7 628 läst · 26 svar
8k läst
26 svar
Använda kylan från bergvärmen till ett vinrum?
Kyler inget vin men satte in frikyla själv.M MacBook skrev:Hej,
Vi har ett utrymme under trappan som vi tänker oss bygga ett inglasat vinrum utav. En tanke har varit att använda kylan från bergvärmepumpen som står vägg i vägg och är lite nyfiken om någon gjort något liknande och/eller om det finns några bra tankar/idéer!?
Även kring vad vi bör isolera rummet med.
Satte en backventil på returen från borrhålet och ett nytt expansionskärl då jag skulle upp en våning. Satte en cirkpump godkänd för sprit som startas från utgång på fläktkonveltor via ett relä. Kyler hela bottenvåningen på huset. Enda nackdelen med fläktkonveltor är att de är rätt stora om man ska ha någon effekt.
Hur gör du för att reglera temperaturen på vinkällaren med den uppsättningen? Jag antar att du behöver mer kyleffekt på sommaren och mindre på vintern t ex.E Emanuel01 skrev:Kyler inget vin men satte in frikyla själv.
Satte en backventil på returen från borrhålet och ett nytt expansionskärl då jag skulle upp en våning. Satte en cirkpump godkänd för sprit som startas från utgång på fläktkonveltor via ett relä. Kyler hela bottenvåningen på huset. Enda nackdelen med fläktkonveltor är att de är rätt stora om man ska ha någon effekt.
Han har ju ingen vinkällare. Men du kan ju reglera på samma sätt som värme.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 311 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 311 inlägg
Här hos oss kan jag använda det kylda akvariet som vinkyl, bara att släppa ner flaskorna hos de mexikanska salamandrarna så har jag 15 gradigt vin.Mats O L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/P
Det beror på vad du menar med "samarbeta". Med en Raspberry Pi eller liknande och lite prylar till kan man göra nästan vad som helst. Du skulle kunna känna av när bergvärmen går och bara då utnyttja det kalla kylmediat som lämnar pumpen för att åka ner och värmas i borrhålet. Frystemperaturer blir det dock inte fråga om, men att kyla ett eller flera rum på sommaren är det många om gör. Kanske en ny tråd bör startas om du är intresserad?C cpalm skrev:
/Fredrik
Jag är intresserad, mest av nyfikenhet hur man får i hop det.F fb35523 skrev:Det beror på vad du menar med "samarbeta". Med en Raspberry Pi eller liknande och lite prylar till kan man göra nästan vad som helst. Du skulle kunna känna av när bergvärmen går och bara då utnyttja det kalla kylmediat som lämnar pumpen för att åka ner och värmas i borrhålet. Frystemperaturer blir det dock inte fråga om, men att kyla ett eller flera rum på sommaren är det många om gör. Kanske en ny tråd bör startas om du är intresserad?
/Fredrik
Liknande trådar
-
Bevattning från borrbrunn? Hur använda anläggningen???
Vatten & Avlopp -
Ny enfas-svets, avrådan från att använda skarvsladd?
El -
Använda gamla frånluftsrör som tilluft, FTX
Ventilation -
Hur får vi bort kylan från köksgolvet?
Isolering -
Hur fäster man tillbaks ugnsluckan på en sådan metall? Den lossnade när jag skulle rengöra och jag har försökt att använda silikonlimmet från Casco.
Kök