17 930 läst · 17 svar
18k läst
17 svar
Ångspärr eller inte i stuga?
Puckot på isover visar väl nivån på kunnandet i isoleringsbranschen.
Du bör undvika plast eftersom du inte kan veta på vilken sida det kommer att kondensera när huset står oeldat.
Med papp kan ingenting gå fel då fukt alltid ventileras bort.
Har man dessutom isolerat med cellulosa (spån, ekofiber etc) så har man isolering som kan hantera fukt utan att ta skada.
Alltså i oeldad sommarstuga (sådana som det finns hundratusentals av i vårt land) - ingen plast. Ingen glas/mineralull.
Så kan det klara sig lång tid.
Du bör undvika plast eftersom du inte kan veta på vilken sida det kommer att kondensera när huset står oeldat.
Med papp kan ingenting gå fel då fukt alltid ventileras bort.
Har man dessutom isolerat med cellulosa (spån, ekofiber etc) så har man isolering som kan hantera fukt utan att ta skada.
Alltså i oeldad sommarstuga (sådana som det finns hundratusentals av i vårt land) - ingen plast. Ingen glas/mineralull.
Så kan det klara sig lång tid.
Tack Jehu!
Otroligt förvirrande när man fått så många olika bud - och till och med från expertis på Isover!
Alla som jobbat med isolering/byggnation verkar i alla fall förespråka samma sak - ingen plast i ouppvärmd stuga - så den linjen tänker jag följa!
Vart köper jag (billig) och bra cellulosaisolering? Jag hade ju tänkt mig Byggmax glasull......
Otroligt förvirrande när man fått så många olika bud - och till och med från expertis på Isover!
Alla som jobbat med isolering/byggnation verkar i alla fall förespråka samma sak - ingen plast i ouppvärmd stuga - så den linjen tänker jag följa!
Vart köper jag (billig) och bra cellulosaisolering? Jag hade ju tänkt mig Byggmax glasull......
Kommer det verkligen att kondensera när huset står oeldat då? För att det ska kondensera på utsidan av plasten krävs ju att det är varmare ute än inne och att luften ute är så pass fuktmättad att plastens temperatur hamnar under daggpunkten. Det måste väl ändå vara rätt sällsynt?Jehu skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ångspärr eller inte
Byggmaterial & Byggteknik -
Ångspärr eller ångbroms i tak vinterträdgård
Byggmaterial & Byggteknik -
Sätta igen gammal vägglucka till kallvind - ångspärr eller inte?
Tak & Vind -
Ångspärr eller inte i sporadiskt uppvärmt garage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ångspärr eller inte i varmgarage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus