4 866 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
Anticimex får bakläxa av ARN
Vi tog in besiktningsföretag vid köp, bara för att ”man måste”. Men de hittade inget jag inte redan visste och såg inte sånt jag själv redan sett. Pengar i sjön, skrämseltaktik, men samtidigt bra om dolda fel skulle dyka upp, då har man torrare på fötterna.
Jag har papper på där Anticimex erkänner att de tre gånger, på samma fastighet, besiktat taket från marken men skrivit protokoll som om de varit uppe på taket. Taket hade många brister som uppdagades senare. Tyvärr tog det så mycket av min energi att som juridiskt mycket kunnig, men ändå lekman, att brottas med Anticimex heltidsanställda dito, att jag i slutänden gick med på en alldeles för dålig uppgörelse.
Anticimex affärsiden är helt uppenbar och det handlar inte om kontorspersonal eller sämsta personal. Hela upplägget är att mäklare hjälper dem (vilken som är deras morot vill jag inte ens tänka på) och säljer in dyra besiktningar till personer som ser Anticimex pris som förhållandevis lågt i förhållande till aktuell fastighets försäljningspris, som ser det som ett juridiskt måste, som vill ha minimal risk med sig efter affären. Och Anticimex har sån mängd friskrivningsklausuler att de oftast kan komma ur krav utan att betala. Och när de nån gång tvingas till betalningsansvar så förhandlar de uppgörelser till lägre pris.
Hela tiden gör Anticimex riskavsättningar för betalningsansvar på varje besiktning så pengar har de avsatt i massor. Eventuella skadeståndssansvar att betala påverkar aldrig resultaträkningen eftersom de har riskreserver i massor. Ledningen bryr sig inte.
Anticimex affärsiden är helt uppenbar och det handlar inte om kontorspersonal eller sämsta personal. Hela upplägget är att mäklare hjälper dem (vilken som är deras morot vill jag inte ens tänka på) och säljer in dyra besiktningar till personer som ser Anticimex pris som förhållandevis lågt i förhållande till aktuell fastighets försäljningspris, som ser det som ett juridiskt måste, som vill ha minimal risk med sig efter affären. Och Anticimex har sån mängd friskrivningsklausuler att de oftast kan komma ur krav utan att betala. Och när de nån gång tvingas till betalningsansvar så förhandlar de uppgörelser till lägre pris.
Hela tiden gör Anticimex riskavsättningar för betalningsansvar på varje besiktning så pengar har de avsatt i massor. Eventuella skadeståndssansvar att betala påverkar aldrig resultaträkningen eftersom de har riskreserver i massor. Ledningen bryr sig inte.
Nja, om felet är dolt så hade ju inte besiktningsmannen heller hittat det, så då är det säljaren som får stå för felen. Så där hjälper inte någon besiktningsman.platon1980 skrev:
Liknande trådar
-
Värmepumpsinstallatör får bakläxa av ARN
Artikelkommentarer -
E.ON får bakläxa efter avtalsbrott om solcellsanläggning
Artikelkommentarer -
Mäklare får bakläxa efter att ha hyrt ut bostad till säljare
Artikelkommentarer -
Kommun tog ut 800 000 i avgift men får bakläxa av hovrätten
Artikelkommentarer -
Ikea får bakläxa på köksluckor som slitits mycket på kort tid
Artikelkommentarer