Har helt plötsligt fått problem med att min köldbärare ut temperatur sticker iväg ordentligt men inte min brine in? Vad kan detta bero på? Ligger på typ -0.8 på ingående brine

B
Vad är temp ut då?

B BSOD skrev:
Vad är temp ut då?
När jag släpper på borrhålsövervakningen skenar den typ till -8 nästan på brine ut men den ligger fortsatt under -1 på brine in? Kan det vara luft i systemet? Igensatt sil på kb sidan?

Skillnaden mellan in och ut är ju den värme du förbrukar i huset, vad är problemet?
Typ
Digital display som visar temperaturer för ute, framledning, returledning, varmvatten och brine in/ut, med olika värden i grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
Skillnaden mellan in och ut är ju den värme du förbrukar i huset, vad är problemet?
Köldbärare och framledning är två olika saker! Nu pratar jag om köldbäraren i borrhålet inte värmen inomhus

• Haha
Dilato
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Köldbärare och framledning är två olika saker! Nu pratar jag om köldbäraren i borrhålet inte värmen inomhus
Ser du min brine i mitt inlägg ovan?
Min är visserligen luft vatten men samma sak, ut minus in är värme upptagen från omgivningen.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Typ
[bild]
D Dilato skrev:
Ser du min brine i mitt inlägg ovan?
Min är visserligen luft vatten men samma sak, ut minus in är värme upptagen från omgivningen.
Ja? Och du frågar vad problemet är? Problemet är att min brine ut sticker iväg? Och har helt plötsligt börjat göra det? Jag ligger på -0.5 på inkommande men brine ut sticker iväg mot -8 ut

sebbe_j sebbe_j skrev:
Ja? Och du frågar vad problemet är? Problemet är att min brine ut sticker iväg? Och har helt plötsligt börjat göra det? Jag ligger på -0.5 på inkommande men brine ut sticker iväg mot -8 ut
Så något suger värme från borrhålet och transporterar det någon annanstans, via en kompressor och värmeväxlare...
Eller så har en temperatursensor blivit dålig så dina siffror är felaktiga..
Vad har du för temperatur utomhus?

D Dilato skrev:
Så något suger värme från borrhålet och transporterar det någon annanstans, via en kompressor och värmeväxlare...
Eller så har en temperatursensor blivit dålig så dina siffror är felaktiga..
Siffrorna är nog inte felaktiga på en ny pump? Men kan det vara luft? Tät sil på kb sidan?

sebbe_j sebbe_j skrev:
Siffrorna är nog inte felaktiga på en ny pump? Men kan det vara luft? Tät sil på kb sidan?
Om pumpen är ny har du väl inga siffror att jämföra med när du säger "plötsligt".

Vad är det du anser ska vara normala värden på brine in/ut?
Edit
Min pump körde nyss lite och sög ut lite energi ur uteluften

• Display med temperaturvärden för framledning, returledning, varmvatten, integral, brine in och brine ut för en värmepump.
    Skapa konto
Redigerat:
D Dilato skrev:
Om pumpen är ny har du väl inga siffror att jämföra med när du säger "plötsligt".

Vad är det du anser ska vara normala värden på brine in/ut?
Edit
Min pump körde nyss lite och sög ut lite energi ur uteluften
Har man KB på en LV- VP det brukar vara när det är borrhål, skulle tro att det är lite dålig fart på KB-pumpen, när kompressorn startar och börjar kyla KB, så går KB för sakta och kyls ner bra mycket. Prova med att få fart på KB-pumpen. Nu kanske det är en sådan där ny VP, som ändrar fart på både KB och VB pump- Bara skit. dom ska gå konstant med en viss fart. Kan gå att ändra i menyn, genom att klicka bort auto och ställa en fart på VB-pumpen till 50 % och KB-pumpen till 70 %, bara prova dig fram.

J jonaserik skrev:
Har man KB på en LV- VP det brukar vara när det är borrhål, skulle tro att det är lite dålig fart på KB-pumpen, när kompressorn startar och börjar kyla KB, så går KB för sakta och kyls ner bra mycket. Prova med att få fart på KB-pumpen. Nu kanske det är en sådan där ny VP, som ändrar fart på både KB och VB pump- Bara skit. dom ska gå konstant med en viss fart. Kan gå att ändra i menyn, genom att klicka bort auto och ställa en fart på VB-pumpen till 50 % och KB-pumpen till 70 %, bara prova dig fram.
Redan gjort.. kb pumpen går på 100%.. kan det vara luft eller något annat?

Prova lufta och rengör filtret på kb. Låt cirkpumpen stå ett bra tag innan du luftar annars får du inte ur luften. Jag har ca 3 grader diff på kb in och ut.

Då är det kanske en luftbubbla som står i början på hålet, pumpen orkar inte trycka den till botten så den kommer upp. Själva borrhålet är nog strax vid mark eller så. Ta ett längre järn, sätt mellan örat och toppen ( fattigmans stetoskop ) då kan det kanske höras om det skvalar/skvalpar där. Bubblan kan hänga sig lite längre ner. Då tar du hjälp av någon när du lyssnar som stänger av VP . då kommer ev en bubbla att komma till topp och kommer säkert att höras bra. Har du ett s,k påfyllningskoppel med koppling mellan in/ut på KB, inne i huset.

J jonaserik skrev:
Då är det kanske en luftbubbla som står i början på hålet, pumpen orkar inte trycka den till botten så den kommer upp. Själva borrhålet är nog strax vid mark eller så. Ta ett längre järn, sätt mellan örat och toppen ( fattigmans stetoskop ) då kan det kanske höras om det skvalar/skvalpar där. Bubblan kan hänga sig lite längre ner. Då tar du hjälp av någon när du lyssnar som stänger av VP . då kommer ev en bubbla att komma till topp och kommer säkert att höras bra. Har du ett s,k påfyllningskoppel med koppling mellan in/ut på KB, inne i huset.

• VVS-installation med två svarta rör, en vit behållare och ett grått paket i ett rum med träpanel på väggarna.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.