Hej!

Jag har köpt en villa som var annonserad med 3-glasfönster.
Betalade 14.000 för besiktning & i protokollet står det skrivet att huset har 3-glasfönster.

Jag har en byggfirma som byter golv & kök och fick veta att huset bara har 2-glasfönster.

Min fråga är, vems fel är detta?
Borde jag ha vetat skillnaden mellan 2-glas & 3-glas?

I min värld så tycker jag att genom att betala en kunnig besiktningsfirma så har jag uppfyllt min undersökningplikt.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Tror du har svårt att hävda att det inte igår i din undersökning om det är 2 eller 3-glas. Det är ju inte direkt svårt att se, inte ens för en lekman.
 
  • Gilla
Newgolds och 8 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tror du har svårt att hävda att det inte igår i din undersökning om det är 2 eller 3-glas. Det är ju inte direkt svårt att se, inte ens för en lekman.
Så att anlita besiktningsman är inte densamma som att undersöka?

Förvantas det att vi alla ska kunna allt om hus?
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Så att anlita besiktningsman är inte densamma som att undersöka?

Förvantas det att vi alla ska kunna allt om hus?
kan tycka att besiktningsmannen borde sett detta. Så vida de inte går på uppgifter från mäklarna. Samtidigt så är det en så trivial kunskap så det är känns som att det tveksamt om det inte faller på undersökningsplikt eller ej. Gjordes inte en energideklaration? Där borde det stå typ av fönster.
 
  • Gilla
zalkin och 3 till
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Så att anlita besiktningsman är inte densamma som att undersöka?

Förvantas det att vi alla ska kunna allt om hus?
Att anlita en besiktningsman friskriver inte dig från ansvar som köpare.

Han skall som expert främst titta på sådant som du som lekman inte förväntas skall kunna. Typ riskkonstruktioner, uppnådd teknisk livslängd osv.
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
kan tycka att besiktningsmannen borde sett detta. Så vida de inte går på uppgifter från mäklarna. Samtidigt så är det en så trivial kunskap så det är känns som att det tveksamt om det inte faller på undersökningsplikt eller ej. Gjordes inte en energideklaration? Där borde det stå typ av fönster.
Kollat igenom energideklarationen och där står inget om det.
 
R Robert-san01 skrev:
Att anlita en besiktningsman friskriver inte dig från ansvar som köpare.

Han skall som expert främst titta på sådant som du som lekman inte förväntas skall kunna. Typ riskkonstruktioner, uppnådd teknisk livslängd osv.
Jag förstår.
Men då har han bara gått ifrån säljarens uppgifter och skrivit 3-glasfönster även att det inte är så?

Känner mig bara lurad av mäklare, säljare & besiktningsman.

Vad ligger mellanskillnaden på ungefär? 2 till 3 glas
 
Besiktigas verkligen fönster på det sätt om det är 2 eller 3 glas? Besiktningsmannen kan ju ha fått uppgifterna från mäklaren eller säljaren och fyllt i protokollet. Hur gamla är fönstren ?
 
R Robert-san01 skrev:
Att anlita en besiktningsman friskriver inte dig från ansvar som köpare.

Han skall som expert främst titta på sådant som du som lekman inte förväntas skall kunna. Typ riskkonstruktioner, uppnådd teknisk livslängd osv.
Om det står treglasfönster i besiktningsprotokollet så utgår jag från att det stämmer. Saker besiktningsmannen inte tycker ingår i besiktningen eller inte själv kontrollerat ska inte heller stå i protokollet.
 
  • Gilla
Poontus och 24 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Besiktigas verkligen fönster på det sätt om det är 2 eller 3 glas? Besiktningsmannen kan ju ha fått uppgifterna från mäklaren eller säljaren och fyllt i protokollet. Hur gamla är fönstren ?
Huset är byggt 2007.
Vi gick igenom huset tillsammans och vi kollade på fönster, tätning, lås osv...
 
  • Wow
Coffey
  • Laddar…
Det verkar jätte konstigt att man satt in 2-glas fönster 2007. Någon typ av 3-glasfönster har väl varit standard sen 80-talet? Kan det finnas någon typ av 2-glas fönster med lika bra isolervärden som 3-glasfönster?
 
  • Gilla
guggen och 7 till
  • Laddar…
2-glas 2007 låter märkligt…
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 7 till
  • Laddar…
Ta en bild på fönstren? (nära så det går att avgöra 2/3 glas?!)
 
S swirve skrev:
Ta en bild på fönstren? (nära så det går att avgöra 2/3 glas?!)
Närbild på ett fönsters nederkant med fuktskador och mögel på karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Om det står treglasfönster i besiktningsprotokollet så utgår jag från att det stämmer. Saker besiktningsmannen inte tycker ingår i besiktningen eller inte själv kontrollerat ska inte heller stå i protokollet.
Jag är med dig där men samtidigt vet jag från praktiskt erfarenhet att besiktningsmän säljer en väldigt tunn produkt där de inte vill lägga ner så många minuter på att faktiskt verifiera de uppgifter som de skriver ned. Genom att skriva ned overifierade uppgifter så ser protokollet mer fylligt och övertygande ut - det ser mer värdefullt ut än det är.

Tyvärr bygger ju hela produkten på att köpare är okunniga och rädda och att copy-paste-protokollen lugnar dem. Det mesta som är särskilt intressant att utreda på ett småhus - t ex de tekniska installationerna - ingår ju ändå inte i marknadens standardprodukter. Den okunnige köpare tror dock att det ingår och blir lugnad.
 
  • Gilla
SineQuaNon och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.