4 767 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Anslutningar vedpanna
Som jag tidigare nämnt så finns det ingen sådan anslutning enligt dioms dokumentation, det anslutningar som är relevanta i sammanhanget är benämnda "retur", "stigare", "hetvattenretur" och expansion"
Pannan var ansluten mot "hetvattenretur" och "expansion" utan laddomat och kokade då redan vid ett litet vedinlägg och sedan kunde man bara lägga på ett par vedträn itaget för att undvika kok.
När jag monterade laddomaten kopplade jag in mot "hetvattenretur" (längst ner på pannan) och "stigare" (i mitten på tanktoppen) för att det verkade mest vettigt men den kokade ändå och därför T-ade jag även in mot "retur" anslutningen och tänkte att jag verkligen skulle få bättre interncirkulation:/
Det ska nämnas att det sitter en stor radiator kopplad på självcirkulation från "expansion"anslutningen.
Denna inkoppling innebär alltså att jag tar in retur på 2 ställen och stigen på 2 ställen och den borde inte ens koka vid strömbortfall på laddomatpumpen.
Så 2 returer in i nedre delen + 2 stigare i övre delen + strypt rökgasspjäll och primärluft + högsta hastighet på laddomatpumpen + 35mm kopparrör+ korta rörlängder och grova rör=en ångblåsbubblande skitpanna trots låg panntemp på ca 75grader
Pannan var ansluten mot "hetvattenretur" och "expansion" utan laddomat och kokade då redan vid ett litet vedinlägg och sedan kunde man bara lägga på ett par vedträn itaget för att undvika kok.
När jag monterade laddomaten kopplade jag in mot "hetvattenretur" (längst ner på pannan) och "stigare" (i mitten på tanktoppen) för att det verkade mest vettigt men den kokade ändå och därför T-ade jag även in mot "retur" anslutningen och tänkte att jag verkligen skulle få bättre interncirkulation:/
Det ska nämnas att det sitter en stor radiator kopplad på självcirkulation från "expansion"anslutningen.
Denna inkoppling innebär alltså att jag tar in retur på 2 ställen och stigen på 2 ställen och den borde inte ens koka vid strömbortfall på laddomatpumpen.
Så 2 returer in i nedre delen + 2 stigare i övre delen + strypt rökgasspjäll och primärluft + högsta hastighet på laddomatpumpen + 35mm kopparrör+ korta rörlängder och grova rör=en ångblåsbubblande skitpanna trots låg panntemp på ca 75grader
Trots allt verkar det ju då finnas de två anslutningarna jag skrev och inget problem att använda dem heller. Det borde gå även mot den som benämns stigare och med någon av returerna också.
Frågan är vad du har för möjlighet att avleda luft i övre anslutningen och mot tank. Har du öppen expansion koppla den dit eller ordna luftfälla i den sträckan.
Frågan är vad du har för möjlighet att avleda luft i övre anslutningen och mot tank. Har du öppen expansion koppla den dit eller ordna luftfälla i den sträckan.
Det kvittar vad panntillverkaren väljer att kalla sina anslutningar. Men dina beskrivningar är väldigt luddiga.
Pannan ska anslutas med en hetvattenledning ut i toppen. Den ska luta uppåt mot ennpunkt dör luft kan komma ut. Den ska ansluta till tanken högt upp
Pannan ska anslutas med kallvatten in (>60 grader) långt ner.
Laddomaten ska ha en kallvattenmatnibg från tanken. Hetvatten från toppen av pannan. Och sedan mata pannan med kallare vatten lågt.
Vad som är fel i din anläggning kan jag inte avgöra med din beskrivning. Men den verkar konstig.
Pannan ska anslutas med en hetvattenledning ut i toppen. Den ska luta uppåt mot ennpunkt dör luft kan komma ut. Den ska ansluta till tanken högt upp
Pannan ska anslutas med kallvatten in (>60 grader) långt ner.
Laddomaten ska ha en kallvattenmatnibg från tanken. Hetvatten från toppen av pannan. Och sedan mata pannan med kallare vatten lågt.
Vad som är fel i din anläggning kan jag inte avgöra med din beskrivning. Men den verkar konstig.
Daniel 109 och liteavvarje, det ni försöker förklara är väldigt basic och hade jag inte förstått det så hade jag aldrig gett mig in på att försöka göra inkopplingen själv, men jag tackar ändå och tar på mig den luddiga förklaringen från min sida, det hade varit enklare med en bild
GK100, jag är av samma uppfattning och jag har tänkt svetsa ihop en luftfälla och sätta den på stigen vid första böjen där den viker av mot acktanken, jag gör även ett tredje uttag på den där jag ansluter expansionsledningen, detta får fungera som nödlösning tills jag har möjlighet att sätta in en annan panna och då blir det givetvis ett fullt fungerande självcirkulerande system
GK100, jag är av samma uppfattning och jag har tänkt svetsa ihop en luftfälla och sätta den på stigen vid första böjen där den viker av mot acktanken, jag gör även ett tredje uttag på den där jag ansluter expansionsledningen, detta får fungera som nödlösning tills jag har möjlighet att sätta in en annan panna och då blir det givetvis ett fullt fungerande självcirkulerande system
Det är OK , problemet med ett forum är att vi som finns här sitter på avstånd och kan inte
se anläggningen i natura , därav kan det det bli lite konstiga frågor om allt möjligt för försöka få ett grepp på vad som kan vara orsak till ett problem , och tankegångar med olika lösningar som framförs , kanske inte direkt relevanta som kommer fram , men ändå
Hoppas det går bra för dig med olika omkopplingar
se anläggningen i natura , därav kan det det bli lite konstiga frågor om allt möjligt för försöka få ett grepp på vad som kan vara orsak till ett problem , och tankegångar med olika lösningar som framförs , kanske inte direkt relevanta som kommer fram , men ändå
Hoppas det går bra för dig med olika omkopplingar
Liteavvarje, ja det är en laddomat som jag kopplat in själv, problemet är dock inte i laddkretsen utan den interna cirkulationen i pannan där det i någon punkt blir mer än 100grader, acktanken laddas med ca 75 grader och den tempen visar även panntermometern.
Det går inte att få det att funka bra med självcirkulation. Du behöver en laddomat med pump.
Liteavvarje, tack för uppmuntran
Jo det är lätt att missförstå och svårt att förklara
I detta fallet är det tråkigt att sånt här strular för vi behöver mökligheten att fylla tankarna snabbt då vi normalt inte bor där.....ännu iaf
Jo det är lätt att missförstå och svårt att förklara
I detta fallet är det tråkigt att sånt här strular för vi behöver mökligheten att fylla tankarna snabbt då vi normalt inte bor där.....ännu iaf
Visst kan man bygga ett systems om funkar så pass bra att man kan köra det på självcirkulation vid ström avbrott. Men du kommer att få en olämpligt låg temperatur i bitten på pannan, eftersom laddomaten inte kan blanda vatten. I alla fall inte om tankarna står på samma höjd som tankarna, står de högerkanten laddningen funka bra, men då får man ju ingen cirkulation i värmesystemet.