35 882 läst · 91 svar
36k läst
91 svar
Arga snickaren måste ju ha fel eller?
Handspikad spik drar betydligt bättre än om man använder spikpistol, skillnaden är ganska stor. 4tum eller 3tum beror på hur tjock panelen är.A AndersS skrev:
En riktig bra proffshammare (typ Vaughan) är vad som krävs, då går det fort och spiken böjer sig inte Glöm inte att rensa hammarhuvudet från galvspån med jämna mellanrum, dvs ha ett sandpapper i fickan som du tar fram och snurrar runt på hammarhuvudet. Inga fler böjda galvspikar då
Redigerat:
Är en ren amatörsnickare, men har byggt en hel del. Senast ett garage där jag skruvat precis allt, inte en spik någonstans. Panelen skruvade jag med rostfri skruv av bra kvalitet (torx huvuden). Blev förstås dyrare än att spika, men blev i mitt tycke riktigt bra. Två skruv i undre brädan och två i locken. Ingen bräda har slagit sig på ca 2 år. Vad säger specialisterna om detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instämmer till 100%H heimlaga skrev:
Det har blivit en hysteri att allt måste skruvas, den som införde den trenden var Martin Timell, hans skruvande hade ingen hejd, inte heller hans produktplacerande maskinhysteri istället för att använda bra handverktyg.
Dags att spikandet får en renässans, gör man det korrekt så fungerar det bättre i husets livscykel än skruvandet som ger ett hel..te när man ska renovera
håller helt med!! Spika är det enda rätta!!! Spikar all fasad. Har en del på mitt hus som är skruvad och en vacker dag lär jag svära högt över det.Mats-S skrev:Instämmer till 100%
Det har blivit en hysteri att allt måste skruvas, den som införde den trenden var Martin Timell, hans skruvande hade ingen hejd, inte heller hans produktplacerande maskinhysteri istället för att använda bra handverktyg.
Dags att spikandet får en renässans, gör man det korrekt så fungerar det bättre i husets livscykel än skruvandet som ger ett hel..te när man ska renovera
Du är ett föredöme på hur saker ska görasOcraltoa skrev:Är en ren amatörsnickare, men har byggt en hel del. Senast ett garage där jag skruvat precis allt, inte en spik någonstans. Panelen skruvade jag med rostfri skruv av bra kvalitet (torx huvuden). Blev förstås dyrare än att spika, men blev i mitt tycke riktigt bra. Två skruv i undre brädan och två i locken. Ingen bräda har slagit sig på ca 2 år. Vad säger specialisterna om detta?[bild]
Tänk så få som spikar ex vis en altan och trallen, tror inte det går att hitta en spikad altan idag, skulle någon spika så vill nästa göra om den för det känns inte rätt, eller det ser inte bra ut med spik.
Dessa amatör spikare kan jämföras med bilköpare som köper bil en med manuellåda, först hänvisa dom till att den går fortare 0-100 kmt, sedan kom dubbekopplingen , den är snabbare 0-100 , då hänvisa dessa manuella till mer aktivkörning istället, på något sätt vill dom att det var bättre förr
nu var det fasad vi pratade om inte trall.så det hör inte hitT Takläggare skrev:Du är ett föredöme på hur saker ska göras
Tänk så få som spikar ex vis en altan och trallen, tror inte det går att hitta en spikad altan idag, skulle någon spika så vill nästa göra om den för det känns inte rätt, eller det ser inte bra ut med spik.
Dessa amatör spikare kan jämföras med bilköpare som köper bil en med manuellåda, först hänvisa dom till att den går fortare 0-100 kmt, sedan kom dubbekopplingen , den är snabbare 0-100 , då hänvisa dessa manuella till mer aktivkörning istället, på något sätt vill dom att det var bättre förr
Är ju lagom roligt att byta ut fasad som sitter med skruvar ... nej fasad föredrar jag att spika men alla är vi olika
La bara in det för många verkar hänvisa att skruvar går av lättare osv, skruvar har bättre dragningskraft än spik.K Krille_90_ skrev:
Inget fel o spika fasaden bara man har rätt längd på spiken, har man för lång som förstör vindpappen så har man gjort fel.
alla metoder har sina för och nackdelar absolut! Och inget är fel folk föredrar bara olika. Självklart har skruvar bättre dragkraft det är skruven fördel medans spiken har sina fördelar bland annat syns mindre lättare att demontera och tillräcklig dragkraft om man väljer rätt. Jobbar du som takläggare?T Takläggare skrev:
Tror inte riktigt på att man spikar för att det sedan blir lättare o demontera 40-50 år efteråt , då är man långsiktig i sitt tänkande o planerande.K Krille_90_ skrev:alla metoder har sina för och nackdelar absolut! Och inget är fel folk föredrar bara olika. Självklart har skruvar bättre dragkraft det är skruven fördel medans spiken har sina fördelar bland annat syns mindre lättare att demontera och tillräcklig dragkraft om man väljer rätt. Jobbar du som takläggare?
Bättre och titta på engergiförbrukningen så man inte gör väggarna otät, som sagt ca 10% värmeförlust varje år om man gör 1000 tals hål i pappen, redan på energi har man sparat in så någon annan kan renovera åt en när den behövs.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 126 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 126 inlägg
Jag har med skruvar all min panel.
Men det har att göra att jag inte hade spikpistol.
Sen tänkte jag lite att den dagen panelen ska bytas om någon inte sköter den, då tuggar jag blå lera, så då är det inte mitt problem.
Men det har att göra att jag inte hade spikpistol.
Sen tänkte jag lite att den dagen panelen ska bytas om någon inte sköter den, då tuggar jag blå lera, så då är det inte mitt problem.
Precis!Karl Sundberg skrev:
Med brädor som är rätt monterade - "Sur gubbe" i ådringen sett uppifrån kommer spik i mitten att göra att när brädet torkar smiter det åt allt bättre vid kanterna - där vatten inte skall komma in till läktens obehandlade baksida.
Dagens hyvlerier bryr sig inte - virke må köpas på en brädgård där man kan välja vilka bräder man köper, och vilka man lämnar till någon annan...
Bifogar bilder av en vägg ca 9 månader efter montage. Bilden är tagen nedåt. Med förstoring kan man se ådringen, och på den ena bilden syns tydligt hur två brädor med olika montage får en läkt att kantra. Det var "proffs" som hade monterat - med 2 spik i varje bräda. 14 bräder av 48 hade spruckit i nedre änden av väggen inom 3 månader, sedan ledsnade jag och ändrade till en spik för de nedersta två/tre varven - inklusive en massa bytta bräden, limma sprickor etc.
Montaget är också lite för tätt - brädena borde ha kapats för att ge plats till spikning av läkten och till luftflöde i mellanrummen.
Ang spik eller skruv... I gammalt "vetande" skall spikens skalle täcka över såret i trät. Det trä som monterades med spikpistol hade spik där skallen är rund, och sitter som en flagga på spikens yttre ände. (Skallens periferi tangerar spikens periferi på en punkt) Den skallen kan alltså inte skydda såret i trät på en sida.
Försänkta skruv kan inte skydda sitt sår alls.
Spikpistoler kommer inte mer på min fasad... Ca 25% av spiken var monterade på fel höjd - hade missat regeln bakom. Detta kände jag direkt när jag för hand drev i "spiken i mitten " av brädet efter att ha dragit ut de 2 som satt vid sidorna och skulle döljas av läkten. Spikpistolen hade mycket rationellt monterat fort och fel (dock såg man med lite träning vilka spikar som pistolen hade lyckats driva in lite för djupt - de hade inget svar bakom...)
Kalla mig gärna sur gammal gubbe, men här blir det handspikning som gäller så länge jag får bestämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Roligt med alla synpunkter! Mitt inlägg var inte menat att propagera för att skruva med rostfritt, utan mer för att få synpunkter på om jag gjort rätt eller fel. Mitt skruvande baserades på att jag var tvungen att ta bort en 30 år gammal trätrall, som jag skruvat med rostfri skruv (då kostade skruven nästan lika mycket som virket). Trots stjärnskruv och mycket terassolja i skruvhuvudena var det oerhört lätt att lossa skruvarna, och majoriteten hade kunnat återanvändas (men jag föredrar torx, så jag avstod). Så jag hoppas att det skall gå lika fint att ta bort eventuellt skadad panel om 30 år eller mer. Den som lever får se!
alltid roligt och intressant att höra folks tycke och erfarenheter ! Stjärnskruv är ingen höjdare bra att det gick lätt iaf. Ja torx är verkligen det bästa .Ocraltoa skrev:Roligt med alla synpunkter! Mitt inlägg var inte menat att propagera för att skruva med rostfritt, utan mer för att få synpunkter på om jag gjort rätt eller fel. Mitt skruvande baserades på att jag var tvungen att ta bort en 30 år gammal trätrall, som jag skruvat med rostfri skruv (då kostade skruven nästan lika mycket som virket). Trots stjärnskruv och mycket terassolja i skruvhuvudena var det oerhört lätt att lossa skruvarna, och majoriteten hade kunnat återanvändas (men jag föredrar torx, så jag avstod). Så jag hoppas att det skall gå lika fint att ta bort eventuellt skadad panel om 30 år eller mer. Den som lever får se!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Blir nästan trött på alla "rätta" lösningar. För mig finns det många rätta lösningar, välj det ni gillar, men tro inte att det är den enda rätta.
2 saker är viktigare än andra i utförandet som jag ser det:
Själv kör jag alltid maskinspikat efter att jag köpt batteridriven maskin, lådorna med vanlig spik börja nog mögla snart. Panelen spikar jag med en batteridriven DeWalt, den kontrollerar djupet utmärkt. Ställer in djupet så att i princip inga går för långt in i panelen, men en del behöver efterdras.
Panelen sitter som den ska och det går inte att se skillnad på om det är handspikat eller maskinspikat.
Sen fattar jag inte varför man oroar sig för att behöva ta ner panelen, hur ofta händer det och varför planera för det? Se till att jobbet blir gjort ordentligt så behöver man aldrig ta ner panelen under sin livstid.
2 saker är viktigare än andra i utförandet som jag ser det:
- slå inte lockbrädans spik genom bottenbrädan, då ökar risken för sprickor dramatiskt.
- Låt inte spiken göra hål i vindskyddet (om det är duk/papp)
Själv kör jag alltid maskinspikat efter att jag köpt batteridriven maskin, lådorna med vanlig spik börja nog mögla snart. Panelen spikar jag med en batteridriven DeWalt, den kontrollerar djupet utmärkt. Ställer in djupet så att i princip inga går för långt in i panelen, men en del behöver efterdras.
Panelen sitter som den ska och det går inte att se skillnad på om det är handspikat eller maskinspikat.
Sen fattar jag inte varför man oroar sig för att behöva ta ner panelen, hur ofta händer det och varför planera för det? Se till att jobbet blir gjort ordentligt så behöver man aldrig ta ner panelen under sin livstid.