107 069 läst · 919 svar
107k läst
919 svar
Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men prata då ur nattmössan.Morten Alper skrev:Ja senast var det mr PK själv som gav ett exempel på att 10.000 kinesiska arbetare skulle komma hit och arbeta gratis. Man undrar om dom skulle komma i containrar då?
Jag tror inte att någon kinesisk arbetare vill komma hit på egen vilja och jobba gratis.
Sen finns det skribenter som tycker att det är ok att tjäna 35 spänn i kassan på ICA.
Jag är fullständigt medveten om att blanda in "slav" är starka ord men annars lyfter inte debatten.
Jag ska försöka använda träl i fortsättningen
"Lönedumpning" och "illegal lönedumpning" backar jag däremot inte på.
Vill du:
- Låta lagstiftaren ta över lönesättningen
- Förbjuda en person att själv välja en lägre lön framför tex arbetslöshet
- Förbjuda människor utan svenskt pass jobba i byggsvängen eller köra lastbil i Sverige
- Förbjuda att människor tar tillfälliga jobb utanför sin hemort i EU (Sverige naturligtvis inkluderat)
- Förbjuda tex Svenska ungdomar att ta jobb i våra grannländer
Tycker att det blir bättre att spetsa sakfrågorna än att slänga sig med luddiga kvällstidningsuttryck som inte för debatten framåt ett enda steg.
Vad har varit luddigt för dig?Nimajneb skrev:Men prata då ur nattmössan.
Vill du:
- Förbjuda människor utan svenskt pass jobba i byggsvängen eller köra lastbil i Sverige
- Förbjuda att människor tar tillfälliga jobb utanför sin hemort i EU (Sverige naturligtvis inkluderat)
Tycker att det blir bättre att spetsa sakfrågorna än att slänga sig med luddiga kvällstidningsuttryck som inte för debatten framåt ett enda steg.
Kanske inget ...
Nimjaneb skulle kanske ha skrivit:
Du (morten alper) vill
Men det är ju inte så fint att påstå andras åsikter, det brukar ju vara bättre om personer får själv formulera vad dom vill och tycker.
Men då du har ganska svårt att i klarspråk berätta vad du vill, utan mest hänger dig åt att kasta ur dig slagdängor så tar det till sist stopp.
Men vad du i klarspråk har sagt (som jag nu minns) är:
Att du vill att lägstalöner lagstiftas.
Och i betydligt mindre klarspråk har du sagt att arbetskraftsvandring ska minskas, men då har du samtidigt varit enormt otydlig med på vilket sätt.
Du (morten alper) vill
Men det är ju inte så fint att påstå andras åsikter, det brukar ju vara bättre om personer får själv formulera vad dom vill och tycker.
Men då du har ganska svårt att i klarspråk berätta vad du vill, utan mest hänger dig åt att kasta ur dig slagdängor så tar det till sist stopp.
Och i betydligt mindre klarspråk har du sagt att arbetskraftsvandring ska minskas, men då har du samtidigt varit enormt otydlig med på vilket sätt.
Jag tycker att det är rätt så solklart att mitt svar är att lagstadga om minimilön, något som redan finns i stort sett hela Europa.Mikael_L skrev:Kanske inget ...
Du (morten alper) vill
Det betyder att arbetskraftsvandrarna får en dräglig lön och arbetarna som bor här har en chans att konkurrera.
- Jag vill inte låta lagstiftaren ta över lönesättningen. Att lagstadga om minimilön är något helt annat.
- Jag vill inte förbjuda någon att sänka sin lön. Om min personal kom med det förslaget att krypa under den lagstadgade minimilönen så hade jag hanterat en illegal lönedumpning.
- Jag vill inte förbjuda arbetare utan svenskt pass jobba i byggsvängen eller köra lastbil i Sverige. Jag vill ha säkra byggen och säkra lastbilar på mina vägar däremot. Det kostar.
- Jag vill inte förbjuda människor att ta tillfälliga jobb utanför sin hemort i EU.
- Jag vill inte förbjuda svenska ungdomar att ta jobb i våra grannländer. Har själv arbetat i ett av våra grannländer som inte är med i EU.
Nu tar det ju sig.
Principfrågan om minimilöner ska regleras politiskt eller via arbetsmarknadens parter tycker jag är helt OK att debattera. Men då ska man hålla sig till sakfrågan. Men nog är en minimilön en del av lönesättningen....
Du tycker att det är OK att konkurrera med lönen.
Det är helt OK att ta jobb utanför sin hemort
Det är inte OK att bryta mot arbetstidslagar och lastbilars tekniska säkerhet oberoende av ursprung.
Om detta är vad du menar så tror jag nog dom flesta håller med dig, olagliga saker är inte OK.
Så eg handlar nu tråden om det är ett politiskt beslut eller ett avtal som reglerar dom lägsta lönerna.
Vi kanske då skulle hålla oss till detta istället för att raljera med en massa slaveridängor.
Principfrågan om minimilöner ska regleras politiskt eller via arbetsmarknadens parter tycker jag är helt OK att debattera. Men då ska man hålla sig till sakfrågan. Men nog är en minimilön en del av lönesättningen....
Du tycker att det är OK att konkurrera med lönen.
Det är helt OK att ta jobb utanför sin hemort
Det är inte OK att bryta mot arbetstidslagar och lastbilars tekniska säkerhet oberoende av ursprung.
Om detta är vad du menar så tror jag nog dom flesta håller med dig, olagliga saker är inte OK.
Så eg handlar nu tråden om det är ett politiskt beslut eller ett avtal som reglerar dom lägsta lönerna.
Vi kanske då skulle hålla oss till detta istället för att raljera med en massa slaveridängor.
Om arbetsmarknadens parter har klarat av att sköta lönesättningen själv, genom förhandlingar och avtal i mer än 100 år nu, så kan man undra varför detta plötsligt inte fungerar längre.Nimajneb skrev:
Varför det ska skötas politiskt via lagstiftning?
Och sen kan man fundera på hur det ska ske, och vilka nivåer som ska lagstiftas.
Och hur dessa nivåer ska bestämmas. Kan jag få bestämma dom? snälla ....
Och ska detta gälla alla arbetstagare eller bara vissa branscher?
Och hur gör man med människor som arbetar för icke svenska företag?
Ja det finns absolut tillräckligt med stuff för att skapa flera sidor till i denna tråd, bara över dessa frågor.
Morten, du får gärna börja. Varsågod.
Jag kan förstå en argumentation att pga den rörlighet vi fått på arbetsmarknaden att det kan finnas ett behov för reglering. Alla anställningsförhållanden är ju inte knutna till kollektivavtal och då kunde en lagstiftning vara en väg.
Personligen tycker jag det vore tokfel att gå den vägen då jag inte tror på röstfiskeri med att lova saker ang folks löner.
Jag tror det hela är en storm i ett vattenglas och dom lönenivåer som flaggats upp i tråden tillhör extrema undantag om man ser till helheten.
Personligen tycker jag det vore tokfel att gå den vägen då jag inte tror på röstfiskeri med att lova saker ang folks löner.
Jag tror det hela är en storm i ett vattenglas och dom lönenivåer som flaggats upp i tråden tillhör extrema undantag om man ser till helheten.
Jag har nu tagit mig tid att läsa igen lite och visst var det så att du missförstod mig Morten Alper.
Angående att jag saxade in lönestatistik från UK. Du skrev att lönenivån är extremt låg i ingångslön för snickare i Sverige. Jag menar att det är inget som någon konsument märker. Inte så konstigt att man väljer östeuropeisk snickare om man får betala 400 kr / h för en person som kostar 100 kronor i timmen för arbetsgivaren.
Hade man från byggnads marknadsfört att man kan köpa snickeritjänster för nyutexade för låga timpengar så hade folk köpt tjänster från dem. Ingen gillar ungdomsarbetslöshet.
Jag tror den utländska konkurrensen är sund. Hade marknaden växt normalt och lönerna varit stabila så hade ingen anlitat utländsk arbetskraft. Istället har man utnyttjat dålig rörlighet på arbetsmarknaden och bristen på kompetens inom vissa områden och därmed pressat upp ersättningar vilket öppnat för utländsk konkurrens. Det är facket och arbetsgivarna som satt sig i den situationen. Tycker tonen också visar på det här i tråden. Man tycker 24 500 kr är dåligt betalt tex.
Angående att jag saxade in lönestatistik från UK. Du skrev att lönenivån är extremt låg i ingångslön för snickare i Sverige. Jag menar att det är inget som någon konsument märker. Inte så konstigt att man väljer östeuropeisk snickare om man får betala 400 kr / h för en person som kostar 100 kronor i timmen för arbetsgivaren.
Hade man från byggnads marknadsfört att man kan köpa snickeritjänster för nyutexade för låga timpengar så hade folk köpt tjänster från dem. Ingen gillar ungdomsarbetslöshet.
Jag tror den utländska konkurrensen är sund. Hade marknaden växt normalt och lönerna varit stabila så hade ingen anlitat utländsk arbetskraft. Istället har man utnyttjat dålig rörlighet på arbetsmarknaden och bristen på kompetens inom vissa områden och därmed pressat upp ersättningar vilket öppnat för utländsk konkurrens. Det är facket och arbetsgivarna som satt sig i den situationen. Tycker tonen också visar på det här i tråden. Man tycker 24 500 kr är dåligt betalt tex.
Ang lönesättning så
Och jag är fortfarande inte 100% säker på vad det innebär.
Men som jag har fattat det så kommer det nyss framförhandlade kollektivavtalet göras till lag, varje år.
Men det kan ju bli en del rätt intressanta effekter av detta.
Minimilönen för en målare, snickare, rörmokare osv hamnar alltså någonstans i häraden 22-26' i månaden.
En större del av hantverkarekonomin lär hamna på svarta marknaden jämfört med idag.
Att som arbetslös med dåligt med papper på kvalifikationer så lär det bli nästan omöjligt att komma in i branschen även om man verkligen är duktig.
Det blir verkligen en guld-vinst-lott att som utrikisk hantverkare få ett jobb i Sverige, så kön med dom på väg in i landet lär bli betydligt längre.
Dom som sen inte får jobb kanske försörjer sig i den svarta sektorn istället.
Det blir en skriande hantverkarbrist.
Färre hantverkarföretag kommer vara svenskreggade och betala svenska skatter, fler företag kommer vara lokaliserade utomlands, och bara utföra tjänsteutövningen i Sverige.
I kraft av EU's inre marknad.
Så har ju Morten framfört "allmängiltiga kollektivavtal".Mikael_L skrev:
Men som jag har fattat det så kommer det nyss framförhandlade kollektivavtalet göras till lag, varje år.
Minimilönen för en målare, snickare, rörmokare osv hamnar alltså någonstans i häraden 22-26' i månaden.
En större del av hantverkarekonomin lär hamna på svarta marknaden jämfört med idag.
Att som arbetslös med dåligt med papper på kvalifikationer så lär det bli nästan omöjligt att komma in i branschen även om man verkligen är duktig.
Det blir verkligen en guld-vinst-lott att som utrikisk hantverkare få ett jobb i Sverige, så kön med dom på väg in i landet lär bli betydligt längre.
Färre hantverkarföretag kommer vara svenskreggade och betala svenska skatter, fler företag kommer vara lokaliserade utomlands, och bara utföra tjänsteutövningen i Sverige.
Jag svarade bara på ditt insaxade inlägg om ingångslöner. Jag har inte skrivit att ingångslönen för snickare är extremt låg.Jugend skrev:Jag har nu tagit mig tid att läsa igen lite och visst var det så att du missförstod mig Morten Alper.
Det jag skrev är att man inte kan anklaga gymnasieutbildade(3 år) snickare för våldsamt hög ingångslön med 13063:- i månaden.
Lika vilsen som en nyutexad gymnasieingenjör är också en färsk gymnasiesnickare.
BPA finns ju inte längre (tackolov), så det blir svårt för byggnads att marknadsföra/ sälja ut icke färdigutbildade snickare till den privata sektorn.
Det behövs ett ansvarsfullt företag bakom denna nyutexade ingenjör eller snickare som står för vidareutbildning, försäkringar, verktyg, bil mm vilket naturligtvis höjer kostnaden för dom båda nyutexade till kund.
Det går inte att skicka ut enbart gymnasieutbildade snickare för att bygga hus, fullständigt omöjligt och oansvarigt om man skulle göra det.
Men uppenbart så verkar det finnas en marknad för detta tokeri och mängder av dom gästarbetare som får en pisslön idag har varken utbildning eller är försäkrade t.e.x.
Jag vet att konkurrens är bra, men då ska den vara sund.
Vilka är man här i tråden som tycker att en snickare har dåligt betalt med 24500:- som anställd?
Det kanske vore dags att ställa högre krav och kontroller på arbetsmiljö och kvalitet på utfört arbete.
Arbetsmiljöbrott är direkt olagligt. Kvalitetsbrister är svindyrt för beställare.
Med våra grymma svenska arbetare så ska det väl vara lätt att konkurrera.
Arbetsmiljöbrott är direkt olagligt. Kvalitetsbrister är svindyrt för beställare.
Med våra grymma svenska arbetare så ska det väl vara lätt att konkurrera.
OK, vi gör det enklare för dig. Vi säger att vi "lagstadgar" att en arbetstagare i Sverige kan minimum få typ 77:- i timmen vid typ 26-års ålder och uppåt. Ett enkelt förslag.Mikael_L skrev:Ang lönesättning så
Så har ju Morten framfört "allmängiltiga kollektivavtal".
Ja det kommer att bli ett läge för "guldvinstlott" för en utrikisk hantverkare att få lyfta lönen om han har kompetensen och om marknaden gör valet att anlita utrikisk arbetskraft istället för inhemsk till minimilönen .
Jag kan inte se att en större del av hantverkarekonomin kommer att hamna i den svarta marknaden så som det ser ut idag men med tillägget att vi lagstadgar en minimilön på typ 77pix i timmen.
Men du får gärna förklara hur det ska ske.