40 357 läst · 131 svar
40k läst
131 svar
Anläggningen funkar inte i vårt hus! Vad har vi för möjligheter?
Man behöver också ha en del kunskap för att själv ta beslut om vad som är bäst att göra och inta bli för mycket i händerna på olika frälsare. Även om frågan tycks enkel så är ju den bakomliggande situationen av teknisk/fysisk natur. Köper du en bil kan man nog åka iväg utan att kunna så mycket, men där finns ju en tillverkare som har paketerat helheten. Ett hus har ju flera delsystem som i bland samverkar och ibland är fristående. Det finns ofta alternativa lösningar. Att välja bland offerter är förrädiskt om man inte kan få lite grepp om hur man vill det skall fungera och vad de olika lösningarna innebär. Kunskap är inte tungt att bära och i bland kan man hitta lite russin i kakan med att ställa frågor.useless skrev:
Tyvärr finns det många installatörer som inte kan strömningslära...S SNf skrev:Man behöver också ha en del kunskap för att själv ta beslut om vad som är bäst att göra och inta bli för mycket i händerna på olika frälsare. Även om frågan tycks enkel så är ju den bakomliggande situationen av teknisk/fysisk natur. Köper du en bil kan man nog åka iväg utan att kunna så mycket, men där finns ju en tillverkare som har paketerat helheten. Ett hus har ju flera delsystem som i bland samverkar och ibland är fristående. Det finns ofta alternativa lösningar. Att välja bland offerter är förrädiskt om man inte kan få lite grepp om hur man vill det skall fungera och vad de olika lösningarna innebär. Kunskap är inte tungt att bära och i bland kan man hitta lite russin i kakan med att ställa frågor.
Registrera ärendet i Tingsrätten ca 600 kr samt vidtala kunnig välrenommerad advokat obs samt rättsskyddet i hemförsäkringar...R Rodkulla skrev:Vi anlitade en firma för en helentrepenad att installera bergvärme. De frågade oss om vi ville ha den dyrare eller billigare pannan där vi valde den dyrare. Det enda förbehållet som fanns var om ledningarna som ledde in i huset var i fel vinkel då skulle offerten inte kunna hållas.
Allt gick fint och bergvärmen installerades i mars. Vi betalade räkningen. Kort därefter så upptäckte vi att pannan slog av sig och vi hörde av oss till firman. De skulle skicka en kille att göra inställningar, inget konstigt tyckte vi.
Killen kom och fixade lite och nu trodde vi allt var frid och fröjd.
Men pannan fortsatte att stänga av sig och vi kontaktade firman upprepade gånger. De skulle höra av sig till tillverkaren då pannan verkade ha problem med vårt system; vi har radiatorer uppe och golvvärme nere så att det blir då två system som går in i pannan.
Vi fick beskedet att vårt system var för litet och därför stängde pannan av sig. Men de skulle prata med tillverkaren igen.
Nu (typ ett halvår senare) har de dock kommit fram till att vårt system är för litet för pannan och vill installera någon slags behållare i tvättstugan, den skulle uppta typ ett väggskåp i storlek något vi inte har plats för då tvättstugan är liten nog.
Detta nekade vi till och tyckte att de borde byta ut pannan till en som var anpassad efter våra behov (vilka varit desamma under hela tiden vi haft kontakt) eller så fick de installera och bekosta installation av utbyggnad av radiatorer uppe.
De har nu svarat att de kan stå för installation av en radiator uppe. vi har svarat med att vi behöver träffas för att komma överens om HUR denna installation skall ske. Vi har nämligen inte renoverat färdigt ovanvåningen och just nu har vi inte råd att göra det.
Skall installationen göras bra misstänker jag att golven behöver brytas upp och detta stör ju givetvis vår plan i renoveringen.
Det drar ut väldigt mycket på tiden och pannan stänger av sig i stort sett varje dag vid olika tidpunkter men oftast under natten.
De är väldigt långsamma att höra av sig och vi börjar ledsna! Känns som att vi snart behöver "börja bråka" för vi tycker ju att de borde ha vetat hela tiden vad för utrustning vårt system och hus krävde och inte komma med det nu... Eller?
Vilka påtryckningsmetoder kan vi använda för att få detta gjort bra och som passar vårt hus?
klart det finns nackdelar en 300 literstank är dyrare, högre vikt, den tar mer plats, den avger en hel del värme i onödan dessutom blir systemet trögare, värmepumpen kommer dra mer ström då den kommer höja frekvensen när den inte når upp i temp i tid för att nämna några några detaljer. vad anser du vinsten vara? förutom start och stoppTotalControl skrev:
vilket fabrikat är pannan av?R Rodkulla skrev:Vi anlitade en firma för en helentrepenad att installera bergvärme. De frågade oss om vi ville ha den dyrare eller billigare pannan där vi valde den dyrare. Det enda förbehållet som fanns var om ledningarna som ledde in i huset var i fel vinkel då skulle offerten inte kunna hållas.
Allt gick fint och bergvärmen installerades i mars. Vi betalade räkningen. Kort därefter så upptäckte vi att pannan slog av sig och vi hörde av oss till firman. De skulle skicka en kille att göra inställningar, inget konstigt tyckte vi.
Killen kom och fixade lite och nu trodde vi allt var frid och fröjd.
Men pannan fortsatte att stänga av sig och vi kontaktade firman upprepade gånger. De skulle höra av sig till tillverkaren då pannan verkade ha problem med vårt system; vi har radiatorer uppe och golvvärme nere så att det blir då två system som går in i pannan.
Vi fick beskedet att vårt system var för litet och därför stängde pannan av sig. Men de skulle prata med tillverkaren igen.
Nu (typ ett halvår senare) har de dock kommit fram till att vårt system är för litet för pannan och vill installera någon slags behållare i tvättstugan, den skulle uppta typ ett väggskåp i storlek något vi inte har plats för då tvättstugan är liten nog.
Detta nekade vi till och tyckte att de borde byta ut pannan till en som var anpassad efter våra behov (vilka varit desamma under hela tiden vi haft kontakt) eller så fick de installera och bekosta installation av utbyggnad av radiatorer uppe.
De har nu svarat att de kan stå för installation av en radiator uppe. vi har svarat med att vi behöver träffas för att komma överens om HUR denna installation skall ske. Vi har nämligen inte renoverat färdigt ovanvåningen och just nu har vi inte råd att göra det.
Skall installationen göras bra misstänker jag att golven behöver brytas upp och detta stör ju givetvis vår plan i renoveringen.
Det drar ut väldigt mycket på tiden och pannan stänger av sig i stort sett varje dag vid olika tidpunkter men oftast under natten.
De är väldigt långsamma att höra av sig och vi börjar ledsna! Känns som att vi snart behöver "börja bråka" för vi tycker ju att de borde ha vetat hela tiden vad för utrustning vårt system och hus krävde och inte komma med det nu... Eller?
Vilka påtryckningsmetoder kan vi använda för att få detta gjort bra och som passar vårt hus?
Registrera dig på Varmepumpsforum.se - där finns experter som är engagerade i frågan!
De kan hjälpa dig med dimontionering av panna etc.
Känner du någon VVS are i din stad som kan vara schyst och titta förbi och kolla storlek, fabrikat vs ditt hus för att ge dig mer kött på benen?
Jonas Persson skrev:
Jag är inte kunnig på bergvärme även om jag installerat ett helt system med tre golvslingor och fjorton element fördelat i två hus.
Jag har en IVT 512 (12 kW) i ett hus på 145 kvm. Jag har ingen tank och systemet har gått problemfritt i ett år. Jag förstår inte varför man behöver en tank för ett hus på 175 kvm.
Vad jag kan förstå har vi dess fakta:
Som någon skrev längre upp så förstår inte heller jag vad en stor tank skulle tillföra. Om en modern bergvärmepump som är tänkt att sitta i en villa inte klarar av 175 kvm utan att bli överhettad utan en extra tank är något fel i min värld. Sådana pumpar säljs inte till vanliga villor. Trådskaparen har inte heller plats för en sådan. Teorin att pumpen ska värma tankens vatten och därmed bara behöver gå ibland låter som en lösning för en överdimensionerad gammal pump som bara har till eller från. Här ska det vara en modern frekvensstyrd pump som kan avge en bråkdel av maxeffekten.
- Pumpen slår ifrån med felkoden "Vattenflödesproblem"
- Det påstås vare en frekvensstyrd pump, mao kan den reglera effekten och fungerar inte som gamla pumpar som bara var på eller av.
- Golvvärme på nedre våningen
- Tre element på övre våningen.
Men åter till problemet, vattenflödesproblem...
Ni har tre element
Golvvärme
- Som sagts tidigare, bort med termostaten och se till att ventilen öppnar. Piggen kommer ut.
- Hur är elementen kopplade, ligger de parallellt eller i serie med varandra? Se till att de ligger parallellt för att få ett ökat flöde
- Hur gammalt är huset, är det nya element eller något gammalt?
En anläggning ska ha så många värmeslingor och element parallellt kopplade som möjligt för att kunna ge ett stort långsamt flöde.
- Är det en jätteslinga för hela våningsplanet eller ett antal slingor som ligger parallellt? Samma här, ligger de i serie får ni dåligt flöde.
- Hur styrs dessa golvvärmeslingor? Finns det en fördelningsramp? Är den öppen eller är slingorna strypta? Det finns två justeringar, en justerar flödet och en manuell eller elektronisk temostatstyrning. Finns det rumstermostat som styr golvvärmen? Om de anser att rummet är varmt och stänger av slingan samtidigt som värmepumpen går så finns det ingenstans för vattnet att cirkulera.
Termostat på element och golvvärmeslingor ska bara användas i undantagsfall. Husets temperatur ska styras av värmepumpens logik, inte ute i huset av enskilda termostat. Är det för varmt, ska värmekurvan justeras eller önskad temperatur sänkas!
Jag har termostat i vardagsrummet som står på kanske 27-28 grader, de finns för att man inte ska få bastu när man myseldar i kakelugnen.
Jag har även ett termostat på golvvärmen i sovrummet som står på en lägre temperatur än övriga huset. Därmed stängs värmen av om det blir för varmt, men inte annars.
Övriga element och golv har inga termostat och golven har ett flöde injusterat i fördelningsrampen.
Mina fjorton element ligger alla parallellt fördelat i fyra grupper som i sin tur ligger parallellt och golven har var sin position i fördelningsrampen. Golven har en egen pump och shunt för att golven inte ska bli för varma.
Allt handlar om att få till stora flöden, men låga tryck. Hur ser det ut hos er?
Tycker det låter som du har väldigt bra kollJonas Persson skrev:
Jag är inte kunnig på bergvärme även om jag installerat ett helt system med tre golvslingor och fjorton element fördelat i två hus.
Jag har en IVT 512 (12 kW) i ett hus på 145 kvm. Jag har ingen tank och systemet har gått problemfritt i ett år. Jag förstår inte varför man behöver en tank för ett hus på 175 kvm.
Vad jag kan förstå har vi dess fakta:
Som någon skrev längre upp så förstår inte heller jag vad en stor tank skulle tillföra. Om en modern bergvärmepump som är tänkt att sitta i en villa inte klarar av 175 kvm utan att bli överhettad utan en extra tank är något fel i min värld. Sådana pumpar säljs inte till vanliga villor. Trådskaparen har inte heller plats för en sådan. Teorin att pumpen ska värma tankens vatten och därmed bara behöver gå ibland låter som en lösning för en överdimensionerad gammal pump som bara har till eller från. Här ska det vara en modern frekvensstyrd pump som kan avge en bråkdel av maxeffekten.
- Pumpen slår ifrån med felkoden "Vattenflödesproblem"
- Det påstås vare en frekvensstyrd pump, mao kan den reglera effekten och fungerar inte som gamla pumpar som bara var på eller av.
- Golvvärme på nedre våningen
- Tre element på övre våningen.
Men åter till problemet, vattenflödesproblem...
Ni har tre element
Golvvärme
- Som sagts tidigare, bort med termostaten och se till att ventilen öppnar. Piggen kommer ut.
- Hur är elementen kopplade, ligger de parallellt eller i serie med varandra? Se till att de ligger parallellt för att få ett ökat flöde
- Hur gammalt är huset, är det nya element eller något gammalt?
En anläggning ska ha så många värmeslingor och element parallellt kopplade som möjligt för att kunna ge ett stort långsamt flöde.
- Är det en jätteslinga för hela våningsplanet eller ett antal slingor som ligger parallellt? Samma här, ligger de i serie får ni dåligt flöde.
- Hur styrs dessa golvvärmeslingor? Finns det en fördelningsramp? Är den öppen eller är slingorna strypta? Det finns två justeringar, en justerar flödet och en manuell eller elektronisk temostatstyrning. Finns det rumstermostat som styr golvvärmen? Om de anser att rummet är varmt och stänger av slingan samtidigt som värmepumpen går så finns det ingenstans för vattnet att cirkulera.
Termostat på element och golvvärmeslingor ska bara användas i undantagsfall. Husets temperatur ska styras av värmepumpens logik, inte ute i huset av enskilda termostat. Är det för varmt, ska värmekurvan justeras eller önskad temperatur sänkas!
Jag har termostat i vardagsrummet som står på kanske 27-28 grader, de finns för att man inte ska få bastu när man myseldar i kakelugnen.
Jag har även ett termostat på golvvärmen i sovrummet som står på en lägre temperatur än övriga huset. Därmed stängs värmen av om det blir för varmt, men inte annars.
Övriga element och golv har inga termostat och golven har ett flöde injusterat i fördelningsrampen.
Mina fjorton element ligger alla parallellt fördelat i fyra grupper som i sin tur ligger parallellt och golven har var sin position i fördelningsrampen. Golven har en egen pump och shunt för att golven inte ska bli för varma.
Allt handlar om att få till stora flöden, men låga tryck. Hur ser det ut hos er?
Är flödet över huvud taget uppmätt?
Om termostaterna/strypar är helt öppna och flödet ändå för lågt kanske man borde kolla om cirkpumpen funkar,går åt rätt håll?
Svårare att ge råd hur man går vidare mot installatören dock, kanske inte helt deras fel om dom bara sålt vp indockad mot befintligt hus, däremot borde dom väl ha kollat att huset är anpassad till deras pump,men är det nått fel i huset som dom inte kunnat förutse så är dom inte ansvariga? Men som sagt dom borde kunna felsöka orsaken.
![Jonas Persson](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/135/135696.jpg?1590827901)
Jonas Persson![Premium Premiumikon: Skruvdragare](/forum/styles/main/premium/skruvdragare.svg)
Intresserad
· Stockholm
· 2 733 inlägg
Jonas Persson![Premium Premiumikon: Skruvdragare](/forum/styles/main/premium/skruvdragare.svg)
Intresserad
- Stockholm
- 2 733 inlägg
S super70 skrev:Svårare att ge råd hur man går vidare mot installatören dock, kanske inte helt deras fel om dom bara sålt vp indockad mot befintligt hus, däremot borde dom väl ha kollat att huset är anpassad till deras pump,men är det nått fel i huset som dom inte kunnat förutse så är dom inte ansvariga? Men som sagt dom borde kunna felsöka orsaken.
Jag har förstått av den som hjälpte mig rätt i tankearbetet och som installerade själva pumpen att det finns många installationer gjorda av proffs som "inte blev helt rätt".
Pumpen är säkerligen en magnifik maskin, tyvärr är det bara en del av lösningen, den andra är husets värmesystem.. Just i denna tråd vet vi knappt någonting om installationen, trots det började det komma en massa förslag utan bakomliggande kunskaper om anläggningen.
Dina frågor är adekvata, mycket kan vara fel i huset. Frågan är om trådskaparen är kunnig nog att felsöka eller behöver hjälp av en tredje part.
![Jonas Persson](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/135/135696.jpg?1590827901)
Intresserad
· Stockholm
· 2 733 inlägg
Intresserad
- Stockholm
- 2 733 inlägg
Det finns ofta en ventil till vid varje element, den som balanserar flödet mellan elementen. Justerskruven kan finnas bakom ett sexkantigt täcklock. Tänk på att dessa kan vara injusterade, så börja inte skruva hej vilt på dem utan att notera hur många varv ni vrider justerskruven.L Lane skrev:
![Ventil med sexkantigt täcklock för justering av flödet i element, markerad med grön cirkel.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/427/427049-9cacaa10d6cf0f58300642d594a90a7d.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo lite dyrare och tar mer plats.T toyboy skrev:klart det finns nackdelar en 300 literstank är dyrare, högre vikt, den tar mer plats, den avger en hel del värme i onödan dessutom blir systemet trögare, värmepumpen kommer dra mer ström då den kommer höja frekvensen när den inte når upp i temp i tid för att nämna några några detaljer. vad anser du vinsten vara? förutom start och stopp
Systemet blir inte "trögare" och varför skulle den dra mer drivström? För att kolla att inte språkförbistring råder, du vet skillnad mellan arbetstank och volymtank? Och hur en arbetstank fungerar och hur den är kopplad?
Fördelen i TS system där han brist på flöde som värmepumpen vill ha är att med arbetstank får värmepumpen alltid det flöde den vill ha utan att den storknar oavsett vad värmekretsen vill ha.
Värmekretsen tar den effekt den behöver och resten hamnar i tanken med ett delflöde.
Om huset behöver bara 2kW och tex värmepumpens min effekt är 4 kW så kommer värmepumpen kunna göra sig av med sin överskott effekt utan att få ej avkyld returvatten tillbaka från värmekretsen. Eller i TS fall för lågt flöde.
När huset behöver sina 4kW ja då kommer pumpen att gå kontinuerligt på sin frekvens oavsett att tanken är där och den kommer inte dra mer ström.
slangen går rätt in i dessa. Vad jag ser finns ingen möjlighet att strypa flödet. Den skruv som finns är avluftning.Jonas Persson skrev:
![Flexfördelare för radiatorer med omställningsskruv och utluftningssystem noterade.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/427/427059-02a14cad30d1d6cb449a165263d5c10a.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dessutom när vi hade för få element räckte ju inte värmen till när det var kallt och då blrde vi märkt om något element var kallare men det var de inte. Alla var lika varma. Samma i vintras med fler element, inget är svalare.
Även om ts inte kan/vill felsöka själv är det nog bra att ha lite kunskap så man kan frågasätta det dom påstår.Jonas Persson skrev:
Jag har förstått av den som hjälpte mig rätt i tankearbetet och som installerade själva pumpen att det finns många installationer gjorda av proffs som "inte blev helt rätt".
Pumpen är säkerligen en magnifik maskin, tyvärr är det bara en del av lösningen, den andra är husets värmesystem.. Just i denna tråd vet vi knappt någonting om installationen, trots det började det komma en massa förslag utan bakomliggande kunskaper om anläggningen.
Dina frågor är adekvata, mycket kan vara fel i huset. Frågan är om trådskaparen är kunnig nog att felsöka eller behöver hjälp av en tredje part.
Jag har faktiskt också installerat en vp själv, det lär man sig massor på.