14 350 läst · 17 svar
14k läst
17 svar
Anslutning av tillbyggnad för badrum, mot timmerhus
byggarätt skrev:Jag hade inte gjort åverkan på timmerväggen utan ställt tillbyggnaden löst med dillatationsfog mot det gamla huset!
Din konstruktion har några problem som du undviker med dillatationsfog...
1. Huskropparna kan fortsätta röra sig och du kan justera fogen innifrån
2. Olika byggår gör att olika förutsättningar råder i byggdelarna
3. Det äldre huset står på lera kommer röra sig du kan injicera vattenglas under det
4.Det nya huset med din konstruktion kan överföra krafter till det gamla...undviks med dillatation
Det är exakt därför jag byggde med dillatationsfog!
Den infällda regeln är enbart till för att skapa en slät yta, där lindrevet nu ligger.
Jag förstår mitt hus byggde jag med dillatationsfog samt takkonstruktion så att även där dillatation ...
inuti så lades flytande golv i tre våningar så att huskropparna är oberoende med golvvärme som också löstes med slinga så att rörelse inte skulle skjuva av golvvärmerören
lösningen har fungerat perfekt i 22 år
Jag satte stålnät som mus o insektsskydd ytterst under panelen
Jag tycker att du har gjort en snygg lösning på hur du sätter panelen inne i hörnet för en riktig dillatationsfog måste ju vara osynlig
Ett alternativ till mitt stålnät kan vara en remsa markseparationsduk med metalltrådar som österikarna använder för att bygga vägar i kraftig sluttning...då får du difussionsöppen dilatationsfog med vindskydd för isolering samt musskydd o insektsskydd
inuti så lades flytande golv i tre våningar så att huskropparna är oberoende med golvvärme som också löstes med slinga så att rörelse inte skulle skjuva av golvvärmerören
lösningen har fungerat perfekt i 22 år
Jag satte stålnät som mus o insektsskydd ytterst under panelen
Jag tycker att du har gjort en snygg lösning på hur du sätter panelen inne i hörnet för en riktig dillatationsfog måste ju vara osynlig
Ett alternativ till mitt stålnät kan vara en remsa markseparationsduk med metalltrådar som österikarna använder för att bygga vägar i kraftig sluttning...då får du difussionsöppen dilatationsfog med vindskydd för isolering samt musskydd o insektsskydd
Hej! Ska precis göra samma sak. Visst var din tillbyggnad också den i timmer? Är du fortfarande nöjd med ditt beslut på tre väggar? Vill du lägga upp bild på färdigt resultat?T torporoman skrev:Marlen: Jag kom fram till det genom mycket klurande på hur jag skulle få det tätt. Haft det i bakhuvudet länge, tills dagen kom att ta tag i saken, då var det bara att dyka in och improvisera.
Jag använde orden gåt och gåtspår bara för att sammanlikna. Följare låter vettigt också, här är det då en kombination i och med att regeln är infälld. Avlånga hål i följaren behövs inte eftersom timret absolut inte kommer sätta sig mer. Det är ett hus som stått på nuvarande plats 100 år, och innan dess någon annan stans. Timret är benhårt och jag såg ingen risk för "hängning".
Bilder är kul, så här kommer några till
[bild]
Här nedan har jag markerat med grönt vart "glidzonen" är. Jag räknar inte med några större rörelser i tillbyggnaden. Murat rakt på berget. Det rosa-markerade är områden där det efter införande av följaren ändå var mellanrum (pga att jag inte ville gå för djupt i stockarna). Där fyllde jag i med halvmåneformade och svagt koniska träbitar hårt, och drevade med lindrev runt. Satte en bygglampa inne, och stog på utsidan i nattmörker och drevade där jag såg att det lyste igenom. Sedan gjorde jag likadant från andra hållet, lampa ute, dreva innifrån det jag missat första omgången. Hade varit enklare med fogskum, men det gillar mössen så otroligt mycket
[bild]
Genom att hyvla följaren i längsledd kompenserade jag för att timmerstommen inte är rak.
Mvh Helena
Liknande trådar
-
Kan jag göra elanslutningen själv och anlita en elektriker för besiktn
Belysning -
Anslutning till hydroforpump
Vatten & Avlopp -
Hydroforpump/vattenverk med 33 mm hane/hane anslutningar?
Vatten & Avlopp -
Spackla vägg-tak-anslutning med delvis försänkning
Färg, Måla & Tapetsera -
Säkerhetskontroll: Behöver dubbelkolla kabelkoppling för lampans anslutning i ojordade uttag
El