74 739 läst · 141 svar
75k läst
141 svar
Arkitektritat lösvirkeshus - vårt första husbygge
Jo, vi får vänta och se lite hur mycket solskydd vi behöver, det är eftermiddagssol i de stora fönstren och vi vet inte riktigt hur jobbig den kommer vara. Det är väldigt lite insyn, strandskyddet börjar där vår tomt slutar så det kommer inte byggas ngt bakom heller.S surfarn skrev:Verkligen ett exklusivt hus. Vore skoj med fler bilder och en planlösning. Jag antar att ni har begränsat med insyn med tanke på de stora fönsterrutorna? Sen hoppas jag ni tänkt på någon slags solavskärmning, även om ni har tänkt att kyla huset med pumpen. Det kan vara ganska så irriterande med solen rätt i ansiktet när man vill softa inomhus. Mitt förslag är någon slags delvis transparenta utvändiga vertikala markiser.
P pellito skrev:Hej,
Vi sätter just igång byggandet av vårt nya hem. Vi valde att rita ett eget hus tillsammans med arkitekt, ett 236 kvadrat stort trähus och bygga det med hjälp av ett lokalt uppsalaföretag.
Stomme i trä med fasad fr Kebony och fönster/fönsterpartier fr Velfac.
Jag tänkte försöka dela lite bilder och uppdatera under resans gång för inspiration och idéer.
Huset kommer se ut enl nedan (Renderingar fr arkitekten)
arkitekt: Leif Gulliksson
[bild][bild]
Med vänlig hälsning!
Hej,
Jättefint hus! Vi har byggt ngt liknande även m stora fönsterpartier och skjutdörrar från Velfac. Vill skicka en varning för dessa fönsterpartier då metallen sväller när solen ligger på o Velfac på våra skjutparrier och överliggande fönster har för liten marginal vilket gör att vi inte kan nyttja dörrarna ordentligt soliga dagar. Inga problem när det är skugga...
Velfac har endast kommit o tittat när det varit vinter vilket såklart inte hjälpt oss då dörrarna fungerat då. Sist efter ett inredningsreportage hos oss, när många önskade veta vart våra fönster kom ifrån, fick jag tag på någon högre chef i Danmark som skulle hjälpa oss men det enda vi fick var ett brev från deras servicekonsulter som verkar vara lessa på att försöka hjälpa Velfackunder.
Otroligt trist bristande service så skulle rekommendera er att ta annan fönsterleverantör om ni har möjlighet eller säkerställa så att det finns utrymme för att metallen sväller och att dörrar går att öppna ändå.
Lycka till med ert fina bygge!
Tack för info! Jättebra grej för mig att ta med mig tidigt i vår process! Vi har bara en skjutdörr den borde vara ganska skuggad, inga av våra dörrar är i rakt söderläge. Tar dock med mig det i samtalen med leverantören!I inred skrev:Hej,
Jättefint hus! Vi har byggt ngt liknande även m stora fönsterpartier och skjutdörrar från Velfac. Vill skicka en varning för dessa fönsterpartier då metallen sväller när solen ligger på o Velfac på våra skjutparrier och överliggande fönster har för liten marginal vilket gör att vi inte kan nyttja dörrarna ordentligt soliga dagar. Inga problem när det är skugga...
Velfac har endast kommit o tittat när det varit vinter vilket såklart inte hjälpt oss då dörrarna fungerat då. Sist efter ett inredningsreportage hos oss, när många önskade veta vart våra fönster kom ifrån, fick jag tag på någon högre chef i Danmark som skulle hjälpa oss men det enda vi fick var ett brev från deras servicekonsulter som verkar vara lessa på att försöka hjälpa Velfackunder.
Otroligt trist bristande service så skulle rekommendera er att ta annan fönsterleverantör om ni har möjlighet eller säkerställa så att det finns utrymme för att metallen sväller och att dörrar går att öppna ändå.
Lycka till med ert fina bygge!
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Riktigt häftigt hus, ska bli kul att följa din tråd. Husdrömmar nästa säsong?
Har ni haft bra samordning mellan A,K, V och E? Av erfarenhet brukar E och V komma in lite sent och de har ibland förmågan att rita som de vill utan att tänka på övriga discipliner..
Har ni haft bra samordning mellan A,K, V och E? Av erfarenhet brukar E och V komma in lite sent och de har ibland förmågan att rita som de vill utan att tänka på övriga discipliner..
Ja kanske, i planlösningen är det 20 sittplatser i köket (12+6+2 barstolar) vi är bara 4 så det kommer vara luftigare än på planlösningen. Vi har en ganska liten frukostbordsdel idag så det är inget problem i sig att den delen med blir tightare, det kommer vara ett mkt mindre bord där med plats för 4 inte 6.Åsa Lund skrev:
Tack!B bossespecial skrev:
Med risk att låta dum menar du
A som Arkitekt
K som Konstruktör
E som Entreprenör
V som ?
Det är vårt första husbygge från scratch, man lär sig hela tiden men en speciell del i det är att synka arkitektens idé med byggarens verklighet och min budget. Med risk att sitta här som en åsna om 6 månader när allt gått åt helvete så har vi hela tiden synkat idéer med byggaren som i sig har en totalentreprenad. Vissa grejer har vi fått stryka men jag känner att vi har synkat allt eftersom så att det inte uppstått för stora diskrepanser mellan budget, idé och realitet.
Ser jättefint ut! Om det är möjligt hade jag tagit bort den klumpiga balken som delar av det två våningar höga fönsterpartiet i vardagsrummet och låtit den snygga indelningen av fönstren löpa hela vägen upp.
Har också hört mycket besvär med Velfac fönster från framförallt byggare där det tycker skjutdörren känns ranglig och i något väderutsatt läge har det regnat in när vinden ligger på och svåra att fästa dropbleck i.
Har också hört mycket besvär med Velfac fönster från framförallt byggare där det tycker skjutdörren känns ranglig och i något väderutsatt läge har det regnat in när vinden ligger på och svåra att fästa dropbleck i.
Tack för info, måste kolla Velfac.I igelkotten82 skrev:Ser jättefint ut! Om det är möjligt hade jag tagit bort den klumpiga balken som delar av det två våningar höga fönsterpartiet i vardagsrummet och låtit den snygga indelningen av fönstren löpa hela vägen upp.
Ang. Mellanbalken så håller jag nog inte riktigt med dig. Jag tycker om att den delar av och upplever den inte som klumpig!
Inga problem med Velfac i sig enligt min erfarenhet. Men, man måste vara väldigt exakt när de installeras samt hålla skenorna för skjutdörrarna rena. De är svårare och mer tidskrävande än andra fönster att montera då ramarna är tunnare, vilket också gör de fönstren riktikgt snygga på din typ av hus. Ställer stora krav på byggaren varför vår erfarenhet är att flera inte vill åta sig jobb med dessa fönster/skjutdörrar eller inte ”tycker om de”. Säkerställ att din byggare har erfarenhet av Velfac alternativ är mycket noggrann.
Det blir en snygg kontrast med svart/grå fönster på insidan mot den i övrigt ljusa interiören. Väldigt trevlig eldstad också. Har ni tänkt ha friskluftsintag kopplat till den? Det ska man ju helst ha för bäst funktion.
Angående fönsterpartiet i vardagsrummet skulle man kunna sätta en fjärrstyrd elskena till gardiner om man störs av solen.
Fördelen med markiser på utsidan är ju att man också stoppar värmeinstrålningen. Om man väljer fönster med "värmereflekterande" glas så blir glaset en aning gröntonat, som syns på den sista bilden nedan.
Exempel på gardinuppsättningar
Angående fönsterpartiet i vardagsrummet skulle man kunna sätta en fjärrstyrd elskena till gardiner om man störs av solen.
Fördelen med markiser på utsidan är ju att man också stoppar värmeinstrålningen. Om man väljer fönster med "värmereflekterande" glas så blir glaset en aning gröntonat, som syns på den sista bilden nedan.
Exempel på gardinuppsättningar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skulle gissa att med E menas elinstallationer och V står för installationer gällande värme, ventilation, vatten och sanitet.P pellito skrev:Tack!
Med risk att låta dum menar du
A som Arkitekt
K som Konstruktör
E som Entreprenör
V som ?
Det är vårt första husbygge från scratch, man lär sig hela tiden men en speciell del i det är att synka arkitektens idé med byggarens verklighet och min budget. Med risk att sitta här som en åsna om 6 månader när allt gått åt helvete så har vi hela tiden synkat idéer med byggaren som i sig har en totalentreprenad. Vissa grejer har vi fått stryka men jag känner att vi har synkat allt eftersom så att det inte uppstått för stora diskrepanser mellan budget, idé och realitet.
Ser fram emot er byggstart och hoppas på massor med bilder.