3 337 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Andelstal i vägförening fast huset har utfart mot allmän väg
Jag har haft problem med en GA.Claes Sörmland skrev:Och det kan ju vara värt att veta att förrättningslantmätare gärna undviker att motivera sina ställningstaganden i detalj på detta sätt. Det öppnar upp för kritik och diskussion.
Jag förstod vid vår förrättning att de idag mer och mer jobbar i team och diskuterar ärendena på myndigheten och att de har mentorer för mer juniora medarbetare. T ex dök det upp en grå eminens på ett arbetsmöte med Lantmäteriet i vår förrättning och det var helt uppenbart att denne äldre lantmätares åsikter vägde mycket tung vad gäller ärendet trots att han inte hade någon formell roll i förrättningen. Och det ska sägas att det blev lite stelt på mötet när vi kom med lite enkla raka frågor av typen varför vill ni lösa det på det här sättet och inte på det andra sättet? Hur ser ni på det och det? Det var som om tjänstemännen kände sig lite utsatta för en revision medan frågorna ställdes med helt ärligt uppsåt.
När senare sista förrättningsmötet gick av stapeln så gavs inga motiveringar utan det las fram ett förslag utan motivering och sen var det upp till sakägarna om de ville ta upp något. Men det var inget möte med en massa kritik ska sägas så jag vet inte hur lantmätaren skulle ha hanterat en sån situation. Istället handlade det mer om att fixa en massa små felaktigheter i ärendet, bland annat missade fastigheter.
Dom har problem med mig.
Jag har 70 meter väg till skog och föreningen kräver 1 andel a: 1 700kr/år. "tomten" ligger mot riksväg 850. Lantmäteriets Generaldirektör "går våra ärenden" enligt GA ordf. Lantmäteriet friskrev oss från GA. Då gick föreningen till tingsrätten och stämde oss på 7 500kr avgift för den tid ärendet tagit. Under förhandlingen höjer ordf. budet till 14 000 och avgift 3 700 för paret(oss) i evinnerlig tid.
Makarna skall inte erhålla någon andel ej heller någon rösträtt eller annat inflytande på GA.
Slutsats om jag säljer är jag ofri och måste betala avgift för något jag inte nyttjar.
Domaren var högexplosiv!
Till GA:
Om du hade torrt på fötterna hade du inte varit här!
Ditt bud är orimligt och går inte att överskåda?
Vi erbjöd 500kr/ år i goodwill så länge vi vill betala.
Det godtog inte Ordf.
Det gick till dom.
Domaren som var gammal GA ordf. skrev dommen med en motivering som gör att GA aldrig ska kunna väcka talan igen och avslog. En jurist har aldrig sett en "så välskriven dom" "domaren måste varigt riktigt arg"!
Jag betalar nu 0kr.
Jag vill påminna om detta som jag skrev tidigare i tråden. Det behöver inte bli så dyrt och det går att hantera smidigt. Men detta gäller ju enbart i fall där man är överens om vilka som skall vara medlemmar.pacman42 skrev:Sedan den 1/7-22 så kan man som förening själv definiera sina andelstal och få dem godkända av lantmäteriet. Ett förenklat förfarande för att lättare kunna ta in och ta bort medlemmar ur en vägförening, men det kan även användas för att få mer rättvisa andelar. 2/3 majoritet i föreningen krävs för att detta skall kunna göras. Bara ett litet tips...
Hobbysnickare
· Jämtlands län
· 158 inlägg
Har gjort lite efterforskningar och det är mest troligt att lm har ,lyssnat på en fastighetsägaren yrkande e-post om att alla som har direktutfart mot allmän väg ska vara med. Denna fastighetsägare har fått en beräknad vägsträcka för bostad 0,18 km.Denna fastighetsägare måste nyttja ga väg för åtkomst dagligen till fastigheten. Jag har fått beräknad 0.3 km beräknad vägsträcka för bostadshuset. Men med direktutfart och åker inte dagligen på ga vägar. Blir väl att skriva i hop synpunkter tiłl lm. Ett förslag vore ju om man gav alla med direktutfart en generell nyttjandegrad sänkning exempelvis 50%.R Räknenisse skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 885 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 885 inlägg
Hur kan din bostadsfastighet ha en beräknad vägsträcka för GAn på 0,3 km om din fastighet inte behöver denna väg? Eller missförstår jag, att din fastighet faktiskt behöver tillgång till GAn?H _hemmasnickaren skrev:
Hobbysnickare
· Jämtlands län
· 158 inlägg
Det är just den beräknade vägsträckan som jag tycker är så orimlig pga direktutfart /infart mot allmän väg.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Om vi antar att alla i byn behöver GA:n för sina regelbundna transporter (vad nu det skulle vara, till affär, skola, bad?) så måste det väl ändå vara lätt att argumentera för att de längs den allmänna vägen borde ha lägst andel för två jämnbördiga bostäder.H _hemmasnickaren skrev:en fastighetsägaren yrkande e-post om att alla som har direktutfart mot allmän väg ska vara med. Denna fastighetsägare har fått en beräknad vägsträcka för bostad 0,18 km.Denna fastighetsägare måste nyttja ga väg för åtkomst dagligen till fastigheten. Jag har fått beräknad 0.3 km beräknad vägsträcka för bostadshuset.
Så betalar ni 0,3 är det förstås rimligt att motsätta sig att någon annan betalar 0,18, medan motsatsen kanske hade varit rimlig.
Filosofiskt kan man undra om det alls går att hävda båtnad för ert bostadshus anslutning till GA:n då den normala anledningen är utfart till allmän väg, men det kanske går som ovan nämnt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 885 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 885 inlägg
Jag tvekar också på att väsentlighetsvillkoret uppfylls för TS fastighet i detta fall. Det bygger ju på båtnaden. Vad är vinsten för TS fastighet att ha juridisk rätt till ett lokalgatunät som inte krävs för utfart eller andra transporter? Finns sociala vinster? Även dessa räknas med i anläggningslagen.Nötegårdsgubben skrev:
Liknande trådar
-
Har en fastighet i en vägförening rätt att avstå plogning?
Juridik -
Ordförande i vägförening vill bestämma över vår fastighet
Juridik -
Avstyckning av fastighet, vad händer med vägförening
Juridik -
Vad gäller med andelstal, skogsuttag mm på vägförening?
Juridik -
Ansluta fastighet till vägförening
Juridik