Medlem
· Blekinge
· 207 inlägg
KnockOnWood, Mats, Billy_baver, detta var allt intressant läsning!
Ärligt talad hade jag inte ens funderat på skillnaden mellan tama och vilda ankor eller vildänderna. Är novis här.
Dom som vi ha är då troligen vanliga gräsand. I Holland brukar vi kalla dom 'eenden'
Billy_baver: om jag förstå dej rätt har det ingen mening att bygga ett (påkostad) ankhus för vilda änder?
Vi har rätt många buskar och träd runtomkring. Några gånger hittade vi 1-3 egg i båda lite och stora dammen. Dom såg precis ut som kyckling-egg. Trodde först att någon barn hade lagt dom där för skoj. Tidigt på sommaren er det ibland bara pojk-ankan som man ser. Men om man gå ute mellan träd hörs att det finns någon / några djur som flyter där. Vi har i alla fall ett fasan som går runtomkring där, men aldrig hittad tjej-ankan...
Ärligt talad hade jag inte ens funderat på skillnaden mellan tama och vilda ankor eller vildänderna. Är novis här.
Dom som vi ha är då troligen vanliga gräsand. I Holland brukar vi kalla dom 'eenden'
Billy_baver: om jag förstå dej rätt har det ingen mening att bygga ett (påkostad) ankhus för vilda änder?
Vi har rätt många buskar och träd runtomkring. Några gånger hittade vi 1-3 egg i båda lite och stora dammen. Dom såg precis ut som kyckling-egg. Trodde först att någon barn hade lagt dom där för skoj. Tidigt på sommaren er det ibland bara pojk-ankan som man ser. Men om man gå ute mellan träd hörs att det finns någon / några djur som flyter där. Vi har i alla fall ett fasan som går runtomkring där, men aldrig hittad tjej-ankan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alldeles riktigt! Handlar det om vilda fåglar är det mycket bättre att spendera ankhuspengarna på en lastpall solrosfrön.Robert Kooijman skrev:Billy_baver: om jag förstå dej rätt har det ingen mening att bygga ett (påkostad) ankhus för vilda änder?
Fasantuppen ska ni vara tacksamma för, så länge han dyker upp. Förr kunde fasaner leva i symbios med människan i åkerbrukets marginaler. Det är annorlunda skala på jordbruket numera. Mindre spill och mer bekämpningmedel. Det roliga är att LRF har konsulter för både åkerbruk och fasanjakt...