5 375 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Ansluta bänkdiskmaskin
Jag är totalt inkompetent när det gäller sådant här. Vet inte om det bara är en packning som saknas. Dom sa ingenting och det är inga packningar emellan delarna. Det går inte att koppla ena grejen bara.ådal skrev:
Jag har faktiskit ingen aning
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 573 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 573 inlägg
Ser ut som en gustavsbergsblandare, Nordic serien om jag inte ser fel.
Beträffande inkoppling på pip så är det enligt mig aldrig en bra lösning.
Dels tenderar packningar i piphuset att läcka då de blir med åren men likaså riskeras stora driftstörningar i fastigheten.
Så frågan är väl ifall du bor ensam i fastigheten (alltså villa, radhus eller liknande) eller ifall det är någon form av flerbostadshus så som hyresrätter eller bostadsrätter.
Ifall du bor i flerbostadshus så är det i de flesta fall otillåtet (av fastighetsägaren) att göra en inkoppling direkt mot pip som du här gjort.
Anledningen är den tidigare påtalade risken för driftstörningar.
Se om du kan få tag på en diskmaskinsanslutning som monteras i den högra anslutningen ovantill.
Dels tenderar packningar i piphuset att läcka då de blir med åren men likaså riskeras stora driftstörningar i fastigheten.
Så frågan är väl ifall du bor ensam i fastigheten (alltså villa, radhus eller liknande) eller ifall det är någon form av flerbostadshus så som hyresrätter eller bostadsrätter.
Ifall du bor i flerbostadshus så är det i de flesta fall otillåtet (av fastighetsägaren) att göra en inkoppling direkt mot pip som du här gjort.
Se om du kan få tag på en diskmaskinsanslutning som monteras i den högra anslutningen ovantill.
Tack. Ska åka till en vvs-affär och se om dom har en sån koppling. Jag ska inte bo här så länge till så tänkte på den enklaste lösningen men det funkade inteB Bredare skrev:Ser ut som en gustavsbergsblandare, Nordic serien om jag inte ser fel.
Vad menar du med stora driftstörningar?B Bredare skrev:Ser ut som en gustavsbergsblandare, Nordic serien om jag inte ser fel.
Vid en inkoppling av denna typ föreligger stor risk för genomströmning i blandaren, då den inte är avsedd för konstanttryck på "pipsidan".
Till och med om användaren sätter på enbart kallt vatten föreligger stor risk att genomströmning sker, råkar användaren slå på ljummet eller något blandat vatten så är det ett faktum att genomströmning kommer att ske.
Det innebär att kallvatten strömmar över till varmvattensidan genom blandaren.
Ganska vanlig och hemsk felsökning i flerbostadshus då det ofta påverkar många lägenheter runt om i dess närhet.
Till och med om användaren sätter på enbart kallt vatten föreligger stor risk att genomströmning sker, råkar användaren slå på ljummet eller något blandat vatten så är det ett faktum att genomströmning kommer att ske.
Ganska vanlig och hemsk felsökning i flerbostadshus då det ofta påverkar många lägenheter runt om i dess närhet.
Okej. Ja det låter inte så bra faktiskt. Mäste hitta en annan lösning vill inte förstöra något för dom andra grannarnaB Bredare skrev:Vid en inkoppling av denna typ föreligger stor risk för genomströmning i blandaren, då den inte är avsedd för konstanttryck på "pipsidan".
Beträffande packningar så ser det ut som att du ska ha minst två.B BaraT skrev:
En styck som du monterat vid den första övergången på pipen där strålsamlaren satt, troligtvis är det menat att du ska använda strålsamlarens packning.
Den andra packningen är troligtvis den vita gummiringen i den vita plastmuttern du påtalar, dock ser det ut som att plastmuttern går i botten, alltså att gängorna inte räcker till vilket innebär att du kanske behöver komplettera med ytterligare 3/4" packning.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ingar/ovriga-blandarekranar/ovrigt/8542848-10
Ersätter ett av blindlocken på blandarens horisontella del
Ersätter ett av blindlocken på blandarens horisontella del
Liknande trådar
-
vad behöver man för att ansluta varmvattenberedare till sommarvatten ?
Vatten & Avlopp -
Blandare för bänkdiskmaskin, ansluta till underbyggd diskmaskin
Kök -
Är det säkert att ansluta en bänkdiskmaskin till denna typ av Mora köksblandare?
Kök -
Ansluta bänkdiskmaskin
Vatten & Avlopp -
Ansluta bänkdiskmaskin
Vatten & Avlopp