Antag följande situation:
- En person (P) väljer att parkera sin båtkärra på en vändplan, så att det är ett problem.
- En samfällighet äger och förvaltar vägen men är inte fastighetsägare till den mark på vilken vägen är anlagd.
- P är inte fastighetsägare utan hyresgäst hos en fastighetsägare F, som är med i nämnda förening.
- Styrelsen (S) i föreningen vill ha till en rättelse.

Fråga: vilken är rätt väg att gå för styrelsen?
1. Ställa krav på P att flytta bort båten inom två veckor (skälig tid), annars kommer KFM kontaktas för handräckning?
2. Ställa krav på F att flytta båten inom två veckor, annars kommer KFM kontaktas för handräckning?
3. Förmå fastighetsägaren till vägen att uppdra till P eller F att flytta båten, pga föreningen inte fastighetsägare?

Jag lutar åt 1, men vill vara säker på att det blir rätt.

Obs det är inte personen i filmen som skrivit brevet.

C
Hur är vändplanen skyltad?

• Gilla
johan edberg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur är vändplanen skyltad?
Spelar det roll för frågan om vem som är ansvarig för en hyresgäst som missköter sig? Antag att det i stadgarna står att all parkering på den enfiliga vägen är otillåten. Alternativt att det är skyltat vändplan eller mötesplats.

Frågan är aningen förvanskad gentemot verkligheten, kärnfrågan är hur man som styrelse kan få hyresgäster att rätta sig.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
C
jonmo jonmo skrev:
Spelar det roll för frågan om vem som är ansvarig för en hyresgäst som missköter sig?
Ja, det är vanliga trafikregler som gäller även på privat väg och på oskyltad vändplan gäller inget implicit parkerings- eller stoppförbud om jag fattat det rätt. Utan det är i så fall om man pekar på den generella regeln att man inte får parkera så att man hindrar trafiken. Men jag är osäker hur mycket "trafikpolis-befogenheter" man har som väghållare eller fastighetsägare.

• Gilla
mollanbrollan00 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag lutar åt att det är ägaren till båt/båtkärra man ska ge sig på då det är denne som bör vara ansvarig för sin parkering av kärran.

Sen tycker jag man gott kan meddela den som hyr ut också, bara som information alltså.

Jag ser inte riktigt varför man ska ge de 2 veckor på sig att flytta båten. 24 räcker mer för någon som är så korkad så de parkerar/ställer upp saker i en vändzon, anser jag.

Obs! Jag är inte juridiskt skolad så ta det för vad det är.

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Problemet här är väl att det är tveksamt om föreningen kan "straffa" någon skyldig. Mest effektivt bör ju vara att ta upp det ned den som ställt båtkärran där. Men vidtar han inte rättelse så har jag svårt att se att man skulle kunna utdöma P-bot eller liknande.

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Men jag är osäker hur mycket "trafikpolis-befogenheter" man har som väghållare eller fastighetsägare.
Inga alls vad jag förstår. Man får ringa polisen eller det bolag som kommunen har delegerat rätt att utfärda parkeringsböter till.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Problemet här är väl att det är tveksamt om föreningen kan "straffa" någon skyldig. Mest effektivt bör ju vara att ta upp det ned den som ställt båtkärran där. Men vidtar han inte rättelse så har jag svårt att se att man skulle kunna utdöma P-bot eller liknande.
Man får i så fall skylta vägen (vägarna) att parkeringsförbud råder och så får man på privaträttslig väg ta ut parkeringsböter.

Men det är ju normalt något som faller på markägaren så frågan är om en samfällighetsförening som förvaltar en väg på annans mark kan göra det? En annan sak i t ex ett storkvarter där samfällighetsföreningen också är markägaren.

EDIT: REV menar att det går bra för en samfällighetsförening som förvaltar ett vägområde:

Text från transportstyrelsen om väghållares rättigheter att reglera parkeringsfrågor och ta ut avgifter, med fokus på samfällighetsföreningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.revriks.se/media/4wbhje51/rev-bulletinen_2014_nr2_web.pdf

• Gilla
Karin Svensson5 och 6 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Problemet här är väl att det är tveksamt om föreningen kan "straffa" någon skyldig.
Felparkering kan i viss utsträckning beivras av både väghållare och markägare enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (https://lagen.nu/1984:318).

Men om man skall generalisera så är först och främst frågan om personen i fråga överhuvudtaget är formellt "skyldig" innan man utdömer något "straff". Dylika konflikter bygger ofta på att man har avvikande uppfattningar om vad som gäller. Och det är inte alla som har så torrt på fötterna när de anklagar andra för något, även om de tycker det. Och vice versa för den delen.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ok den här tråden gick inte alls i den riktningen jag tänkt mig, men samtidigt är det ju sinnes att man efter 3000+ inlägg här skulle vara förvånad... :)

Ok, vi snävar ner det. Antag att det gäller en brygga som tillhör fastigheten istället, vid vilken en båt ligger utan att ha tilldelats båtplats enligt gängse process. Bryggan ligger inte på föreningens mark/vatten men ägs och förvaltas av föreningen.

Det ligger helt klart inom vår jurisdiktion att besluta om att båten inte får ligga vid bryggan, det finns skäl som jag inte behöver gå in på som gör den olämplig att förankra där.

Det borde rimligen vara en sak mellan styrelsen och P i det här fallet. Flyttar inte P bort den, borde KFM kunna bistå med bortforsling?

• Haha
somba85 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Samfälligheten ställer krav på båtens ägare att flytta båten från gemensamhetsanläggningen bryggan och vänder sig sen till kronofogden för handräckning eller särskild handräckning om det inte sker.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Enklast är det ju om man pratar med varandra.

Tror en del överskattar kfm snabbhet och vilja att hjälpa till. Vet man ens vem som äger båten?

Mycket hänger på de inblandades ork att strida och inställning till lagar etc.

Är det den lokala A-lagaren utan tillgångar som har bosatt sig i en båt vid den lokala bryggan.

Eller en nybliven båtägare som inte förstått hur bryggor ägs/drivs/används.

En båt kan man väl enkelt få bort från en brygga med vinkelslip/bultsax.

/ATW

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Fråga: vilken är rätt väg att gå för styrelsen?
1. Ställa krav på P att flytta bort båten inom två veckor (skälig tid), annars kommer KFM kontaktas för handräckning?
Ja, alt. 1 är rätt väg. Strängt taget spelar hyresförhållandet ingen roll; finns ett fortskaffningsmedel (vare sig det nu är en båt eller bil) på en plats där det hindrar det tänkta nyttjandet av platsen ifråga går det att få hjälp av fogden med handräckning för bortforslande. Men bor nu ägaren på platsen riskerar det att bli en katt- och råttalek, så det är inte givet att man vinner bara för att man har rätt.

Att utöver handräckningen skaffa sig möjlighet att dela ut parkeringsböter kan nog också vara bra.

Dett är ju såklart ägaren till båten/kärran som är ansvarig. Det spelar väl ingen roll var vederbörande bor i för hus?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan man anse att hyresgästen tagit markytan i anspråk som parkeringsplats? Då kan det vara frågan om bygglov aka ”svartbygge”.. Parkeringsplatser är generellt bygglovspliktiga, så överträdelsen kan även anmälas till byggnadsnämnden som i sin tur tar ställning till lovplikt och om så driver frågan mot aktuell fastighetsägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.