G Grannens Häck skrev:
Det viktigaste enligt mig är bevattning, planera för det direkt hur det ska lösas.

Varför?

Jo för att anlägga landet gör man en gång. Planterar ut växter ibland. Rensar ogräs ibland. Gödslas ibland. Men vattna behöver göras varenda dag under vissa perioder.
Bra input! Vattenspridaren går att få dit med så det löser sig nog.
Platsen är halvsolig med mest sol på förmiddag/dag så kanske är det bra eller inte men en syrenhäck kommer skugga delar av den från senare eftermiddag till kväll samt andra träd.

Såhär ser det ut just nu. Tanken är att sandlådan ska väck och att landet blir ytterligare lite bredare sen samt in mot stenen/buskaget i bortre änden av bilden.
Trädgård med trädäck, sandlåda, grönska och röd stuga i bakgrunden planeras att utvidgas och förändras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tensiden tensiden skrev:
Knäpparlarv. Kan meddela att den gladeligen äter potatis och morötter redan första året.
Grävde du bort gräset då eller täckte du bara över?

Jag har gjort flera stora land genom att bara täcka och första året äter dom gräset hellre än potatisen.

Q
O Oskpet skrev:
Bra input! Vattenspridaren går att få dit med så det löser sig nog.
Platsen är halvsolig med mest sol på förmiddag/dag så kanske är det bra eller inte men en syrenhäck kommer skugga delar av den från senare eftermiddag till kväll samt andra träd.
Du vill vattna typ nattetid för bästa effekt samt minsta möjliga belastning på reningsverket om du har kommunalt vatten. Detta fick mig att investera i bevattning snarare än vattenspridare så jag hejar också på att planera för bevattning redan nu.

Du skrev inte att du ville odla tomat vilket är tur eftersom de inte trivs tillsammans med potatis.

Lite inslag från mig som ville göra en del av gräsmattan till trädgårdsland för 2 år sedan. Det fanns helt okej bit ord under gräset bör nämnas. Men jag täckte gräset med wellpapp. Sedan täckte jag detta med löv och halm. Skulle jag haft tillgång till gräsklipp eller liknande kväverikt hade jag gärna blandat in detta. Sedan sådde jag potatis. Varje potatis fick några liter jord. Jag fick väldigt mycket potati men en del var gröna, skulle lagt på mer täckmaterial.

Till år 2 hade mycket av täckmaterialet förvandlats till jord, men troligtvis inte att wellpapp. Jag chansade och sådde potatis igen tillsammans med bondbönor. Även detta året la jag på mer täckmaterial (hösilage och halm). Det gick ganska bra (en potatissort fick slängas pga sjukdomar).

Denna säsong, år 3 har jag riktigt fin jord i landet.

Jag har själv undvikit tryckt virke, men kommer i framtiden att använda det i trädgården. Som jag förstått det läcker det mest ut lite kopparsulfat med åren.

Skulle jag vara i din situation skulle jag nog gjort en förhöjning på gräsmattan och täckt gräset så att det kvävs. Sedan börjat täckodla potatis!

O [old rusty] skrev:
Grävde du bort gräset då eller täckte du bara över?

Jag har gjort flera stora land genom att bara täcka och första året äter dom gräset hellre än potatisen.
Grävde upp "block" som jag vände upp och ner så gräset hamnade 30-40cm ner. Sen fyllde jag på med kompost m.m. uppepå.

Är tredje året nu och såg ett fåtal larver i våras, så chansar på potatis på nytt. Får se hur det går.

• Gilla
annsofian
  • Laddar…
O Oskpet skrev:
Såhär ser det ut just nu. Tanken är att sandlådan ska väck och att landet blir ytterligare lite bredare sen samt in mot stenen/buskaget i bortre änden av bilden.
[bild]
Bra med bild! Vi har kört med rediga brädor ca 20 cm breda och 5 cm tjocka så de inte bågnar så lätt, då kan man också stå på kanten. Tänk på att inte ha för nära buskarna, då får du in rötter och ger upp. Bra om du har en skottkärrebredd runtom. Strunta i att köpa jord, kör på hästgödsel och bös, hos oss maler vi allt och blandar i. Växer bra! Här är årets senaste låda.

• Nybyggd träodlingslåda fylld med löv och gödsel, med en hög med hästgödsel intill, i en trädgård.
    Skapa konto
A annsofian skrev:
Bra med bild! Vi har kört med rediga brädor ca 20 cm breda och 5 cm tjocka så de inte bågnar så lätt, då kan man också stå på kanten. Tänk på att inte ha för nära buskarna, då får du in rötter och ger upp. Bra om du har en skottkärrebredd runtom. Strunta i att köpa jord, kör på hästgödsel och bös, hos oss maler vi allt och blandar i. Växer bra! Här är årets senaste låda.
Fint land! Kan du köpa sådana brädor eller har du sågat till dem själv? Mvh Mackk

A annsofian skrev:
Vill inte marken/jorden gärna lyfta upp ramen om man bara lägger den på marken? Lite rätt för att det ska rinna ut jord under brädan om vi skulle göra på ett sätt.

Ser väldigt fint ut annars 👍

• Gilla
annsofian
  • Laddar…
Jag skulle spontant inte lita på att obehandlat trä i direktkontakt med mark håller speciellt länge.

Här är ett par pallkragar som vi började odla i en gång, efter tre år så var de helt murkna i biten närmast mark:
Murkna pallkragar som legat i jord, med synlig röta nära marken.
Skapa konto

• Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
Välkommen till en värld av huskurer och motsägelsefulla åsikter :D

Jag vet inte exakt hur dålig din jord är men gräsmattan ser ju hyffsad ut, så jag skulle chansa på att du inte behöver ta bort något annat än större stenar du stöter på. Fri tillgång till hästgödsel är jättebra. Det är milt och innehåller massa mull och fyller samma funktion som barkmull, påsjord osv om du ska plantera rakt ner i backen. Du behöver egentligen bara se till att det är välbrunnet och tillföra mineraljord, och det är det som du har under gräsmattan. En kubik gödsel per 10kvm är rimlig mängd.

Just nu är det på modet att inte gräva alls och lägga kartong på gräset, men jag tycker nog att dubbelgrävning snabbare ger en djup, lucker jord som sen kan vårdas kommande år enligt no-dig-metoder. Finns massa klipp och artiklar om dubbelgrävning. Det är jättebra att gräva på hösten, vinterns frysgrader kommer luckra och finfördela jorden ännu mer. När du gräver och blandar ner gödsel så kommer jorden expandera och du får en upphöjd bädd.

Kanter är en smaksak...grävda kanter är billigt och enkelt men man måste kantskära och rensa regelbundet och odlingen blir till välvda limpor. Cortenstål (rejäla grejer som skruvas eller svetsas) är varaktigt och kan ge en prydlig, plan bädd men ger ett påtvingat modernt utseende. Tryckt virke innehåller gift, icke tryckt virke ruttnar bort.

Ja, vi provade också "No dig" till en början, men jag tycker inte jorden blivit speciellt lucker förrän jag vänt den inför potatisen.

Vi har tänkt sätta en Corten-kant, ska bara bestämma oss för om vi ska bo kvar eller inte.
Tryckimpregnerat idag innehåller väl inte gifter på samma sätt som förr, utan numera är det kopparsalter som inte är så farliga.
Vi har byggt lådor i tryckat, men insidan är klädd med platonmatta (och där kan man diskutera vad som läcker ur den plasten).

Har man en sandlåda att göra sig av med så är man nästan skyldig att anlägga en sparrisrabatt med den gamla sanden :)
Tänk dock noga på placering, varaktiga kanter osv eftersom den kommer vilja vara i fred i många år, medan ett potatis- eller jordgubbsland går att flytta på när man får nya idéer.

Jag har faktiskt flyttat sparris när vi insåg att deras lådor blev invaderade av trädrötter, tror i princip alla tog sig igen.

Q Qwerty987654 skrev:
Du vill vattna typ nattetid för bästa effekt samt minsta möjliga belastning på reningsverket om du har kommunalt vatten. Detta fick mig att investera i bevattning snarare än vattenspridare så jag hejar också på att planera för bevattning redan nu.

Du skrev inte att du ville odla tomat vilket är tur eftersom de inte trivs tillsammans med potatis.
Ständig bevattning nattetid kan öka risk för svampangrepp och sniglar, men det beror lite på förutsättningar och vad som odlas i övrigt.

Tomat kan egentligen odlas utmärkt bredvid potatis, de trivs alldeles utmärkt. De tillhör ju samma släkte. Det leder dock till att de drabbas av samma sjukdomar och konkurrerar om samma näring, så det är därför man får passa sig lite. Det gör även att det exempelvis kan vara dumt att ha potatis och tomat inpå varandra i växtföljden. Så går gör det, men får man bladmögel på potatisen (inte alls otänktbart) så ryker tomaterna med av bara farten.

Vi har två trädgårdsland (eller ja, det ena är en del av åkern där vi kan köra lite större skala). Det egentliga trädgårdslandet har jag grävt ner vatten till och har en utkastare så jag kan vattna manuellt eller koppla in spridare. Åkern drar jag slang till vid behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.