Hejsan
Har en fråga.
En del saker har blivit strömlösa och jag hittar ej vilken propp/fas som e tappad.. hur kollar jag enklast vilken propp som gått? Ögat har ej hoppat ur någon?
Kan jag mätta mig till det på nått sätt på centralen ?

#el
Ofta finns det en gruppförteckning som beskriver vilken säkrings om matar vad.
Har du en sådan bör det gå att klura ut vilken säkring som är defekt.

E etompau skrev:
Ofta finns det en gruppförteckning som beskriver vilken säkrings om matar vad.
Har du en sådan bör det gå att klura ut vilken säkring som är defekt.
Då hade det varit enklet men med tanke på vi haft gården i 1 månad och ingen gruppförtäckning finns på 11 centraler som är kopplad till en o samma central så e det lite jobbigt o veta när ögat ej hoppat ut. Och jag testat o byta dom alla redan?

Kan också vara en huvudsäkring som gått.

13th Marine 13th Marine skrev:
Kan också vara en huvudsäkring som gått.
byt dom med som där står huvudsäkring på.

Ofta finns ett hål i propphuven där man kan få in en mätprob. Om det finns så går det att mäta om säkringen är hel utan att ta ut den.

Om du har bytt alla säkringar inkl huvudsäkringar så låter det onekligen som att något annat är trasigt.

Om du har bytt alla säkringar inkl huvudsäkringar så låter det onekligen som att något annat är trasigt.
Ja verkar ju ej bättre men vadå?:)

Jadu, inte lätt att svara på.

Beroende på din elkunskap så får man väl mäta sig fram, alternativ ta in en elektriker som mäter sig fram.

Har du verkligen bytt alla säkringar i 11 undercentraler samt även säkringarna i fördelningscentralen som matar dessa 11 centraler. Ett annat fel kan ju bara att du har tappat en fas på inkommande. Det kan du mäta med en spänningspeovare.

L1 mot L2: 400 V
L1 mot L3: 400 V
L2 mot L3: 400 V

Då är allt ok fram till centralen, så kan du göra i alla centraler.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
En Phasen-penna kan funka att felsöka med i ditt läge, en riktig spänningsprovare är förstås bäst men kräver oftast lite vana.
Förövrigt har du redan en tråd med samma namn https://www.byggahus.se/forum/threads/ang-el.361222/ varför fortsatte du inte där?
Och du borde verkligen ta tag i din anläggning omgående känns det som.

Vad har blivit strömlöst? Är det saker som går mot olika undercentralerna, eller är det begränsat till en central?

Om det drabbat mer än en central, så måstedet vara en huvudsäkring eller avbrott i elnätet.

Eller, nja det finns givetvis mer, som kabel från huvudsäkringarna till fördelningscentra, något avbrott i fördelningscentralen osv.

Jadu, inte lätt att svara på.

Beroende på din elkunskap så får man väl mäta sig fram, alternativ ta in en elektriker som mäter sig fram.
el har jag inga problem med direkt mer än jag är osäker på det e Utb Elektriker med ej fulllärd och varit från yrket i 10år så kan ej påstå jag kan allt men förklarande någon hur jag ska göra så löser jag det. Vill ej in o pilla utan någon som kan bättre berättar :)

J Johan456 skrev:
Har du verkligen bytt alla säkringar i 11 undercentraler samt även säkringarna i fördelningscentralen som matar dessa 11 centraler. Ett annat fel kan ju bara att du har tappat en fas på inkommande. Det kan du mäta med en spänningspeovare.

L1 mot L2: 400 V
L1 mot L3: 400 V
L2 mot L3: 400 V

Då är allt ok fram till centralen, så kan du göra i alla centraler.
För alla centraler under har automatsäkringar så hoppas ju på dom hade utlöst annars.
Bara den på vinden som e gammal som gatan och ej direkt bästa skicket och gammalmodig
Tack ska mäta det :)

snaggletooth snaggletooth skrev:
En Phasen-penna kan funka att felsöka med i ditt läge, en riktig spänningsprovare är förstås bäst men kräver oftast lite vana.
Förövrigt har du redan en tråd med samma namn [länk] varför fortsatte du inte där?
Och du borde verkligen ta tag i din anläggning omgående känns det som.
Ej samma problem nu e det i en annan byggnad.. det till köket används ej längre då jag rivit ut allt där så inget e kopplat på det mer. Det är inget i själva huset som gått nu utan en brevid byggnad. Där delvis strömmen försvunnit. Så jag misstänker en fas e borta men vart den slutat funka eller vart boven i dramat finns vet jag ej. Och där e 2 centraler i den byggnaden men är kopplad på en annan byggnad som sin tur går upp till vinden i huset.
Så la ut ny tråd för nytt problem som ej rör köket :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.