Så här blev det. Vad tror ni, livsfarlig eller? ;)

• Öppen elinstallation med flera eluttag kopplade till en sladd och stickkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Tror det varit bättre att dra jorden från andra hållet i plinten. Sen kan det ju vara smidigt att ha kabeln roterad ”rätt”, så stickkontakten blir rätt orienterad i förhållande till uttaget. :)

Redigerat:
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Hade ju varit lite svårare att ha en lång jordad tråd då.

Angående hållet på kontakten förstår jag inte. Jag har iaf tagit den så det blir precis så som jag vill ha det:

• Hand som håller i en vit grenuttag med sladdar anslutna i vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Som ni ser vågar jag inte trycka in den i väggen. Haha. Vågar jag?

Det finns inget egenvärde i att ha en lång jordsladd.

Svårt att få något enhälligt svar här. Lång jordsladd, inte lång jordsladd. Jag vågade i alla fall koppla in den och den fungerar.

Om jag förstår det rätt så kan det iaf knappast bli "sämre" av en lång jord?

Jo det blir sämre, men det är så marginellt att det inte är av intresse. Den anledning som finns att ha en längre jord är om alls plintar ligger lika långt bort. Då klipper man helst jorden lite längre. Om någon lyckas rycka loss sladden så hänger jorden kvar längst. Det är orsaken till rekomendationen.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vad är det som säger att jorden inte skulle sitta kvar längst nu då?

Den är bra längd som du har gjort men som richardtenggren skrev borde den ligga in i plinten från andra hållet så du slipper ha tråden inne under metallblecken som stickproppens stift ansluter mot. Du kan ändra om du vill annars ser det ut att gå bra som du lagt det också. Finns ju gott om plats för tillräckligt lång tråd att lägga undan i utrymmet till tex vänster eller höger om sett från där kabeln går in.

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Finns ingenting som säger att jorden sitter kvar sist som det är gjort enligt bild.
Vad som andra skrivit och försökt förklara är att jordtråden skall vara relativt sett längre än de andra trådarna så att den är den sista som släpper om det värsta skulle hända. Om du i teorin skruvar bort dragavlastningen och sträcker kabeln så blir avståndet till anslutningspunkterna ungefär lika långt. Om du istället ansluter jordkabeln från andra hållet. Dvs från dragavlastarhållet kommer jordbtråden med samma längd vara den som släpper sist, då riskerar du inte heller kortslutning om mässingslisten ligger lite i spänn och nöter på anslutningen. Det är det rätta sättet.
Edit. Tvåa på den:cool:

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Men i rimlighetens namn, det där ser i mina ögon väl så bra ut som det mesta vi hempulare kopplat, och för all del även en hel färdigkopplat som tillverkats i något låglöneland, på fånganstalt eller skyddad verkstad. Don't panic.

Tror jag fattar hur den skulle ligga. Den ska ligga i en lös båge utan att gå runt något som den riskerar fastna i om kabeln skulle dra ut allt. Jag får komma ihåg det till nästa gång eller en annan gång när jag har ork att skruva upp allt igen och göra om. Jag tar risken i detta fall.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Ja lite djärv kan du nog kosta på dig att vara här, prydligt jobb som i en detalj blev lite för mycket. :)

Ja, men det är alltid kul att lära sig hur det egentligen ska vara också :)

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Ja, men det är alltid kul att lära sig hur det egentligen ska vara också :)
Bra inställning !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.