1.Sätt upp en vägskylt p förbud exempelvis
2.Ge böter samma summa som i den aktuella kommunen

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Ok, vi snävar ner det. Antag att det gäller en brygga som tillhör fastigheten istället, vid vilken en båt ligger utan att ha tilldelats båtplats enligt gängse process. Bryggan ligger inte på föreningens mark/vatten men ägs och förvaltas av föreningen.
Fast det är nog en helt annan sak juridiskt, än ett felparkerat fordon.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Fast det är nog en helt annan sak juridiskt, än ett felparkerat fordon.
Ja, man skall akta sig för bilanalogier i juridiska diskussioner. Det är ju en helt egen värld juridiskt.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, man skall akta sig för bilanalogier i juridiska diskussioner. Det är ju en helt egen värld juridiskt.
Mea culpa helt enkelt. Jag borde lagt mer energi på att hitta en bättre analogi. Syftet med att inte beskriva den exakta situationen var som sagt att det handlar om en pågående situation.

Men jag är nöjd med svaren, som vanligt står Claes ut med sina kunskaper. Att en hyresgäst missköter sig har som jag misstänkte inget med uthyraren att göra. Det är en sak mellan oss i styrelsen och missdådaren.

• Gilla
jernlas
  • Laddar…
Ja på det här området skiljer sig samfälligheter från bostadsrätter, även om det annars finns en del likheter. I en bostadsrättsförening ansvarar medlemmen för ev. andrahandshyresgäster, inneboende och besökare som för sig själv.

I föreningen där jag var ordf. för en massa år sedan hade var det en person som ständigt parkerade sin sportbil precis utanför porten där hans flickvän bodde. Han tog desutom alltid bort reg skyltarna från bilen, så det gick inte att bötfälla. Vägen utanför portarna var skyltad som utryckningsväg. Och hans parkering gjorde att en ambulans var tvungen att vända och köra runt kvarteret vid ett tillfälle.

Då ställde vi krav på flickvännen, gjorde klart att hon som medlem i föreningen ansvarade för sina besökare. Om felparkeringen upprepades skulle vi begära bostadsrätten förverkad. Hon ifrågasatte om vi verkligen kunde få den förverkad, jag bara svarade "vill du ta risken"? OM den blir förverkad så är det försent att vidta rättelse. Det fungerade.

• Gilla
Tornugglan och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
H hempularen skrev:
I föreningen där jag var ordf. för en massa år sedan hade var det en person som ständigt parkerade sin sportbil precis utanför porten där hans flickvän bodde. Han tog desutom alltid bort reg skyltarna från bilen, så det gick inte att bötfälla. Vägen utanför portarna var skyltad som utryckningsväg. Och hans parkering gjorde att en ambulans var tvungen att vända och köra runt kvarteret vid ett tillfälle.

Då ställde vi krav på flickvännen, gjorde klart att hon som medlem i föreningen ansvarade för sina besökare. Om felparkeringen upprepades skulle vi begära bostadsrätten förverkad. Hon ifrågasatte om vi verkligen kunde få den förverkad, jag bara svarade "vill du ta risken"? OM den blir förverkad så är det försent att vidta rättelse. Det fungerade.
Genialt drag.
Sen hade jag önskat att staten helt sonika bärgat bilen och så ha hade han fått lösa ut den.

• Gilla
Tornugglan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.