Nicke Nyfiken
Fotografen Fotografen skrev:
Jag brukar inte rekommendera dem, på bilen har jag sommardäck på sommaren och vinterdäck med dubb på vintern men på en släpkärra man kan avstå från att använda när vädret och förutsättningarna är som sämst ser jag inget hinder. Finns inga hinder i lagboken heller. Ska den kunna gå alltid så självklart dubbla uppsättningar däck.
Fast om man har dubbdäck på bilen finns det ingen anledning att sätta året-runt-däck eller dubbfria vinterdäck på släpkärran.

För den får ändå bara användas när det inte råder vinterväglag, och då är det ju lagligt med sommadäck.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Fairlane
Jo, man får ha sämre däck på släpet än på bilen. Man får inte ha dubbat på bilen och odubbat på släpet, men man får ha 5 år gamla dubbdäck från Linglong på släpet tillsammans med splitter nya HakkaPelitta (dubbade) på bilen.

Själv kör jag odubbat på bilen och dubbat på släpet. Jag valde att göra så för att då kan jag låna ut släpet till någon som har dubbdäck på bilen.

Det tar cirka 30 minuter för mig att skifta däck på släpkärran. Jag höjer fram så mycket det går med stödhjulet och sätter den en pallbock under ramen på framför hjulen på bägge sidor. Sen ner med noshjulet och sen lyfta bakändan och sätta något under där (i mitt fall har jag stöd en monterade på släpet). Nu hänger båda hjulen fritt och byte kan genomföras snabbt.

En kompis till mig körde åretruntdäck på sin bil ett antal år för att slippa jobba två gånger om året. När hjulen väl skulle bort var det inte lika roligt...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jo, man får ha sämre däck på släpet än på bilen. Man får inte ha dubbat på bilen och odubbat på släpet, men man får ha 5 år gamla dubbdäck från Linglong på släpet tillsammans med splitter nya HakkaPelitta (dubbade) på bilen.

Själv kör jag odubbat på bilen och dubbat på släpet. Jag valde att göra så för att då kan jag låna ut släpet till någon som har dubbdäck på bilen.

Det tar cirka 30 minuter för mig att skifta däck på släpkärran. Jag höjer fram så mycket det går med stödhjulet och sätter den en pallbock under ramen på framför hjulen på bägge sidor. Sen ner med noshjulet och sen lyfta bakändan och sätta något under där (i mitt fall har jag stöd en monterade på släpet). Nu hänger båda hjulen fritt och byte kan genomföras snabbt.

En kompis till mig körde åretruntdäck på sin bil ett antal år för att slippa jobba två gånger om året. När hjulen väl skulle bort var det inte lika roligt...
Får man ha dubb på släpet och odubbat på bilen, trodde det vad just dubb på båda eller på ingen!? jag kör sommardäck på släpet och dubbfritt på bilen, tar bara släpet till återvinningen på vintern och det är knappa 2km på 50 väg så man kan välja bra dag för den utflykten..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
leby leby skrev:
Får man ha dubb på släpet och odubbat på bilen, trodde det vad just dubb på båda eller på ingen!? jag kör sommardäck på släpet och dubbfritt på bilen, tar bara släpet till återvinningen på vintern och det är knappa 2km på 50 väg så man kan välja bra dag för den utflykten..
Har man dubb på bilen måste man ha dubb på släpet. Har man inte dubb på bilen kan dock släpet ha det.
Det är därför hyrsläp alltid har dubbat för det funkar med alla varianter av bildäck.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 5 till
  • Laddar…
Tack alla för synpunkter och idéer!
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jo det finns visst året-runt-däck som uppfyller transportstyrelsen krav. De ska utöver M+S märkning även ha alptopp/snöflinga-märkning för att vara godkända.

Continental AllSeasonContakt och Goodyear Vector 4 Seasons är två exempel på året-runt-däck som är godkända, och det finns fler.

Så lägg ner snacket om att året-runt-däck inte är lagliga.

Dom två däcken du nämner är inte godkända som vinterdäck.

däckonline mm sålde dom förra vintern som vinterdäck men efter lite efterforskningar så har dom ändrat beskrivningen till sommardäck.

men till ts, kör dubbfria däck till släpet om du har dubbfritt på bilen.
Det är godkänt.
 
Nicke Nyfiken
M Mikaelzii skrev:
Dom två däcken du nämner är inte godkända som vinterdäck.

däckonline mm sålde dom förra vintern som vinterdäck men efter lite efterforskningar så har dom ändrat beskrivningen till sommardäck.

men till ts, kör dubbfria däck till släpet om du har dubbfritt på bilen.
Det är godkänt.
Jag tror det är ungefär ett och ett halvt år försent att nu ge TS goda råd.

Förövrigt har du fel angående däcken jag nämnde tidigare. De säljs fortfarande som helårsdäck på däckonline, och är fortfarande godkända att använda på vintern.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror det är ungefär ett och ett halvt år försent att nu ge TS goda råd.

Förövrigt har du fel angående däcken jag nämnde tidigare. De säljs fortfarande som helårsdäck på däckonline, och är fortfarande godkända att använda på vintern.
nej dom är inte godkända som vinterdäck.
Listan på godkända vinterdäck har tex vi som däckhandlare som betalar för listan över godkända vinterdäck.

finns ett antal däck med ms märkning och alptoppen som inte är godkända.
Tyvärr fungerar inte den märkningen ordentligt.
 
Nicke Nyfiken
M Mikaelzii skrev:
nej dom är inte godkända som vinterdäck.
Listan på godkända vinterdäck har tex vi som däckhandlare som betalar för listan över godkända vinterdäck.

finns ett antal däck med ms märkning och alptoppen som inte är godkända.
Tyvärr fungerar inte den märkningen ordentligt.
Dom säljs fortfarande som helårsdäck på däckonline m fl. så varför hävdar du motsatsen?

Transportstyrelsen skriver att kravet för vinterdäck på fordon upp till 3500kg är att de är märkta med alptopp/snöflinga.

Du menar att EUs lagstadgade däckmärkning som transportstyrelsen hänvisar till inte gäller, utan det är istället en hemlig lista som man måste betala för, som avgör om det är ett godkänt vinterdäck?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Dom säljs fortfarande som helårsdäck på däckonline m fl. så varför hävdar du motsatsen?

Transportstyrelsen skriver att kravet för vinterdäck på fordon upp till 3500kg är att de är märkta med alptopp/snöflinga.

Du menar att EUs lagstadgade däckmärkning som transportstyrelsen hänvisar till inte gäller, utan det är istället en hemlig lista som man måste betala för, som avgör om det är ett godkänt vinterdäck?
japp stro är ansvarig för vilka däck som är godkända.
På däckonline står det ”ej lämpliga på vinterväglag i Norden”
Goodyear Sverige säljer inte däcket pga det inte är godkänt just i Sverige.

På några andra hemsidor som säljer däck säljs det som sommardäck.

Tyvärr är det ett problem i branschen.
Och varit så i ganska många år med nät handel som köper däck som är gjorda för andra marknader än våran.
Just goodyear däcket är godkänt som helårsdäck i några länder men inte i Norden.
Dunlop haft sådant däck också även Pirelli Continental för att nämna några.

Dock kommer ingen besiktningsman eller polis ha denna kunskap för att ge dig böter eller anmärkning.
Så vi kommer fortsatt ha däck som inte är godkända som vinterdäck på vägarna och folk som tror att dom är det.

jobbat med detta i över 20 år och tyvärr har vi haft problemet minst lika länge med däck som importeras hit som inte är gjorda för våran marknad.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Dom säljs fortfarande som helårsdäck på däckonline m fl. så varför hävdar du motsatsen?

Transportstyrelsen skriver att kravet för vinterdäck på fordon upp till 3500kg är att de är märkta med alptopp/snöflinga.

Du menar att EUs lagstadgade däckmärkning som transportstyrelsen hänvisar till inte gäller, utan det är istället en hemlig lista som man måste betala för, som avgör om det är ett godkänt vinterdäck?
 
  • Skärmdump av en webbutik med varningsmeddelande "Ej lämplig för vinterkörning i Norden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nicke Nyfiken
Ej lämpliga och ej lagliga är olika saker.
 
Nicke Nyfiken
Jag kan inte se vilket däck du hänvisar till.
Men är det någon av de jag nämnde tidigare så finns de under kategorin helårsdäck på däckonline.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ej lämpliga och ej lagliga är olika saker.

Ett förslag efter du inte tror mig är att ringa goodyear Sverige och fråga.
deras nummer är 08-4662000 alternativ besök närmsta duktiga däckhandlare.

Om du tex går in på deras hemsida goodyear.se så finns inte ens däcket med i sortimentet för Sverige pga det inte är godkänt helt enkelt.
Sen att det är ett fruktansvärt dåligt däck är en annan sak…
 
Fairlane
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.