2 687 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Anslutning taklampa
Fanns jord i "boxen" vidare i kabeln mot armaturen får vi väl ändå anta att den är rätt hanterad och ansluten i andra änden. Har du någon summer, mätinstrument kan du ju försäkra dig om att det åtminstone finns någon form av kontakt mot metalldelar på lampan och jord i din monterade lamppropp. Sen kan vi nog lämna frågan och det helt oberoende de ofta förvirrande anvisningar som ofta figurerar i diverse sammanhang.BiFuel skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ta gärna lite mer bilder, både i anslutningsdosan och hur det ser ut i armaturens ”kopp”.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det ser ju ut att finnas en jordledning i alla fall (den borde varit gulgrön, inte helgul somden ser ut att vara) men man ser inte andra änden nånstans på bilderna. Den kan ju vara ansluten någonstans längre in i armaturen.
Som du är inne på så är detta inget man ska behöva grotta ner sig i som konsument men nu har vi ju redan gjort det och då är det svårt att inte försöka reda ut att allt är riktigt.
Jag är glad amatör men blir lite misstänksam när det står att lampan är dubbelisolerad i en källa, manulen visar ett annat utförande och verkligheten ser ytterligare annorlunda ut.
Som du är inne på så är detta inget man ska behöva grotta ner sig i som konsument men nu har vi ju redan gjort det och då är det svårt att inte försöka reda ut att allt är riktigt.
Jag är glad amatör men blir lite misstänksam när det står att lampan är dubbelisolerad i en källa, manulen visar ett annat utförande och verkligheten ser ytterligare annorlunda ut.
Det troliga är väl att armaturen ska skyddsjordas och att detta är gjort på fabrik. Manualen visar troligtvis ett tidigare utförande av hur tillverkaren jordade armaturen. Stort minus till tillverkaren. Däremot tycker jag du dom konsument är mkt uppmärksam som noterar detta, de flesta hade bara kört på (även många elektriker). För säkerhets skull tycker jag du ska kontrollera skyddsledarens kontinuitet.
Det här blir bara märkligare. När jag kollar lilla lappen på ca 200 språk så hittar jag följande:J Behörig Installatör skrev:Det troliga är väl att armaturen ska skyddsjordas och att detta är gjort på fabrik. Manualen visar troligtvis ett tidigare utförande av hur tillverkaren jordade armaturen. Stort minus till tillverkaren. Däremot tycker jag du dom konsument är mkt uppmärksam som noterar detta, de flesta hade bara kört på (även många elektriker). För säkerhets skull tycker jag du ska kontrollera skyddsledarens kontinuitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt den kan ju lampan vara antingen klass I eller II, dvs måste jordas eller får inte jordas. Det ska framgå på etikett och förpackning. Icke!
Kollar man sedan det dokument som visar inkoppling finns ju bara det jag visat tidigare.
Logga in
Skapa konto
????
Det är en generell text som leverantören bifogar alla armaturer. Hur din ska anslutas framgår av märkskylten på din armatur. Bara det att det inte framgår vilket är allvarligt. Jag ser heller ingen CE-märkning. Jag skulle anmäla produkten till Elsäkerhetsverket. Sånt här gör mig ganska upprörd. Finns verkligen ingen mer etikett?BiFuel skrev:Det här blir bara märkligare. När jag kollar lilla lappen på ca 200 språk så hittar jag följande:
[bild]
Enligt den kan ju lampan vara antingen klass I eller II, dvs måste jordas eller får inte jordas. Det ska framgå på etikett och förpackning. Icke!
Kollar man sedan det dokument som visar inkoppling finns ju bara det jag visat tidigare.
[bild]
????
Jo, CE-märkning finns men inte mer.J Behörig Installatör skrev:Det är en generell text som leverantören bifogar alla armaturer. Hur din ska anslutas framgår av märkskylten på din armatur. Bara det att det inte framgår vilket är allvarligt. Jag ser heller ingen CE-märkning. Jag skulle anmäla produkten till Elsäkerhetsverket. Sånt här gör mig ganska upprörd. Finns verkligen ingen mer etikett?
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Den texten är generell om symboler och anger inte något speciellt om just din modell. Du har ju inte ens någon av dessa symboler.BiFuel skrev:Det här blir bara märkligare. När jag kollar lilla lappen på ca 200 språk så hittar jag följande:
[bild]
[bild]
????
På tillverkarens egen sida står det att det är skyddsklass I och det stämmer ju både med manulen (även om där visas en annan lösning) och att du har en jordledare i anslutningsdosan. Så egentligen verkar ju allt vara i ordning, bara lite förvillande.
https://www.globo-lighting.com/produkte/raeume/schlafzimmer/3172/rainbow
Vill man dra det längre och även kontrollera så att jordningnen är korrekt utförd så får man mäta kontinuitet men har du inget instrument till hands tycker jag att det verkar vara att gå väl djupt ner i träsket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Vad jag kan förstå av standarden så innebär som sagt utebliven "klass II"-märkning (eller klass III) att armaturen enligt uteslutningsmetoden är klass I - dvs ska skyddsjordas ! Nu ser man det i den senaste bilden vid terminalen. Där ska det finnas en symbol som anger antingen skyddsjord
eller om terminalen är avsedd för vidarekoppling (E). Det syns ingenting sådant på bilden utan är kanske bara dåligt instansat i plasten? Denna dolda skyddsledare lurade uppenbarligen TS i #1 och oss andra att tro att lampan inte var skyddsjordad från fabrik enligt bifogad ritning. Man kan fortfarande undra varför en modern lampa behöver skyddsjord.
Jo, det kan man undra, och att det ska vara så svårt med tydlig märkning. Speciellt med tanke på att taklampor är något vanligt folk hänger upp själva.