Ville bara dubbelkolla med er här. Har köpt en ny taklampa och tyckte det verkade lätt att koppla in, bara ansluta en jordad lamppropp. Men sen såg jag instruktionen som följde med och blir inte riktigt klok på vad som menas.

På bilden med nummer 5 ser det ut som att det ska gå en kabel från kopplingsdosan till skruvarna i själva takfästet. Men nån sån kabel finns inte. Och på bild med nr 6 finns ingen sån.

Vad säger ni?
Steg 5 i en instruktion som visar installation av en taklampa, där en kabel ansluts till takfästet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av installationsinstruktion för taklampa med elledningar kopplade till kopplingsdosa och lamppropp.
Skapa konto

Min inkoppling.
En hand som håller en elkabel och en plastkoppling framför en demonterad ljuskrona inomhus under installation.
Skapa konto

Tolkar det så att bilden schematiskt visar hur jordledaren (gul/grön) är ansluten till armaturens metalldelar.
Detta är gjort från fabrik och ska vara korrekt utfört.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tolkar det så att bildens schematisk visar hur jordledaren är ansluten till armaturens metalldelar.
Detta är gjort från fabrik och ska vara korrekt utfört.
OK, så det är inget jag behöver bekymra mig om? Jag kan bara koppla som jag gjort, inklusive jordkabel, inne i plastboxen?

BiFuel BiFuel skrev:
OK, så det är inget jag behöver bekymra mig om? Jag kan bara koppla som jag gjort, inklusive jordkabel, inne i plastboxen?
Svar ja.

Om figuren i anvisningen är schematisk så borde det i alla fall gå att hitta motsvarande anslutning på den faktiska lampan. Om man inte blint litar på att det är korrekt gjort i fabrik.

Leta om du hittar någon symbol för dubbelisolering på armaturen. Det är en fyrkant med en mindre fyrkant i. Isåfall ska armaturen inte skyddsjordas. Saknas denna märkning bör det stå "klass I" på kopplingsplinten. Armaturen ska då jordas på lämpligt vis. Tex. enligt figur 5 som du bifogat. Det är dock inget du som konsument ska behöva göra. Ta gärna ett kort på den grå/silverfärgade lappen som ligger i koppen.

J Behörig Installatör skrev:
Leta om du hittar någon symbol för dubbelisolering på armaturen. Det är en fyrkant med en mindre fyrkant i. Isåfall ska armaturen inte skyddsjordas. Saknas denna märkning bör det stå "klass I" på kopplingsplinten. Armaturen ska då jordas på lämpligt vis. Tex. enligt figur 5 som du bifogat. Det är dock inget du som konsument ska behöva göra. Ta gärna ett kort på den grå/silverfärgade lappen som ligger i koppen.
Instruktionen visar ju en tydlig bild på hur jordledaren ska anslutas till skruvplinten. Kan ej se varför man ska börja leta efter en symbol för dubbelisolering.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Instruktionen visar ju en tydlig bild på hur jordledaren ska anslutas till skruvplinten. Kan ej se varför man ska börja leta efter en symbol för dubbelisolering.
Nej och det kan inte heller jag se varför jag ska behöva göra. Blev dock så förbryllad i och med att det finns två jordskruvar(?) och när det på bilden syns att det är draget en kabel till en av dem...

Inte fel att titta på märkskylten för att få detta bekräftat eller dementerat, speciellt då du säger att lampan inte är skyddsjordad från fabrik. En modern lampa borde heller inte behöva skyddsjordas.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte fel att titta på märkskylten för att få detta bekräftat eller dementerat, speciellt då du säger att lampan inte är skyddsjordad från fabrik. En modern lampa borde heller inte behöva skyddsjordas.
Etikett inuti en ljusarmatur med produktnummer "51530-3", tekniska specifikationer och tillverkarinformation.
Skapa konto

Avsaknaden av symbolen för dubbelisolering säger att den ska skyddsjordas. Märkligt då att så inte var fallet från fabrik utan att du själv måste dra en grön/gul trådstump mellan anslutningsbox och lampa, vilket du inte har gjort enligt bilderna.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Ja då skulle den var dubbeisolerad men borde den inte vara märkt med det då? Svårt att värdera information på återförsäljares hemsida. Och konstigt att monteringsanvisningen visar en jordanslutning.

Jo, i sanning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.