av byggnadens eller bebyggelsens historiska, kulturhistoriska, miljömässiga eller konstnärliga värde".
Det är det samma som står i kap 8, §8-andra stycket. Där står det också:

"Det torde enligt departementschefen knappast bli aktuellt att tillämpa bestämmelsen inom andra områden än sådana där kulturhistoriskt eller miljömässigt värdefull bebyggelse skall bevaras."

Jag tolkar det som det i princip aldrig är krav på rivningslov utanför planområderna.

Jag tolkar i praktiken inte saken på samma sätt. Men i första steget blir frågan hur saken tolkas av bygglovsmyndigheten; om man reagerar ifall byggnaden rives utan tillstånd.

Men om jag som markägare river en byggnad utanför detaljplanerat område, en byggnad som byggnadsnämnden gärna hade skyddat pga dess kulturhistoriska värde, har jag inte ryggen fri i det läget?

Om vi enbart går på vad lagen säger (som man såklart alltid ska göra), så behövs det inget lov för att riva byggnaden, indirekt enligt PB 8:8.

Det blir väl i det läget byggnadsnämnden/kommunen som får klia sig i huvudet och fråga sig varför de inte la en områdesbestämmelse över området och skyddade byggnaden innan det var för sent?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.