14 798 läst · 80 svar
15k läst
80 svar
Anlitat firma men är missnöjd
Jag är säker på att jag hade kunnat göra ett bättre jobb själv men orken finns inte från att ha renoverat ett radhus nu och vi vill bli klara. Inte lätt med 2 kids på ca 4 och 1 år.
Men skönt att höra att jag inte är den enda som tycker det är slarvigt utfört.
Jag jag tänka mig att betala för tapetrivningen som nu tog 2 timmar istället för att ha skrapat bort strukturtapeten på 30-45 min.
Hur borde man ställa sig till jobbet bakom trappan? Det är dåligt gjort men syns knappt.
Man ser många ojämnheter i spacklingen, är det sånt man får räkna med vid bredspackling av ett helt rum? Jag kan ladda upp bilder senare.
Jag är noggrann av mig, men jag kanske är för petig.
Men skönt att höra att jag inte är den enda som tycker det är slarvigt utfört.
Jag jag tänka mig att betala för tapetrivningen som nu tog 2 timmar istället för att ha skrapat bort strukturtapeten på 30-45 min.
Hur borde man ställa sig till jobbet bakom trappan? Det är dåligt gjort men syns knappt.
Man ser många ojämnheter i spacklingen, är det sånt man får räkna med vid bredspackling av ett helt rum? Jag kan ladda upp bilder senare.
Jag är noggrann av mig, men jag kanske är för petig.
Enligt elektrikerna på detta forum så lämnar elektriker alltid efter sig ett perfekt utfört arbete. Allt annat "måste vara hempulat", brukar de säga. En elinstallation som inte är perfekt "kan omöjligen vara utförd av en elektriker", brukar de säga.Workingclasshero skrev:
Men ja, att 2 av 3 elektriker är klåpare stämmer nog ganska väl överens med snittet även om man räknar med behöriga installatörer på väletablerade firmor. Ungefär som snittet för hantverkare i stort. Skillnaden är att elektrikerna har ensamrätt enligt lag att utföra de flesta elarbeten vilket de utnyttjar till fullo för att genomföra halvdana arbeten till maxade priser.
flammigheten syns mest pga släpljus. men det finns mycket ojämnheter som dessa:Jonatan79 skrev:
och är det accepterat att det är lite ”fuskat” bakom trappen?
Bredspacklat en gång, och det blev bättre resultat än det du visat på bilderna. Absolut blev det ngn skavank, men det hade jag ju väntat mig av mig själv. Men hade inte tillåtit mig ens att de skavanker du visat skulle få finnas kvar - jag hade gjort om o gjort rätt. Och absolut ska det göras rätt när det är yrkesmän. Visst, ngt litet kan ju få slira - beroende på hur det påverkar helheten. Men absolut inte i den omfattning som du visat här. Stå på dig!
Den som fuskar så illa har ju inte någon yrkesstolthet alls eller så var han inte nykter. Jag anser mig riktigt dålig på att spackla men jag hade aldrig lämnat något som såg så illa ut längs kontakter och vid trappen. Hade säkert tagit 4 gånger längre tid men hade ju inte gått förens det var bra.
Vad det gäller ditt fast pris så tror jag tyvärr det blir till att få någon att avgöra vad som är rimligt att förvänta sig på just spackling och två målningar då det är det som är angivet i avtalet. Hade det bara stått spackling och målning av rum hade det varit pris på att få detta enligt gängse standard oavsett om det tog 2 eller 4 strykningar.
Vad det gäller ditt fast pris så tror jag tyvärr det blir till att få någon att avgöra vad som är rimligt att förvänta sig på just spackling och två målningar då det är det som är angivet i avtalet. Hade det bara stått spackling och målning av rum hade det varit pris på att få detta enligt gängse standard oavsett om det tog 2 eller 4 strykningar.
Offerten är fastpris och man bör förvänta sig ett resultat som klarar en besiktning.T TypRätt skrev:Den som fuskar så illa har ju inte någon yrkesstolthet alls eller så var han inte nykter. Jag anser mig riktigt dålig på att spackla men jag hade aldrig lämnat något som såg så illa ut längs kontakter och vid trappen. Hade säkert tagit 4 gånger längre tid men hade ju inte gått förens det var bra.
Ett eller två fel kanske man inte bråkat ihjäl sig över, men bilderna här visar något annat.
Som allt annat här i världen, ”man får vad man betalar för” Det är min första tanke. Det finns folk med yrkesstolthet, men kunder vill inte betala för deras tjänster. Alla vill ha det så billigt som möjligt, och då blir resultatet därefter. Nu vet jag ju inte vad du betalat, men är det för billigt så blir det nog skit tyvärr, sen kan man säkert stöta på någon som gör ett bra jobb ändå, men inte så vanligt. En hantverkare som kan komma på kort varsel hade jag iaf dragit öronen åt mig på, sen kan man ju tycka att du borde få ett bra resultat ändå, men mina erfarenheter från livet är iaf att man får vad man betalar för. Detta kanske inte hjälper just i denna frågan men ett litet söndagstips från mig 
vi valde inte den billigaste, 20.000 i arbetskostnad ville dom ha, ex moms och rut.E errakareby skrev:Som allt annat här i världen, ”man får vad man betalar för” Det är min första tanke. Det finns folk med yrkesstolthet, men kunder vill inte betala för deras tjänster. Alla vill ha det så billigt som möjligt, och då blir resultatet därefter. Nu vet jag ju inte vad du betalat, men är det för billigt så blir det nog skit tyvärr, sen kan man säkert stöta på någon som gör ett bra jobb ändå, men inte så vanligt. En hantverkare som kan komma på kort varsel hade jag iaf dragit öronen åt mig på, sen kan man ju tycka att du borde få ett bra resultat ändå, men mina erfarenheter från livet är iaf att man får vad man betalar för. Detta kanske inte hjälper just i denna frågan men ett litet söndagstips från mig![]()
Tror du får läsa TS första och mitt meddelande igen. Ja det är fast pris men precis som jag skriver säger avtalet (enligt TS) att det är ett fast pris på spackling och 2 strykningar. Räcker inte det, pga tex val av färg då TS står för material, får man hosta upp mer slantar för detta eller dra en strykning själv. Nu skulle jag inte ha betalt en krona för detta jobb innan det ser rimligt ut utan istället krävt att de gjorde om samt själva stod för mer färgen då de uppenbarligen målat på ett undermåligt underarbete.FredrikR skrev:
Priset verkar rimligt för det förväntade arbetet och resultatet. Vi betalade 35 tkr för spackling väggar x2 lager, glasfiberväv väggar, grundmålning + målning 2 strykningar väggar med väv + tak, målning fönster + element 2 strykningar, tapetsering 1/2 rummet (27 kvm, dock hade vi inte angett hur mkt som skulle tapetseras från början då vi inte bestämt oss - bara att det var en del av rummet) samt spackling + målning fönstersmygar + målning 4 ytterligare element i andra delar av huset.M Mortsken skrev:
En målare, 6 dagars arbete. Tapeterna köpte vi själva utanför dessa 35 tkr. Allt gammalt rev vi ner själva. Det var fastprisavtal, och ngt lite extra arbete tillkom på vägen men inget som debiterades extra eller tog särskilt mycket tid i anspråk (ändå en del torrtider på målningen) . Det ingick liksom. Vi var supernöjda, så vi betalade glatt!
Du har TypRättT TypRätt skrev:Tror du får läsa TS första och mitt meddelande igen. Ja det är fast pris men precis som jag skriver säger avtalet (enligt TS) att det är ett fast pris på spackling och 2 strykningar. Räcker inte det, pga tex val av färg då TS står för material, får man hosta upp mer slantar för detta eller dra en strykning själv. Nu skulle jag inte ha betalt en krona för detta jobb innan det ser rimligt ut utan istället krävt att de gjorde om samt själva stod för mer färgen då de uppenbarligen målat på ett undermåligt underarbete.
Ska det dåliga spackeljobbet målas över går det åt massvis med färg.
Jag börjar anse att det är dåligt att skylla på underlaget då man primat för att spacklet ska sitta bra men att hantverkarn kanske inte har utfört ett så bra jobb så det har blivit extrajobb.
Vi tog bort/skrapade bort strukturtapeten för det skulle primas. Om målarna missbedömer eller inte gör grundjobbet ordentligt kan jag inte stå och betala för det.
Det dom skyller på är att det blev för mycket bubblor i den gamla tapeten så det sprack så att dom fick spackla och måla om där.
Till och med jag vet ju att man tar en kniv och skär några snitt och sedan tar tapetlim/primer innan man fortsätter till nästa steg.
Vi tog bort/skrapade bort strukturtapeten för det skulle primas. Om målarna missbedömer eller inte gör grundjobbet ordentligt kan jag inte stå och betala för det.
Det dom skyller på är att det blev för mycket bubblor i den gamla tapeten så det sprack så att dom fick spackla och måla om där.
Till och med jag vet ju att man tar en kniv och skär några snitt och sedan tar tapetlim/primer innan man fortsätter till nästa steg.
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur går jag vidare med att måla väggarna?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta bort tejp och limrester gröntejp T-flex
Färg, Måla & Tapetsera -
Trägrundfärg på gips
Färg, Måla & Tapetsera -
målarfilt eller ej ?
Färg, Måla & Tapetsera