10 928 läst · 136 svar
11k läst
136 svar
Ansvar hustillverkare konsumentköplagen
Du har rätt. Garantierna är inget att hänga i julgranen i jämförelse med konsumentköplagenClaes Sörmland skrev:Garantier är ju en annan sak än vad vi har diskuterat så här långt. Sådana kan ju ställas ut av både tillverkare och återförsäljare. Det är ju ett frivilligt åtagande gentemot konsument. Företagen gör som de vill i det hänseendet och ofta finns ingen garanti alls eller någon meningslös skengaranti som man bara tror att man casha in men inte kan det i praktiken.
Hur fick ni huset på plats om ni bara köpt en vara (hus) och inte en tjänst (markarbeten och montering)? Om det finns el och vatten i huset måste det varit rörmockare och elektriker inblandade?S Helena mfl skrev:
Huset kom med färdiga anslutningspunkter för el, VA och fiber undertill. Lyftes från trailer till sina plintar med kranbil. Markarbeten, grund, avlopp & el i mark, anslutning till anslutningspunkter (el, VA) på husets undersida gjordes av mina entreprenörer. Jag är byggherre för byggnationen i sin helhet där huset är en produkt precis som reningsverket (i mina ögon). Jag samlar in egenkontroller från mina entreprenörer OCH hustillverkaren (som jag ser det) Inte från hustillverkarens externa fabrik. Som sagt, vet ej om jag tänker rätt…H HenrikHuslöse skrev:
Redigerat:
Den du har köpt huset av är den du reklamerar hos. Om du är osäker på vem du köpt huset av så kontrollera vilket bolag som står för kontot du betalat till. Det är detta bolag som är din motpart vid eventuella fel.S Helena mfl skrev:Huset kom med färdiga anslutningspunkter för el, VA och fiber undertill. Lyftes från trailer till sina plintar med kranbil. Markarbeten, grund, avlopp & el i mark, anslutning till anslutningspunkter (el, VA) på husets undersida gjordes av mina entreprenörer. Jag är byggherre för byggnationen i sin helhet där huset är en produkt precis som reningsverket (i mina ögon). Jag samlar in egenkontroller från mina entreprenörer OCH hustillverkaren (som jag ser det) Inte från hustillverkarens externa fabrik. Som sagt, vet ej om jag tänker rätt…
Tack, jag är med på den. Hade hoppats att de kontrollerat och tagit något ansvar för produkten innan den levererades baraFarstatjej90 skrev:
Om man får till exempel ett kalibreringscertifikat för ett instrument man köper kommer det från fabriken, inte återförsäljaren. Återförsäljaren (den svenska firman som sålt huset) kan ju inte skapa dokument för arbetsmoment de inte utfört själva.S Helena mfl skrev:Huset kom med färdiga anslutningspunkter för el, VA och fiber undertill. Lyftes från trailer till sina plintar med kranbil. Markarbeten, grund, avlopp & el i mark, anslutning till anslutningspunkter (el, VA) på husets undersida gjordes av mina entreprenörer. Jag är byggherre för byggnationen i sin helhet där huset är en produkt precis som reningsverket (i mina ögon). Jag samlar in egenkontroller från mina entreprenörer OCH hustillverkaren (som jag ser det) Inte från hustillverkarens externa fabrik. Som sagt, vet ej om jag tänker rätt…
Är det så att intygen som följde med inte uppfyller formkraven för att använda dem som underlag gentemot kommunen?
Personligen tänker jag att om dokumentationen inte följer svensk standard (och är på svenska på samma sätt som är krav för bruksanvisningar) så borde det utgöra ett fel på varan, men jag är inte jurist
Personligen tänker jag att om dokumentationen inte följer svensk standard (och är på svenska på samma sätt som är krav för bruksanvisningar) så borde det utgöra ett fel på varan, men jag är inte jurist
Fattar vad du menar men detta är inte en återförsäljare. Det är ett eget varumärke eller egen ”tillverkare” som köper upp produktion i extern fabrikH HenrikHuslöse skrev:
Verkar dock bara vara jag själv på forumet som håller med om min tes 😂
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad din tes är. Skulle hjälpa om du berättade lite mer och vad du upplever att felet eller problemet är.S Helena mfl skrev:
JA! Precis så. Det är varken projekterat av certifierade ingenjörer (vilket är ett krav) eller installerat av auktoriserade fackmän inom el, VA, tätskikt etc. Relationshandlingar är inte stämplade mm… Jag tänker precis som du!A ajn82 skrev:Är det så att intygen som följde med inte uppfyller formkraven för att använda dem som underlag gentemot kommunen?
Jag tycker det låter som att du inte riktigt vet vad du har köpt?🤔S Helena mfl skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 052 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 052 inlägg
Ok, nu blir tråden mer begriplig. Du bedömer att du saknar underlag för att få ett slutbesked.S Helena mfl skrev:
Jag tror vi får dela upp det:
1. El. El kan bara installeras av ett elinstallationsföretag. Detta är ett lagkrav.
2. VA. För VA finns ingen krav på att en auktoriserad fackman gör jobbet. Du får t ex dra vatten och avlopp själv.
3. Tätskikt. Här finns återigen inget lagkrav på att en auktoriserad fackman gör jobbet. Du själv kan t ex göra detta.
Så det låter som att den knepiga delen är elen.
Till detta behöver du väl lämna in ett antal ritningar för t ex tappvatten, avlopp o s v för att få startbesked?
Startbesked och bygglov finns! Avlopp är beviljat, som du tidigare skrev, av miljökontoret. VA och tätskikt är ju mer en försäkringsfråga.Claes Sörmland skrev:Ok, nu blir tråden mer begriplig. Du bedömer att du saknar underlag för att få ett slutbesked.
Jag tror vi får dela upp det:
1. El. El kan bara installeras av ett elinstallationsföretag. Detta är ett lagkrav.
2. VA. För VA finns ingen krav på att en auktoriserad fackman gör jobbet. Du får t ex dra vatten och avlopp själv.
3. Tätskikt. Här finns återigen inget lagkrav på att en auktoriserad fackman gör jobbet. Du själv kan t ex göra detta.
Så det låter som att den knepiga delen är elen.
Till detta behöver du väl lämna in ett antal ritningar för t ex tappvatten, avlopp o s v för att få startbesked?
Mitt primära problem förutom elinstallationen (i huset) är projekteringen av huset - inte bara el utan även K och VVS. Relationshandlingar är inte stämplade av auktoriserad ingenjör och projekteringen är heller inte fackmannamässig.
Här är urklipp från ett dokument de kallar projekteringsintyg. Vad är ens ett projekteringsintyg och detta
”Projekteringen har redovisats på ritningar och i andra handlingar på ett sådant sätt att det kan verifieras att kraven i dessa föreskrifter uppfylls” Skrattretande och signerat fabriken.
Nu berättar jag mer än vad jag tänkt, men kunde inte hålla mig
Redigerat: