29 805 läst · 75 svar
30k läst
75 svar
Anders bygger Friggebod
Om jag hade byggt den här Friggeboden idag hade jag gjort lite annorlunda. Då hade jag gjort hela bottenplattan färdig i det här momentet.
Dvs lagt i trossbottenskivor och isolering och därefter golvspånskivorna.
Nackdelen är då att plattan är känsligare för regn. Men man får ha presenningar att täcka med. Man kan också klä den med byggplast redan nu.
Nackdelen är då att plattan är känsligare för regn. Men man får ha presenningar att täcka med. Man kan också klä den med byggplast redan nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar det bli dags för regelstommen. Här syns de ingående delarna, kapade och klara.
Tack vare en noggrann ritning vet jag de exakt måtten på alla reglar. En annan metod är att börja sammanfoga väggarna och mäta och kapa efterhand.
Logga in
Skapa konto
Första långväggen klar. Eftersom golv- och väggreglar stämmer precis kan jag använda golvbjälklaget som mall.
(Vid just detta bygge, ska jag väl tillägga. Det blir inte alltid så, utan då får man mäta sig till var reglarna ska vara.)
Logga in
Skapa konto
Så var det dags att resa regelstommen. Det är egentligen bara vid detta moment som det behövs en extra person, men det går att klara det själv om man verkligen vill.
Börja med att resa en långvägg och fixera den provisoriskt med en stötta.
Res sedan en gavel och fixera den mot långväggen med tvingar. Snabbtvingar är att föredra om man är ensam.
Logga in
Skapa konto
Nu kan man börja rikta upp väggarna. Mät in med vattenpass och fixera dem med diagonalsträvor.
När allt är rakt kan man fästa ihop knutarna. Jag drar i några rejäla skruvar som håller ihop det hela. Sen fäster jag också syllen i bjälklaget.
A andersmc skrev:Om jag hade byggt den här Friggeboden idag hade jag gjort lite annorlunda. Då hade jag gjort hela bottenplattan färdig i det här momentet.
Innebär det tex att golvspånet täcker hela bjälklagsytan och syllen hamnar ovanpå spånet? Finns det någon nackdel med att göra på det viset?