På bilden i ditt första inlägg så sitter det korrekta plåtar vad man kan se av bilden i alla fall.
Det känns snart som det bästa vore att ta bort allt och börja om från början men nya bitar. Det är hål i plåtar som inte ska va där nu och det är rätt oklart hur anslutning till takpapp ser ut också.

Vet du om tegeltaket är bytt efter installationen av takfönstret?

Viktorj: Det kan jag tyvärr inte svara på. Vad är det du tänker på? Jag vet att man bytte taket 2006.

När jag detaljstuderar monteringsanvisningarna så ser jag att man popnitat i delar som inte verkar vara lösa delar... utan en del av själva fönstret.

Stefan N: Tänkte du också på det eller något annat (konkretisera gärna med vilken bild du tänker på)? När du säger att man bör ta bort allt och börja om från början: menar du då endast själva monteringsramen/kit:et eller även hela fönstret?

Är det någon som även kan förklara bilden 8 a i monteringsanvisningen? Bilden visar att man ska böja upp plåten. Ska man vika över plåten? Är syftet att vattnet inte ska kunna blåsa in under pannorna höger om / snett upp höger, dvs syftet att vattnet ska ledas neråt eller är det något annat syfte?

Nytt monteringskit menar jag.

Bara bra om jag kan hjälpa till :)

Bild 8a: Om inte pannan under går tillräckligt långt ner måste man vika den plisserade plåten fär att undvika att vattnet letar sig till undertaket i stället för att ledas ut på pannorna.
I mitt fall behövde jag inte vika någonting eftersom jag såg till att den underliggande pannraden gick tillräckligt långt under plåten nr 1. Alltså den första man monterar.
Tyvärr vet jag inte vad det kan kosta att återställa eländet men om du kollar vilken typ av fönster du har (kolla typskylten i min bild) och sedan ringer Velux (042-208380) får du ett cirka pris på EDW inklädningen. De är mycket hjälpsamma.
Jag är allergisk mot slarviga hantverkare så jag gör 95% av allt i mitt hus själv därför vet jag inte vad det kan kosta.
Men nästan säkert är EDW-satsen du ska ha och eftersom ditt EDW-kit är punkterat av popnitar måste det bytas.
Sedan är ju frågan hur det ser ut med skyddet som sitter under EDW och tätar mellan fönster och undertaket, BFX 1000. Eftersom montören inte lyckades med EDW är ju frågan hur resten ser ut.

Tittar man på bild a visas det första tecknet på en slarvig montör. Den plisserade plåten ska sluta tätt mot pannorna annars trycks regnvatten/snö upp bakom pannorna.

Punkt C. Plåtarna ska inte finnas där utan vattnet leds runt fönstret genom EDW. Delarna nr 7 + 3 bildar en kanal runt fönstret. Om du tittar på min bild nr 2 ser du att jag har kapat en halv panna och limmat fast den (med PL400) de som sitter till höger. På så sätt tätar den mot skumgummilisten som sitter på delarna nr 3 i EDW.

Om Velux sett denna intressanta installation hade den nog platsat i kategorin decenniets mest galna.
Det är på inget sätt utfört på ett fackmannamässigt sätt. Konstruktionen är istället förstörd!

Tyvärr är det lite svårt att förklara i text och eftersom jag inte har full koll på mina bilde har jag hittat lite annat till dig för att du ska se hur det ska utföras. Filmen visar rätt bra men betäckningen på vissa saker är fel.

Livemontering:
http://www.youtube.com/watch?v=O_TaYofw98o

Tätningskrage BFX:
http://www.velux.se/sv-SE/Documents/monteringsanvisningar/installation/BFX.pdf

Bifogat även en screenshot av hur man monterar pannorna runt del nr 3
screenshot.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till sist. Det verkar som man har tio års garanti om man själv monterar enligt Velux instruktioner.
http://www.velux.se/privat/support/garanti

Hoppas du blir hjälpt av allt mitt svammel för jag mår illa av att se ett sådant fuskverk.
Det är på intet sätt svårt att montera själv men hjärnan måste kopplas på.

Har du fler frågor så är du välkommen :)

Anml: Jag tackar än en gång ödmjukt! Nu har jag tillräckligt med substans och konkreta punkter för att kunna föra en vettig dialog med säljaren som jag ska träffa imorgon bitti tillsammans med hans takkille + att jag har med en egen firma som sett bilderna. På något sätt hoppas jag på en konstruktiv dialog där säljaren inser själv att det inte är fackmannamässigt utfört och jag därför inte heller vill ha hans fackmän till att fixa med de andra skadorna som uppmärksammats (fukt vid takgenomföringar).

Youtube-klippet var pricken över i:t som gör att man går från klarhet till klarhet. Framför allt om man jämför mitt fönster med fulfixen som jag har till fönster och då ska vi nog inte prata om hur det ser ut rent kosmetiskt...

En liten fråga: I ditt senaste inlägg så skrev du en referens till Bild A om den plisserade plåten som inte sluter tätt. Jag vill dubbelkolla om det inte är bilden från besiktningsprotokollet som är INNAN åtgärd där man ser den "vågiga plåten" som inte sluter tätt mot pannorna (det glipar), eller menade du Bild A? Är den plisserade plåten detsamma som den vågiga plåten nedanför fönstret?

Är inte riktigt inkörd i byggterminologin än, men det ska nog komma. Nu vet jag iaf hur ett takfönster ska monteras på korrekt sätt :)

God morgon goldfish 1977!!

Va bra att jag kunde hjälpa till.

Med bild A menade jag din första bild där man ser den plisserade/vågiga plåten glipa.
Detta är alltid den första varningsklockan som börjar ringa när den inte ligger tätt mot
pannorna. När man tittar på allt för många hus så glipar det och då vet man att den
som monterat fönstret inte har någon känsla/förståelse hur det ska se ut.
Eftersom du har fukt så måste ju fulfixen och hela EDW-kitet bort för att kontroller
om tätningskragen BFX verkligen är rätt monterad annars är det bara att byte den också.

Det räcker, tycker jag att visa monteringsanvisningen från Velux hur det ska monteras
för att platta till amatören som har gjort installationen.
Annars kan du ju nämna att finns tv progam som tar upp byggfus eller kanske ett
facebook inlägg...

Lycka till

Mycket vatten har runnit under broarna sedan fönsterfrågan var uppe men jag blev så nyfiken när jag läste om det märkliga arrangemanget kring Veluxföbstret att jag hoppas på att få reda på hur det gick. Mvh

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.