2 591 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Använda en (oanvänd) fasledare i EKKJ som PEN
Sida 1 av 2
Har en EKKJ-jordkabel 3x6+6 tror jag) där PEN-ledaren dvs skärmen nu är högohmlig dvs någon form av skada/avbrott. Det går till två motorvärmarstolpar som använder en fas vardera dvs en fas är oanvänd.
Kan man då ta den oanvända fasledaren, märka om den som PEN och använda istället för skärmen eller parallellkoppla med skärmen?
Kan man då ta den oanvända fasledaren, märka om den som PEN och använda istället för skärmen eller parallellkoppla med skärmen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 438 inlägg
Om ledarna är ofärgade (=svarta) med siffermärkning så skulle det kunna gå även om det kanske inte är 100% klockrent enligt reglerna. Siffra 1-3 kan av misstag antas vara en fasledare. Men om det bara är ordentligt uppmärkt i ändarna så ser jag inga problem med det. Du behöver ju lösa problemet med den befintliga kabeln och alla lösningar som ger en bättre PEN är bra. Sedan kan man diskutera hur bra det är formellt.
Moderator
· Stockholm
· 52 417 inlägg
Jag reagerar lite på att det överhuvudtaget går en kabel med PEN ledare till motorvärmarstolpar. Det skall vara separat nolla och jord. I nuläget om din PEN har blivit högohmig, så har du en akut livsfarlig situation. Bilarna som är inkopplade blir spänningsförande. Dessutom riskerar du att värmaren i en av bilarna får en kraftig överspänning. Troligen ingen akut brandfara, eftersom de flesta prylar med värmare har temperatursäkringar.
Skulle vilja svara nej på den frågan.F folkeorg skrev:Har en EKKJ-jordkabel 3x6+6 tror jag) där PEN-ledaren dvs skärmen nu är högohmlig dvs någon form av skada/avbrott. Det går till två motorvärmarstolpar som använder en fas vardera dvs en fas är oanvänd.
Även om man skulle kunna tänka sig någon temporär lösning finns det för många fallgropar, vem skulle vilja ha det på sitt samvete?
Vad är det som hindrar att du byter ut kabeln? Den är troligen uttjänad.
Det är inget konstigt med att det ansluts TN-C till motorvärmarstolpar de är att betrakta som centraler i de flesta fall. Och standardmässigt ligger de nog byglade för TN-C på anslutnings/vidarekopplingsplinten, men jag håller med dig om att det kan vara bra med TN-S i de här fallen.H hempularen skrev:Jag reagerar lite på att det överhuvudtaget går en kabel med PEN ledare till motorvärmarstolpar. Det skall vara separat nolla och jord. I nuläget om din PEN har blivit högohmig, så har du en akut livsfarlig situation. Bilarna som är inkopplade blir spänningsförande. Dessutom riskerar du att värmaren i en av bilarna får en kraftig överspänning. Troligen ingen akut brandfara, eftersom de flesta prylar med värmare har temperatursäkringar.
Det är Svart + Grå + Röd + kopparskärmen.Bo.Siltberg skrev:Om ledarna är ofärgade (=svarta) med siffermärkning så skulle det kunna gå även om det kanske inte är 100% klockrent enligt reglerna. Siffra 1-3 kan av misstag antas vara en fasledare. Men om det bara är ordentligt uppmärkt i ändarna så ser jag inga problem med det. Du behöver ju lösa problemet med den befintliga kabeln och alla lösningar som ger en bättre PEN är bra. Sedan kan man diskutera hur bra det är formellt.
Idag har kopparskärmen en gröngul tejp/strumpa.
Den är kabelskyddad med tegelstenar så jag gissar att den är från tja.. 60-talet? Eller kanske tidigare.H hempularen skrev:Jag reagerar lite på att det överhuvudtaget går en kabel med PEN ledare till motorvärmarstolpar. Det skall vara separat nolla och jord. I nuläget om din PEN har blivit högohmig, så har du en akut livsfarlig situation. Bilarna som är inkopplade blir spänningsförande. Dessutom riskerar du att värmaren i en av bilarna får en kraftig överspänning. Troligen ingen akut brandfara, eftersom de flesta prylar med värmare har temperatursäkringar.
Ja, det blev 400V obelastat men med en motorvärmare inkopplad blev det 60V.
Inget som hindrar mer än att den korsar vägar, andra kablar samt är typ 100m lång. Gör det hellre på sommaren..S Slugge skrev:
Stämmer. Finns JFB, säkring mm i varje stolpe. Nolla och jord sitter ihop med PEN-kopparflätan där. Hade också gärna sett att det var ett "nytt" 5-ledarssystem men så är det inte gjort..GK100 skrev:
Vi klippte den dödade kabeln och åt ena hållet (mot den fungerande stolpen) är det ca 1,3 ohm mellan ledare-skärm ToR medan det är 30Mohm i skärmen åt andra hållet (1,1 ohm mellan två ledare). Kabeln är nog gammal. Tror inte det är 10mm2 men ska dubbelkolla det..E elmont skrev:
Spelar inte så stor roll, är säkerligen 6 mm² som du skrev. Hur lång sträcka är kabeln med obefintlig skärm nu då? Finns som alternativ att leta upp var brottet är och laga lokalt, det finns en viss risk att skärmen är sönderärgad längre sträckor, men mest troligt går det att laga med ett par meters grävning. Du kan ju även passa på att lägga tomrör där (6m) så behöver du inte gräva den sträckan till våren då ny kabel eventuellt ska grävas.F folkeorg skrev:
Oklart men troligen minst 3 m till måste bytas. Problemet är att det lär komma snö vilken dag som helst eller iaf att det fryser på samt att det är i en grusgång där folk rör sig.S Slugge skrev:Spelar inte så stor roll, är säkerligen 6 mm² som du skrev. Hur lång sträcka är kabeln med obefintlig skärm nu då? Finns som alternativ att leta upp var brottet är och laga lokalt, det finns en viss risk att skärmen är sönderärgad längre sträckor, men mest troligt går det att laga med ett par meters grävning. Du kan ju även passa på att lägga tomrör där (6m) så behöver du inte gräva den sträckan till våren då ny kabel eventuellt ska grävas.
Tanken är att laga temporärt nu och till sommaren gräva upp hela vägen och lägga dubbla tomrör samt en ny N1XV mellan/under rören. Kanske kommer det behövas dras nätverkskabel eller fiber samma sträcka.