Besviken- skrev:
Men jag har två video på youtube av detta så ni kan tittas hur det ser ut!

[länk]

[länk]

vil gjerna ha kommentarer på "bilder
För mig ser det inte ut som en ny fuktskada utan det var länge sedan. Det mörka verkar inte vara mögel utan att träet missfärgats.
Är trägolvet torrt nu?
Däremot så syns det tydligt på röret att ett läckage funnits en längre tid eftersom det är rostfärgat. Detta borde inte missats av Anticimex om dom varit omsorgsfulla i sin besiktning.

Nu är jag verkligen ingen expert på fuktskador. Men det man ser på filmen är som sagt missfärgat trä, inget "löst mögel".

Missfärgat trä är väl (tror jag) för det mesta svartmögel. Svartmögel som ex. är mer regel än undantag på vindar, är väl iofs inte så hälsosamt. Men man brukar anse att det inte är någon fara om orsaken till mögelutvecklingen (=fukt) är borta. Och här ser det ju ut som grunden för skadan har varit läckande radiator.

Som sagt jag tror med betoning på tror, att detta inte är någon större fara. Möjligen kan man spekulera i om det har givit större rötskador inne i väggen.

Med tanke på rostfärgen på radiator röret så borde bes. mannen helt klart ha sett det här. Du bör reklamera besiktningen. OM det inte är du som beställt besiktningen, och det inte finns något i avtalet som överför bes. på dig så är det nog risk att AC slår ifrån sig ansvar. Men jag tycker man skall påpeka det även om de inte ersätter.

OM det nu fanns / finns mer tydliga spår av växande mögel så skulel jag nog prata med en expert om lämplig sanering. DET är ett område som AC är rätt duktiga på tror jag. De borde hålla sig till det de kan.

Även det här missfärgade området kan man ju dels behandla med svampdödande medel (vet inte om man vill ha sådan kemikalier inne i ett rum man bor i). Eller ev. byta några plankor. Möjligt att det försvinner om man vill ta fram plankgolvet och ex. slipa hela golvet.

• Gilla
Besviken-
  • Laddar…
Problemet ar at det luktar illa. Det gorde det inte når kopte huset då var det kalt i bostaden. Varmar en opp bostaden luktar det, men öppnar en fönstret så at det blir kalt luktar det inte. Om någon ar på besok får flera också huvudvärk och rinnade ogon det merks bara om dom sover har och det ar varmt i bostaden.
så vi måste nok riva upp och och fiksa for helsa skyld.

Det låter ju som att ventilationen är obefintlig/undermålig.

Titta på detta också, innan du börjar riva upp golven!

roland53 skrev:
För mig ser det inte ut som en ny fuktskada utan det var länge sedan. Det mörka verkar inte vara mögel utan att träet missfärgats.
Är trägolvet torrt nu?
Däremot så syns det tydligt på röret att ett läckage funnits en längre tid eftersom det är rostfärgat. Detta borde inte missats av Anticimex om dom varit omsorgsfulla i sin besiktning.
ja tror det ar helt tort, det virkar så..

mener ni det gula på roren?

Besviken- skrev:
ja tror det ar helt tort, det virkar så..

mener ni det gula på roren?
Nja, det som är rostfärgat (röd-brunt)

Jag påtvingades en besiktning av Anticimex när jag bytte försäkringsbolag. Tog 45 minuter och då ingick kaffe o bulle i köket. Han struntade i kallvinden ( där jag visste att jag hade problem som skulle åtgärdas) och gjorde bara en rundvandring med okulärbesiktning. Trots att jag själv berättade om kallvinden så hummade han bara och gav mig ett helt rent protokoll utan anmärkning. Nu har jag åtgärdat ändå, men märkligt agerande.

Jo, men det låter som en vanlig försäkringsbes. det har i så fall ingenting att göra med överlåtelsebesiktning.

Det är en bes. som ditt nya förs. bolag vill göra för att se om det redan finns något ersättningsbart fel på huset. De kan i så fall lägga det på det förra bolaget.

Kallvinden drabbas normalt bara av skador som ingen vanlig husförsäkring täcker. Därmed ointressant för bolaget.

Besviken- skrev:
Problemet ar at det luktar illa. Det gorde det inte når kopte huset då var det kalt i bostaden. Varmar en opp bostaden luktar det, men öppnar en fönstret så at det blir kalt luktar det inte. Om någon ar på besok får flera också huvudvärk och rinnade ogon det merks bara om dom sover har och det ar varmt i bostaden.
så vi måste nok riva upp och och fiksa for helsa skyld.
Om det luktar så finns här ett problem som är avsevärt större än man ser på bilder.

Jag gillar egentligen inte att spy galla över ett företag här men jag måste passa på och berätta om den beisktning vi råkade ut för (Anticimex). Vi tog in dem för att besiktiga inför ett köp. Huset fick en del anmärkningar men vi köpte huset ändå, till ngt reducerat pris.

Men sedan blev det dags att försäkra. Då tog försäkringsbolaget in AC, men en annan gubbe. Nu hittade de åtskilliga fel som inte togs upp vid den första besiktningen. Bland annat fukt i golvbjälklag - så att försäkringsbolaget frånskriver sig försäkring i alla dusch och badutrymmen. Båda besiktningsgubbarna kom från samma kontor!

ConnyGsson skrev:
Jag gillar egentligen inte att spy galla över ett företag här men jag måste passa på och berätta om den beisktning vi råkade ut för (Anticimex). Vi tog in dem för att besiktiga inför ett köp. Huset fick en del anmärkningar men vi köpte huset ändå, till ngt reducerat pris.

Men sedan blev det dags att försäkra. Då tog försäkringsbolaget in AC, men en annan gubbe. Nu hittade de åtskilliga fel som inte togs upp vid den första besiktningen. Bland annat fukt i golvbjälklag - så att försäkringsbolaget frånskriver sig försäkring i alla dusch och badutrymmen. Båda besiktningsgubbarna kom från samma kontor!
Då hoppas jag du klämde åt dem ordentligt?

C ConnyGsson skrev:

Men herrejösses! Vi är i nästan exakt samma sits men inte samma problem. Utan här man missat benämna saker som riskkonstruktioner.. dessa konstruktioner har orsakat ett hål i husets fasad som även fuktskadat syllen.. fasad utan anmärkning i protokoll. Man har också anmärkt grönt på annat som ej bör vara grönt. Samt skulle det ingå en fuktindikation i badrummet men det struntade man i. ( vi hade också en gubbe nr två ute som gjorde andra anmärkningar än den första) helt bedrövligt!!!!

Hur gick det för er?

J Johanna Carlsson1 skrev:
Men herrejösses! Vi är i nästan exakt samma sits men inte samma problem. Utan här man missat benämna saker som riskkonstruktioner.. dessa konstruktioner har orsakat ett hål i husets fasad som även fuktskadat syllen.. fasad utan anmärkning i protokoll. Man har också anmärkt grönt på annat som ej bör vara grönt. Samt skulle det ingå en fuktindikation i badrummet men det struntade man i. ( vi hade också en gubbe nr två ute som gjorde andra anmärkningar än den första) helt bedrövligt!!!!

Hur gick det för er?
Här får du nog inget svar. Tråden är 10 år gammal och personen va senast aktiv 2023

P Pappa1986 skrev:
Här får du nog inget svar. Tråden är 10 år gammal och personen va senast aktiv 2023
Jag såg detta efter jag skrev inlägget.. attans! 😀

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.