Stort tack för er alla , Nu dom är delat på 2 slinga ,hallen för sig och köket för sig

• Renoverat kök och hall med parkettgolv, inbyggda spotlights i taket och köksskåp delvis monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med parkettgolv, vita dörrar och infällda taklampor, dammsugare och stege syns.
    Skapa konto
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Ett tips: när du har så många spottar kan det vara idé att köpa ett par stycken spottar att ha i reserv. Rätt vad det är så kanske modellen utgår från Biltema och du får leta efter en annan modell som kanske skiljer sig i ljusbild/färgtemp etc om någon bef. spott lämnar in.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ett tips: när du har så många spottar kan det vara idé att köpa ett par stycken spottar att ha i reserv. Rätt vad det är så kanske modellen utgår från Biltema och du får leta efter en annan modell som kanske skiljer sig i ljusbild/färgtemp etc om någon bef. spott lämnar in.
Tack för tips, jag har köpt 8 st som reserv ;)

B
Hej,

Gammal tråd men har liknande spotar 230V från Biltema fast med IP65:

https://www.biltema.se/bygg/belysni...spotlights/inbyggnadsspot-led-ip65-2000041134

Är det godkänt att dra lös SKX-kabel på innertaket mellan spotarna?

Grå dubbel RJ45 nätverksuttagsadapter för kabelanslutning i vägg, med öppna fack och klämma.
Skapa konto

Inbyggd LED-spotlight, rund, nickel-finish, fjädrar för montering, elektriska ledningar, klar för installation.
Skapa konto

Vilken kabel är godkänd till den första spoten att ligga löst på innertaket? Blir det skillnad om innertaket är i badrummet?

Ingen skyddskåpa elller takdosa behövs till dessa spotar om jag förstår det rätt, bara dom ligger helt fria på detta avstånd:

Teknisk ritning visar kapslingsklass för installation, måttangivelser och tätning mellan ytor. IP65 och IP20 angivna.

Redigerat:
B
S saouli skrev:
Tack för tips, jag har köpt 8 st som reserv ;)
Hur har det gått med dina spotar? Är det någon som har gått sönder?

B ByggareNic skrev:
Är det godkänt att dra lös SKX-kabel på innertaket mellan spotarna?
Nej.
B ByggareNic skrev:
Vilken kabel är godkänd till den första spoten att ligga löst på innertaket?
Valfri installationskabel t.ex FQQ, EQQ, EXQ, EXLQ, FQ i slang etc, dock inte EKRK/EQRQ. Tänk på att spottarna kräver en flexibel kabel i viss mån, dvs måste finnas utrymme för lagom slack på dessa kablar.
B ByggareNic skrev:
Blir det skillnad om innertaket är i badrummet?
Nej.

B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej.

Valfri installationskabel t.ex FQQ, EQQ, EXQ, EXLQ, FQ i slang etc, dock inte EKRK/EQRQ. Tänk på att spottarna kräver en flexibel kabel i viss mån, dvs måste finnas utrymme för lagom slack på dessa kablar.

Nej.
Tack! Intressant att på bilden från Biltema ser det ut som SKX kabel, står även 0.75mm2 i databladet. Ingen av dom godkända kablarna finns väl ens i den dimensionen? Även om man skulle dra det i rör så kommer man aldrig få det helt tätt utan en extra dosa. Samma gäller ju FQ. Biltema borde kanske ta lite mer ansvar för sakerna dom säljer?

Av dom kablarna du räknade upp borde FQQ vara mest flexibel? Och den borde bli både dragavlastad och behålla dubbla isolationen i anslutningen till spottarna?

R
B ByggareNic skrev:
Intressant att på bilden från Biltema ser det ut som SKX kabel
Det är som sagt biltema. Du borde inte vara förvånad.

B ByggareNic skrev:
Biltema borde kanske ta lite mer ansvar för sakerna dom säljer?
De är inte svåra på reklamationer eftersom de själva vet att de säljer skräp. Du kommer garanterat få nya spottar eller pengarna tillbaka om de tar eld :rolleyes:

Tillverkare av spottar tänjer kraftig på gammal god Svensk elsäkerhetsteknisk praxis. Jag vet inte varför. De har ett grundläggande problem i svårigheten att ansluta dem via ett litet hål i taket. De kräver därför en flexibel kabel. Men samtidigt kräver de en installationskabel, för anslutningskablar förlägger man inte fast och dolt. Här är det dock tillverkaren av kablar som kan säga sitt, men de är bundna av produktstandarden de följer. I tak vill man ha en kabel som ger lite tuggmotstånd. Det är inte samma problem i väggar.

Ett alternativ jag inte nämnde är TP90 eller RXKX i slang. Jag vill då också se en potta över varje spot.

T.ex Hidealite har spottar där flexslangen kan dragavlastas i anslutningsplinten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.