9 415 läst · 23 svar
9k läst
23 svar
Ang spotlights (biltema)
Ett tips: när du har så många spottar kan det vara idé att köpa ett par stycken spottar att ha i reserv. Rätt vad det är så kanske modellen utgår från Biltema och du får leta efter en annan modell som kanske skiljer sig i ljusbild/färgtemp etc om någon bef. spott lämnar in.
Tack för tips, jag har köpt 8 st som reservE etompau skrev:
Hej,
Gammal tråd men har liknande spotar 230V från Biltema fast med IP65:
https://www.biltema.se/bygg/belysni...spotlights/inbyggnadsspot-led-ip65-2000041134
Är det godkänt att dra lös SKX-kabel på innertaket mellan spotarna?
Vilken kabel är godkänd till den första spoten att ligga löst på innertaket? Blir det skillnad om innertaket är i badrummet?
Ingen skyddskåpa elller takdosa behövs till dessa spotar om jag förstår det rätt, bara dom ligger helt fria på detta avstånd:
Gammal tråd men har liknande spotar 230V från Biltema fast med IP65:
https://www.biltema.se/bygg/belysni...spotlights/inbyggnadsspot-led-ip65-2000041134
Är det godkänt att dra lös SKX-kabel på innertaket mellan spotarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken kabel är godkänd till den första spoten att ligga löst på innertaket? Blir det skillnad om innertaket är i badrummet?
Ingen skyddskåpa elller takdosa behövs till dessa spotar om jag förstår det rätt, bara dom ligger helt fria på detta avstånd:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 900 inlägg
Nej.B ByggareNic skrev:
Valfri installationskabel t.ex FQQ, EQQ, EXQ, EXLQ, FQ i slang etc, dock inte EKRK/EQRQ. Tänk på att spottarna kräver en flexibel kabel i viss mån, dvs måste finnas utrymme för lagom slack på dessa kablar.B ByggareNic skrev:
Nej.B ByggareNic skrev:
Tack! Intressant att på bilden från Biltema ser det ut som SKX kabel, står även 0.75mm2 i databladet. Ingen av dom godkända kablarna finns väl ens i den dimensionen? Även om man skulle dra det i rör så kommer man aldrig få det helt tätt utan en extra dosa. Samma gäller ju FQ. Biltema borde kanske ta lite mer ansvar för sakerna dom säljer?Bo.Siltberg skrev:
Av dom kablarna du räknade upp borde FQQ vara mest flexibel? Och den borde bli både dragavlastad och behålla dubbla isolationen i anslutningen till spottarna?
Det är som sagt biltema. Du borde inte vara förvånad.B ByggareNic skrev:
De är inte svåra på reklamationer eftersom de själva vet att de säljer skräp. Du kommer garanterat få nya spottar eller pengarna tillbaka om de tar eldB ByggareNic skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 900 inlägg
Tillverkare av spottar tänjer kraftig på gammal god Svensk elsäkerhetsteknisk praxis. Jag vet inte varför. De har ett grundläggande problem i svårigheten att ansluta dem via ett litet hål i taket. De kräver därför en flexibel kabel. Men samtidigt kräver de en installationskabel, för anslutningskablar förlägger man inte fast och dolt. Här är det dock tillverkaren av kablar som kan säga sitt, men de är bundna av produktstandarden de följer. I tak vill man ha en kabel som ger lite tuggmotstånd. Det är inte samma problem i väggar.
Ett alternativ jag inte nämnde är TP90 eller RXKX i slang. Jag vill då också se en potta över varje spot.
T.ex Hidealite har spottar där flexslangen kan dragavlastas i anslutningsplinten.
Ett alternativ jag inte nämnde är TP90 eller RXKX i slang. Jag vill då också se en potta över varje spot.
T.ex Hidealite har spottar där flexslangen kan dragavlastas i anslutningsplinten.
Liknande trådar
-
Spotlights lyser när dom är avstängda
Belysning -
Biltema tryckluft slang och Cejn säkerhetskoppling 320
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Biltemas vattenslang, innerdiameter?
Trädgård allmänt -
resekostnad från biltema för samma problem tre gånger
Trädgårdsmaskiner -
Biltema transformator till markbelysning - Finns inte längre, finns ersättare nånstans?
El