Om jag hade byggt den här Friggeboden idag hade jag gjort lite annorlunda. Då hade jag gjort hela bottenplattan färdig i det här momentet.

Dvs lagt i trossbottenskivor och isolering och därefter golvspånskivorna.

Nackdelen är då att plattan är känsligare för regn. Men man får ha presenningar att täcka med. Man kan också klä den med byggplast redan nu.

• Gilla
sgl002 och 4 till
  • Laddar…
Kapade träreglar för stomme ligger i hög framför påbörjat byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det bli dags för regelstommen. Här syns de ingående delarna, kapade och klara.

Tack vare en noggrann ritning vet jag de exakt måtten på alla reglar. En annan metod är att börja sammanfoga väggarna och mäta och kapa efterhand.

• Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
Ett nybyggt golvbjälklag av trä på marken, framsteg i ett byggprojekt med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

Första långväggen klar. Eftersom golv- och väggreglar stämmer precis kan jag använda golvbjälklaget som mall.

(Vid just detta bygge, ska jag väl tillägga. Det blir inte alltid så, utan då får man mäta sig till var reglarna ska vara.)

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Trästomme till byggnad med två färdiga långväggar och en gavel mot grusig mark och grönt landskap.
Skapa konto

Nu är det bara att spika på. Här är två långväggar och en gavel klar.

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Detaljbild på träkonstruktion med ett stöd för takbalk i en byggnation.
Skapa konto

En detaljbild av stödet för takbalken.

• Gilla
Kokarn och 1 till
  • Laddar…
Nybyggd trägavel klar på en husgrund utomhus med byggmaterial och verktyg omkring.
Skapa konto

Så var den sista gaveln klar.

• Gilla
Pippi Viktualia och 4 till
  • Laddar…
Regelstomme under resning med stöttor och snabbtvingar för fixering, under en klar himmel.
Skapa konto

Så var det dags att resa regelstommen. Det är egentligen bara vid detta moment som det behövs en extra person, men det går att klara det själv om man verkligen vill.

Börja med att resa en långvägg och fixera den provisoriskt med en stötta.

Res sedan en gavel och fixera den mot långväggen med tvingar. Snabbtvingar är att föredra om man är ensam.

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Trästomme till ett hus under konstruktion med tvingar som stabiliserar väggarna.
Skapa konto

Fortsätt sedan med nästa långvägg och den sista gaveln. Fäst dem efterhand med tvingar. Denna temporära konstruktion är förhållandevis stadig, så har man bara fäst ihop delarna är det ingen panik.

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Upprättade träväggstommar på en byggplats med diagonalsträvor som stabiliserar strukturen.
Skapa konto

Nu kan man börja rikta upp väggarna. Mät in med vattenpass och fixera dem med diagonalsträvor.

När allt är rakt kan man fästa ihop knutarna. Jag drar i några rejäla skruvar som håller ihop det hela. Sen fäster jag också syllen i bjälklaget.

• Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Trästomme för byggnad under konstruktion med synliga takbalkar och stolpar mot klarblå himmel.
Skapa konto

Sedan kan man lyfta upp takbalken. Om man lyfter upp en ände i taget är det inga större problem att lyfta upp den på en man.

• Gilla
Kokarn och 1 till
  • Laddar…
Trästomme till byggnad med monterade takreglar och diagonalsträvan för stabilitet, samt en stege lutad mot konstruktionen.
Skapa konto

Takstolarna är monterade. Det är ju egentligen inga takstolar, utan snarare takreglar.

Observera också diagonalsträvan som går från taknocken ner till takfoten. Den gör mycket för att staga upp stommen.

• Gilla
sgl002 och 2 till
  • Laddar…
Takstolar med boardskivor monterade mellan reglarna för att skapa luftspalt och hantera kondens.
Skapa konto

Mellan varje takregel är en boardskiva. Den skapar en luftspalt ovanför isoleringen och leder också bort eventuellt kondensvatten.

• Gilla
Pippi Viktualia och 6 till
  • Laddar…
Mycket uppskattat tråd!

• Gilla
Nilatz
  • Laddar…
Kanonbra tråd med riktigt bra förklaringar, stort tack. Vad väljer du för grund till dessa oftast? Makadam och stå på betongsten enl ritningen?

• Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Om jag hade byggt den här Friggeboden idag hade jag gjort lite annorlunda. Då hade jag gjort hela bottenplattan färdig i det här momentet.

Dvs lagt i trossbottenskivor och isolering och därefter golvspånskivorna.

Nackdelen är då att plattan är känsligare för regn. Men man får ha presenningar att täcka med. Man kan också klä den med byggplast redan nu.

Innebär det tex att golvspånet täcker hela bjälklagsytan och syllen hamnar ovanpå spånet? Finns det någon nackdel med att göra på det viset?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.