14 349 läst · 17 svar
14k läst
17 svar
Anslutning av tillbyggnad för badrum, mot timmerhus
Hej
Jag skall bygga en lösvirkestillbyggnad (3x5m) till mitt timmerhus för att få plats med ett nytt badrum och ett litet teknikrum. Teknikrummet kommer innehålla bergvärmepump, tvättmaskin, vattenfilter, hydropress.
Inkommande el, bredband, vatten blir till teknikrummet, och därifrån skall detta gå vidare in i timmerhuset. Det betyder att det blir relativt mycket rör och ledningar som skall gå igenom timmerstommen.
Eftersom timmerhusets stomme säkerligen lever lite (huset är 100 år gammalt så det har sjunkit ihop som det gjör de första åren) är jag väldigt tveksam till att bygga tillbyggnaden med 3 väggar.
Om jag nu bygger tillbyggnaden med 4 väggar, som en helt fristående del förlorar jag lite plats inne, och med totalt 15 kvm har jag inte jättelust att förlora hur mycket plats invändigt som helst.
Hur fäster man in en tillbyggnad mot timmerstommen på bästa sätt, för att undvika att rörelser i den gamla delen överförs till den nya? Behöver jag oroa mig över dessa rörelser (tänker på kakelsprickor och trasiga tätskickt)?
Jag skall bygga en lösvirkestillbyggnad (3x5m) till mitt timmerhus för att få plats med ett nytt badrum och ett litet teknikrum. Teknikrummet kommer innehålla bergvärmepump, tvättmaskin, vattenfilter, hydropress.
Inkommande el, bredband, vatten blir till teknikrummet, och därifrån skall detta gå vidare in i timmerhuset. Det betyder att det blir relativt mycket rör och ledningar som skall gå igenom timmerstommen.
Eftersom timmerhusets stomme säkerligen lever lite (huset är 100 år gammalt så det har sjunkit ihop som det gjör de första åren) är jag väldigt tveksam till att bygga tillbyggnaden med 3 väggar.
Om jag nu bygger tillbyggnaden med 4 väggar, som en helt fristående del förlorar jag lite plats inne, och med totalt 15 kvm har jag inte jättelust att förlora hur mycket plats invändigt som helst.
Hur fäster man in en tillbyggnad mot timmerstommen på bästa sätt, för att undvika att rörelser i den gamla delen överförs till den nya? Behöver jag oroa mig över dessa rörelser (tänker på kakelsprickor och trasiga tätskickt)?
Hur har ni andra som byggt till era hus gjort med infästningen mot det gamla?
Jag gjorde en tillbyggnad på gaveln på min stuga och byggde upp med fyra separata väggar. Fick också extra förvaringsutrymme som var lika stort som takutskjutet på befintliga byggnaden. Allt är i princip fristående både krypgrunden och tak eftersom jag både sidförflyttade och höjde upp golvet i terass.
Ok, låter som att din tillbyggnad står längre ifrån huskroppen än vad min kommer göra.
Hur gjorde du passagen mellan huset och tillbyggnaden? För jag antar att det är förbundet?
Jag vet inte helt vad jag skall googla på. Är det så att alla bara smackar sina tillbyggnader rakt på huset, och gör 3 väggar?
Hur gjorde du passagen mellan huset och tillbyggnaden? För jag antar att det är förbundet?
Jag vet inte helt vad jag skall googla på. Är det så att alla bara smackar sina tillbyggnader rakt på huset, och gör 3 väggar?
Jag har egentligen inte kommit fram till någon bra lösning ännu.
Tvekar fortfarande mellan 4 väggar i en fristående byggnad (men visuellt sett tillsammans med huset) och 3 väggar där man fäster in kortsidorna i huskroppen.
Vad det verkar när jag kollat andras byggprojekt så bygger folk samman huset med tillbyggnaden rakt på bara.
Tvekar fortfarande mellan 4 väggar i en fristående byggnad (men visuellt sett tillsammans med huset) och 3 väggar där man fäster in kortsidorna i huskroppen.
Vad det verkar när jag kollat andras byggprojekt så bygger folk samman huset med tillbyggnaden rakt på bara.
Nu tänkte jag återkoppla i den här tråden, eftersom jag byggt stommen för tillbyggnaden.
Innan jag gjorde stomresning tog jag bort panelen på väggen där tillbygget skall vara mot gamla huset. Därefter sågade jag två vertikala "gåtspår" i väggen, där vardera vägg i tillbyggets stomme går emot huset. Tillbygget är 5 meter brett, och jag gjorde gåtspåren på 5 meters avstånd.
Stockarna är inte jämna, eftersom träd är runda. Mycket av stockarna har ju bilats slätt för ~100 år sedan, men där drevet ligger mellan stockarna går det in. Stockarnas ojämnhet fick avgöra hur djupt in jag sågade gåtspåret.
När gåtspåret var klart fällde jag in och skruvade jag noga fast en 45x90 mm regel i spåret. Spåret är 45 mm brett, så då förstår ni att jag fick ett utstick på den infällda regeln. Detta utstick ligger ann mot min tillbyggads stomme, och det finns inga skruvar eller spikar som förbinder ihop gåten med nya stommen, endast lindrev däremellan för tätning.
På så vis har jag fått en rörlig anslutning, som är tät. Springan mellan tillbyggnaden och gåten är obefintlig, till någon mm i toppen (nya stommen är inte 110% rak), vilket är drevat och kommer få en tätning bakåt, inåt med ytterligare lindrev som klämms fast med en bräda så jag får en "dubbelskarv" i 90 graders vinkel mot anslutningen. Väldigt svårt att förklara utan att peka och visa på plats.
Ni ser rätskivan till höger, och oranga klubban använde jag för att medelst brett stämjärn knacka ur träbitar. Först sågade jag spår med cirkelsågen, där jag inte kom åt med cirkelsågen använde jag en multicutter. Det tog lite längre tid med multicuttern, men var betydligt behagligare att jobba med. Spåret blev så exakt att jag fick hamra in gåten med handslägga, och när jag tog ut den för att fixa till något problem fick jag använda kofot och liksom vicka ut gåten. Motorsåg är inget för mig
Innan jag gjorde stomresning tog jag bort panelen på väggen där tillbygget skall vara mot gamla huset. Därefter sågade jag två vertikala "gåtspår" i väggen, där vardera vägg i tillbyggets stomme går emot huset. Tillbygget är 5 meter brett, och jag gjorde gåtspåren på 5 meters avstånd.
Stockarna är inte jämna, eftersom träd är runda. Mycket av stockarna har ju bilats slätt för ~100 år sedan, men där drevet ligger mellan stockarna går det in. Stockarnas ojämnhet fick avgöra hur djupt in jag sågade gåtspåret.
När gåtspåret var klart fällde jag in och skruvade jag noga fast en 45x90 mm regel i spåret. Spåret är 45 mm brett, så då förstår ni att jag fick ett utstick på den infällda regeln. Detta utstick ligger ann mot min tillbyggads stomme, och det finns inga skruvar eller spikar som förbinder ihop gåten med nya stommen, endast lindrev däremellan för tätning.
På så vis har jag fått en rörlig anslutning, som är tät. Springan mellan tillbyggnaden och gåten är obefintlig, till någon mm i toppen (nya stommen är inte 110% rak), vilket är drevat och kommer få en tätning bakåt, inåt med ytterligare lindrev som klämms fast med en bräda så jag får en "dubbelskarv" i 90 graders vinkel mot anslutningen. Väldigt svårt att förklara utan att peka och visa på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni ser rätskivan till höger, och oranga klubban använde jag för att medelst brett stämjärn knacka ur träbitar. Först sågade jag spår med cirkelsågen, där jag inte kom åt med cirkelsågen använde jag en multicutter. Det tog lite längre tid med multicuttern, men var betydligt behagligare att jobba med. Spåret blev så exakt att jag fick hamra in gåten med handslägga, och när jag tog ut den för att fixa till något problem fick jag använda kofot och liksom vicka ut gåten. Motorsåg är inget för mig
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 7 851 inlägg
Det låter som riktigt hantverk, hur du ansluter tillbyggnaden. Hur kom du fram till den metoden?
Gåt kallas den förstärkning man fäller in i sidorna på fönster eller dörröppningar - du har förstås "fällt in men det mer rätta ordet du letar efter borde vara sk "följare" som är en rejäl vertikal balk fäst mot timmerväggen med bult och att hålet för bulten är avlång så bulten kan röra sig vågrätt med träts rörelser - kanske kunde räknats som rörlig fog vid tillbyggnad d oxå - med bara bultarna som har rörelseutrymme kring sig och inte hela regeln alltså.. Ska se om jag finner bild
( Finns ett till ord för dessa väggförstärkningar med bult som föll bort ur minnet nu, kanske återkommer om d 😎
( Finns ett till ord för dessa väggförstärkningar med bult som föll bort ur minnet nu, kanske återkommer om d 😎
Redigerat:
Jag hade gjort som du men att jag hade gjort avlånga spår och sedan satt fast "gåten" med skruv/spik+bricka (dock kan man ju som du skicka det om man är säker på att det inte finns mer nedsjunkning kvar). Sedan hade jag satt fast utbyggnaden riktigt i "gåten".
Marlen: Jag kom fram till det genom mycket klurande på hur jag skulle få det tätt. Haft det i bakhuvudet länge, tills dagen kom att ta tag i saken, då var det bara att dyka in och improvisera.
Jag använde orden gåt och gåtspår bara för att sammanlikna. Följare låter vettigt också, här är det då en kombination i och med att regeln är infälld. Avlånga hål i följaren behövs inte eftersom timret absolut inte kommer sätta sig mer. Det är ett hus som stått på nuvarande plats 100 år, och innan dess någon annan stans. Timret är benhårt och jag såg ingen risk för "hängning".
Bilder är kul, så här kommer några till
Här nedan har jag markerat med grönt vart "glidzonen" är. Jag räknar inte med några större rörelser i tillbyggnaden. Murat rakt på berget. Det rosa-markerade är områden där det efter införande av följaren ändå var mellanrum (pga att jag inte ville gå för djupt i stockarna). Där fyllde jag i med halvmåneformade och svagt koniska träbitar hårt, och drevade med lindrev runt. Satte en bygglampa inne, och stog på utsidan i nattmörker och drevade där jag såg att det lyste igenom. Sedan gjorde jag likadant från andra hållet, lampa ute, dreva innifrån det jag missat första omgången. Hade varit enklare med fogskum, men det gillar mössen så otroligt mycket
Genom att hyvla följaren i längsledd kompenserade jag för att timmerstommen inte är rak.
Jag använde orden gåt och gåtspår bara för att sammanlikna. Följare låter vettigt också, här är det då en kombination i och med att regeln är infälld. Avlånga hål i följaren behövs inte eftersom timret absolut inte kommer sätta sig mer. Det är ett hus som stått på nuvarande plats 100 år, och innan dess någon annan stans. Timret är benhårt och jag såg ingen risk för "hängning".
Bilder är kul, så här kommer några till
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här nedan har jag markerat med grönt vart "glidzonen" är. Jag räknar inte med några större rörelser i tillbyggnaden. Murat rakt på berget. Det rosa-markerade är områden där det efter införande av följaren ändå var mellanrum (pga att jag inte ville gå för djupt i stockarna). Där fyllde jag i med halvmåneformade och svagt koniska träbitar hårt, och drevade med lindrev runt. Satte en bygglampa inne, och stog på utsidan i nattmörker och drevade där jag såg att det lyste igenom. Sedan gjorde jag likadant från andra hållet, lampa ute, dreva innifrån det jag missat första omgången. Hade varit enklare med fogskum, men det gillar mössen så otroligt mycket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att hyvla följaren i längsledd kompenserade jag för att timmerstommen inte är rak.
Trodde iofs att behov av rörligheten vad gäller bult/följare är pga att trä rör sig beroende på årstiders luftfuktighet 😳
Och sen det att tillbyggnaden kan komma att röra sig på annat sätt än det andra huset..
Och sen det att tillbyggnaden kan komma att röra sig på annat sätt än det andra huset..
Trä krymper och expanderar mest i fiberriktningen. Min följare sitt tvärs. Att stockarna skulle absorbera så mycket fukt att de sväller i höjdledd ser jag som en helt obefintlig risk. Och dymlingarna mellan timmerstockarna är inte direkt insläggade i ovala hål :wow:Blwrgrl skrev:
Följarens enda uppgift är att skapa en slät zon gentemot tillbygget, vilket jag lyckats med. Hade jag timrat med färskt virke skulle jag självklart gjort det så inte timret kan hänga sig. Jag tror att min följare komprimeras mer i längsledd än timret gör tvärs fiberriktningen, det är _hårt_ timmer. tätt mellan årsringarna.
Tillbyggnaden står fastnaglad i berget. När helvetet fryser till is kanske det kommer röra på sig. Jag är extremt säker på att det aldrig någonsin kommer röra sig. Det är leca armerat med fz-bistål enligt anvisningar, och en gjuten sula på berget fastnaglat med många 16 mm kamstål vertikalt.Blwrgrl skrev:
Gamla huset rör sig, eftersom det är torpargrund på lera. Här förväntar jag mig lite lite nya sättningar pga att jag dränerat ganska djupt runt tillbyggnaden, och berget under gamla huset lutar ut mot tillbyggnaden. Bergets högsta punkt vid tillbyggnaden är 1m och djupast ca 2m. På djupaste punkten står pumpbrunn. Detta kommer göra att leran under gamla huset sakta kommer få annan fukthalt, mot torrare nivå, och då sjunker leran ihop. Värst var någon gång på 80-talet när fälten runt huset dränerades, då vart det förmodligen sättningar på en till två centimeter. Det faktum att jag eftermonterat hängrännor överallt och leder bort dagvattnet i rör gör också sitt för att leran blir torrare.
Hej, trasslat med att ansluta ett tillbygge av kök/badrum i regelstomme mot timmerstomme.
Var inne på väldigt snarlik lösning som Ni men valde en annan väg pga att timret behöver röra sig ca 1% per varv över årstiderna. Jämför med fönster som behöver ca 1½ - 2cm i ovankant.
Jag valde att fästa stående regel med bult/bricka i avlångt hål "gåtregelfäste" i överkant samt ca 2/3 upp samt fast bult i botten. Till detta sitter dito bult i hanbjälken på 1a takstolen. Skarven mellan huskropparna är drevat med tjärat lin och fårull för täthet. Figursågad bräda, med hjälp av långdrag, sitter på utsidan.
Alltså har jag fästat tillbyggnaden i syllen men låter i övrigt byggnaderna röra sig ganska fritt sinsemellan.
Tiden får utvisa om jag gjorde rätt val. Skulle det inte fungera har jag gjort så att jag kan lossa panel inne/ute mot timmerbyggnaden och ändra till snarlikt din lösning...
Var inne på väldigt snarlik lösning som Ni men valde en annan väg pga att timret behöver röra sig ca 1% per varv över årstiderna. Jämför med fönster som behöver ca 1½ - 2cm i ovankant.
Jag valde att fästa stående regel med bult/bricka i avlångt hål "gåtregelfäste" i överkant samt ca 2/3 upp samt fast bult i botten. Till detta sitter dito bult i hanbjälken på 1a takstolen. Skarven mellan huskropparna är drevat med tjärat lin och fårull för täthet. Figursågad bräda, med hjälp av långdrag, sitter på utsidan.
Alltså har jag fästat tillbyggnaden i syllen men låter i övrigt byggnaderna röra sig ganska fritt sinsemellan.
Tiden får utvisa om jag gjorde rätt val. Skulle det inte fungera har jag gjort så att jag kan lossa panel inne/ute mot timmerbyggnaden och ändra till snarlikt din lösning...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag hade inte gjort åverkan på timmerväggen utan ställt tillbyggnaden löst med dillatationsfog mot det gamla huset!torporoman skrev:Marlen: Jag kom fram till det genom mycket klurande på hur jag skulle få det tätt. Haft det i bakhuvudet länge, tills dagen kom att ta tag i saken, då var det bara att dyka in och improvisera.
Jag använde orden gåt och gåtspår bara för att sammanlikna. Följare låter vettigt också, här är det då en kombination i och med att regeln är infälld. Avlånga hål i följaren behövs inte eftersom timret absolut inte kommer sätta sig mer. Det är ett hus som stått på nuvarande plats 100 år, och innan dess någon annan stans. Timret är benhårt och jag såg ingen risk för "hängning".
Bilder är kul, så här kommer några till
[bild]
Här nedan har jag markerat med grönt vart "glidzonen" är. Jag räknar inte med några större rörelser i tillbyggnaden. Murat rakt på berget. Det rosa-markerade är områden där det efter införande av följaren ändå var mellanrum (pga att jag inte ville gå för djupt i stockarna). Där fyllde jag i med halvmåneformade och svagt koniska träbitar hårt, och drevade med lindrev runt. Satte en bygglampa inne, och stog på utsidan i nattmörker och drevade där jag såg att det lyste igenom. Sedan gjorde jag likadant från andra hållet, lampa ute, dreva innifrån det jag missat första omgången. Hade varit enklare med fogskum, men det gillar mössen så otroligt mycket
[bild]
Genom att hyvla följaren i längsledd kompenserade jag för att timmerstommen inte är rak.
Din konstruktion har några problem som du undviker med dillatationsfog...
1. Huskropparna kan fortsätta röra sig och du kan justera fogen innifrån
2. Olika byggår gör att olika förutsättningar råder i byggdelarna
3. Det äldre huset står på lera kommer röra sig du kan injicera vattenglas under det
4.Det nya huset med din konstruktion kan överföra krafter till det gamla...undviks med dillatation