Kompletterade min installation med en enkel webkamera som tittar ner i cyklonen. På det viset kan jag hålla koll på att det inte fastnar papper i trådkransen utan att behöva gå ner i källaren och kolla. Kameran har inbyggd IR-belysning så den funkar även om det är mörkt. Bilden är fullt tillräcklig för ändamålet.

3D-printade en hållare för kameran som passar i hålet på cyklonen. Tre skruvar i hållaren gör att jag kan rikta in kameran som jag vill.

Kameran kostade ca 200kr på Aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/33047958172.html

Webkamera monterad ovanpå en vit cyklon i en källarmiljö för övervakning av trådkransen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Webkamera monterad på en 3D-printad hållare ovanpå en cyklon, med kopparledningar i bakgrunden.
Skapa konto

Webkameraövervakning av en cyklon för att se om papper fastnar i trådkransen, svartvit IR-bild.
Skapa konto

• Gilla
Eriq och 4 till
  • Laddar…
Bra ide. Har haft mitt auqatron i 1 år, lite inkörningsproblem dock, kan jag ställa några frågor?

D dalldalldall skrev:
Bra ide. Har haft mitt auqatron i 1 år, lite inkörningsproblem dock, kan jag ställa några frågor?
Fråga på du så ska jag försöka svara.
Bara kul om tråden lever!

Låter bra, tar tacksamt emot tips o råd, haft lite problem i början, blivit för blött i tunnan, jag fick nog hjärnsläpp när jag kopplade ihop allt, satte vatten ifrån kök o badrum innan ff fällan så tror det tryckt upp i tunnan, hur ser det ut i din ff fälla? Kan du ta en bild?? Jag får nästan inget skit ovanpå vattnet i 3 kammarbrunnen, men känns som det lägger sig i botten dock, måste även pumpa ifrån 3k brunn till infiltrationen. Förmodar det ska rinna sakta i infiltration o bädd, kommer lite sakta ut efter hela anläggningen. Har du haft några problem? Haft aquatron länge?

D dalldalldall skrev:
Låter bra, tar tacksamt emot tips o råd, haft lite problem i början, blivit för blött i tunnan, jag fick nog hjärnsläpp när jag kopplade ihop allt, satte vatten ifrån kök o badrum innan ff fällan så tror det tryckt upp i tunnan, hur ser det ut i din ff fälla? Kan du ta en bild?? Jag får nästan inget skit ovanpå vattnet i 3 kammarbrunnen, men känns som det lägger sig i botten dock, måste även pumpa ifrån 3k brunn till infiltrationen. Förmodar det ska rinna sakta i infiltration o bädd, kommer lite sakta ut efter hela anläggningen. Har du haft några problem? Haft aquatron länge?
Vi startade upp vår Aquatron i mars 2017 så den har varit i drift i 2½ år ca.

Vår installation skiljer sig en del från din: Vi har ingen fosforfälla och avloppet går ut med gråvattnet till en slamavskiljare och sedan vidare ut i markbädd. Det är väl olika krav i olika kommuner. Vår handläggare tyckte inte vi behövde fosforfälla.

Jag har haft två "haverier" då det blivit mycket vatten i Aquatronen. Första gången berodde det troligtvis på att vi hade för mjukt toapapper som fastnade i trådkransen och då funkde inte cyklonen som den ska.
Andra gången blev det stopp i vattenlåset i dräneringen. Bristande underhåll helt enkelt. Man behöver kolla till vattenlåset någon gång om året. Nu har jag satt in en "renslucka" så man kan spola vattenlåset med en slang.
Vi har också haft problem med flugor, men då har vi behandlat med Neporex som finns att köpa på Granngården.
På det stora hela funkar det bra. Vi har tömt två fack och det har varit riktigt mullig jord man skottat ut. Vi kör med mask som vi köpt på sportfiskeaffären.

Om du har problem med att det är för blött skulle jag kolla följande:

1) Sätt en hink under cyklonen när du tomspolar i toan och mät hur mycket vatten som kommer ned i Aquatronen. Är den rätt inställd ska det handla om ett par-tre centiliter. Får du mer vatten ska du kolla att cyklonen är i våg och att lutningen på sista metern avloppsrör in till cyklonen är rätt.

2) Kolla att du har bra dränering i tunnan /facken. Det har funnits olika rekommendationer vad man ska ha i botten: täckbark, lecakulor eller plastskum. Jag kör med filterskum och det funkar bra (se tidigare inlägg i tråden)

3) Testa ett annat toapapper. Vi har kommit fram till att pappret behöver hålla ihop bra för att inte fastna i trådkransen. Papper med mycket returpapper i verkar funka bättre.
Trådkransen behöver också göras ren någon gång per år så det inte blir beläggningar på den som pappret kan fastna i.

Slutligen en bild på hur vår Aquatron är asnlutet till avloppet. Den går på sist på avloppsstammen.
Röd bil är ett lock för att kunna öppna och spola vattenlåset.
Grön bil är rörkrökarna som utgör vattenlåset.

Avloppsrör anslutna till Aquatronen med röd pil som pekar på öppningsbar renskapsel och grön pil på vattenlås.
Skapa konto

Intressant läsning, tack. Ska ner o jobba lite med det, billigare maskar i sportfiskeaffären?

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
D dalldalldall skrev:
Intressant läsning, tack. Ska ner o jobba lite med det, billigare maskar i sportfiskeaffären?
Var kanske lite billigare, men framförallt enkelt att få tag i.

R RedTop skrev:
Var kanske lite billigare, men framförallt enkelt att få tag i.
Hej!

Jag funderar också på att skaffa aquatron och separera fekalierna från urinen. Problemet är att jag har ingen källare utan kommer att bygga ny badrum som kommer att vara ca 1 m ovanför marken. Kanske blir det att gräva ut lite också. under golvet. Det jag oroar mig för är hur jag ska kunna ha lämplig temperatur på anläggningen, för jag kommer att ha den i närheten av en yttervägg för att kunna tömma utifrån. Kanske det inte är en så bra ide, men jag har inte plats någon annanstans. Jag bor i norrbotten och vissa månader kan vi ha - 20 och mer i nån vecka. Nån som har haft liknande funderingar?

A Alchemilla-mollis skrev:
Hej!

Jag funderar också på att skaffa aquatron och separera fekalierna från urinen. Problemet är att jag har ingen källare utan kommer att bygga ny badrum som kommer att vara ca 1 m ovanför marken. Kanske blir det att gräva ut lite också. under golvet. Det jag oroar mig för är hur jag ska kunna ha lämplig temperatur på anläggningen, för jag kommer att ha den i närheten av en yttervägg för att kunna tömma utifrån. Kanske det inte är en så bra ide, men jag har inte plats någon annanstans. Jag bor i norrbotten och vissa månader kan vi ha - 20 och mer i nån vecka. Nån som har haft liknande funderingar?
Jag hade min 4 x 200 i en ouppvärmd "krypgrund" med ståhöjd. Den stod på 10cm frigolit, sveptes med 5 cm glasull. Jag hade dessutom värmekabel som "golvvärme" nedfräst en plywoodskiva ovanpå frigoliten. Jag bor norr om Stockholm och det fungerade väldigt bra. Golvvärmen hade jag på timer nån timme per dag på vintern så jag tror med lite tjockare isolering runt så fungerar lösningen även i Norrbotten. Kaan rekommendera rörfläkt för ventilation. Fantastisk jord för tomater och annat!

• Gilla
Alchemilla-mollis
  • Laddar…
R RedTop skrev:
Vi startade upp vår Aquatron i mars 2017 så den har varit i drift i 2½ år ca.

Vår installation skiljer sig en del från din: Vi har ingen fosforfälla och avloppet går ut med gråvattnet till en slamavskiljare och sedan vidare ut i markbädd. Det är väl olika krav i olika kommuner. Vår handläggare tyckte inte vi behövde fosforfälla.

Jag har haft två "haverier" då det blivit mycket vatten i Aquatronen. Första gången berodde det troligtvis på att vi hade för mjukt toapapper som fastnade i trådkransen och då funkde inte cyklonen som den ska.
Andra gången blev det stopp i vattenlåset i dräneringen. Bristande underhåll helt enkelt. Man behöver kolla till vattenlåset någon gång om året. Nu har jag satt in en "renslucka" så man kan spola vattenlåset med en slang.
Vi har också haft problem med flugor, men då har vi behandlat med Neporex som finns att köpa på Granngården.
På det stora hela funkar det bra. Vi har tömt två fack och det har varit riktigt mullig jord man skottat ut. Vi kör med mask som vi köpt på sportfiskeaffären.

Om du har problem med att det är för blött skulle jag kolla följande:

1) Sätt en hink under cyklonen när du tomspolar i toan och mät hur mycket vatten som kommer ned i Aquatronen. Är den rätt inställd ska det handla om ett par-tre centiliter. Får du mer vatten ska du kolla att cyklonen är i våg och att lutningen på sista metern avloppsrör in till cyklonen är rätt.

2) Kolla att du har bra dränering i tunnan /facken. Det har funnits olika rekommendationer vad man ska ha i botten: täckbark, lecakulor eller plastskum. Jag kör med filterskum och det funkar bra (se tidigare inlägg i tråden)

3) Testa ett annat toapapper. Vi har kommit fram till att pappret behöver hålla ihop bra för att inte fastna i trådkransen. Papper med mycket returpapper i verkar funka bättre.
Trådkransen behöver också göras ren någon gång per år så det inte blir beläggningar på den som pappret kan fastna i.

Slutligen en bild på hur vår Aquatron är asnlutet till avloppet. Den går på sist på avloppsstammen.
Röd bil är ett lock för att kunna öppna och spola vattenlåset.
Grön bil är rörkrökarna som utgör vattenlåset.

[bild]
Hej! Finns du kvar i tråden? Har några frågor, ska precis starta upp en 4x100 ;-)

M MGIERTZ skrev:
Hej! Finns du kvar i tråden? Har några frågor, ska precis starta upp en 4x100 ;-)
Jag lyssnar! :)

M MGIERTZ skrev:
Jag finns kvar så fire away!

Jag kommer behöva bygga ett förråd utomhus där jag har min aquatron. då jag har en helt öppen krypgrund i huset. Jag kommer givetvis isolera och koppla in frostvakt inför vintern. Avstånd mellan klosett och Aquatron kommer vara c:a 10 meter. Bor på en kuperad tomt och har inga referensmått överhuvudtaget.
Några frågor då ;-)

-Hur noga är det med 1 procent fall? Hur får jag till det då jag inte har någon referenslinje att gå efter? (gammalt krokigt hus)
-Var köper du fiberskum?
-Vilket toapapper rekommenderar du?
-Fungerar det med vanlig metmask? Eller ska det vara specialmask? Var köper jag det isf.?

Kommer säkert fler frågor ;-)

M MGIERTZ skrev:
Jag kommer behöva bygga ett förråd utomhus där jag har min aquatron. då jag har en helt öppen krypgrund i huset. Jag kommer givetvis isolera och koppla in frostvakt inför vintern. Avstånd mellan klosett och Aquatron kommer vara c:a 10 meter. Bor på en kuperad tomt och har inga referensmått överhuvudtaget.
Några frågor då ;-)

-Hur noga är det med 1 procent fall? Hur får jag till det då jag inte har någon referenslinje att gå efter? (gammalt krokigt hus)
Gör rätt från början så slipper du göra om det. Ett vattenpass med lite längd är väl lämpligt att använda. Sätt en kloss på 1cm på 1m så har du dina 1%. Tänk på att du ska ha ca 5% lutning sista metern innan cyklonen.
-Var köper du fiberskum?
Inte fiberskum utan filterskum. Jag köpte det hos firman Specialplast i Vallentuna, men det finns säkert på fler ställen. Kompostcenter tror jag har men då är det lite annat pris.
Får du inte tag i filterskum så funkar nog lecakulor tillräckligt bra i botten.

-Vilket toapapper rekommenderar du?
Hade ett som var bra som jag skrev om tidigare i tråden (Edet tror jag det var) men det har slutat tillverkas. Kolla efter ett papper som är lite styvare, de allra mjukaste pappren tycker jag har en tendens att fasta i trådkransen.
-Fungerar det med vanlig metmask? Eller ska det vara specialmask? Var köper jag det isf.?
Jag köpte metmask på sportfiskeaffären. Det har funkat bra. Det ska vara den röda typen av mask, Inte daggmask.
Kommer säkert fler frågor ;-)

Mina tips är:

Fallet kan vara annat, viktigast är hur snabbt och hur "brett" det rinner ut i cyklonen. Det som Aquatron rekommenderar funkar och är enkelt att testa men andra inställningar funkar. Enklast är att göra så nära det de rekommenderar och testa med en hink. Kommer det för mycket vatten så får man ändra och testa igen.

Jag kan även rekommendera en kanalfläkt till ventilationen samt enkel frostkabel som golvvärme mellan tank och isolering om det blir för kallt på vintern. Tror det blir en naturlig värmning för maskarna som söker sig neråt undan kylan

Om lekakulor så ta den större storleken så är det mindre risk att kulorna sätter igen hålen i botten på tankens fack.

Kompostmask är kan du beställa på nätet, jag fick mina i en hoptejpad mjölkförpackning... Ganska kul att några börjat leta sig ut! :)

Toapapper, testa med att snabbt doppa ett ark i ett glas med vatten, om det faller sönder när du drar upp det kan det vara bra att byta till ett som håller ihop bättre.

Vi med 4 i familjen på 200 x 4 -tank tömde bara vart annat åt - finaste jord!. Käkar du mycket tomater kan du bara sätta ut en hinken med jord i solen så har du snart hundratals med små tomatplantor att plantera i större krukor!

• Gilla
Alchemilla-mollis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.