Immobil Immobil skrev:
Snyggt! (y)
Vad har du för dimension på stolparna och räcket? Får man be om en närbild på räcket?
Jag är intresserad av hur du har fäst spjälorna i över- och underkant.
Gå in på det ämnet jag startade så har jag skrivit om det!

Fick själv inspiration från dig. Byggde en liknade. Gööör nöjd än så länge. 840Lång x 250Djup.

• Hus under konstruktion med oskyddade väggar, takpannor och ett fönster, vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med tillbyggnad av trädäck, vindskydd och isoleringsexponering.
    Skapa konto
  • Nybyggd träaltan vid hus under konstruktion, verktyg och byggmaterial synligt.
    Skapa konto
  • Ett hus under tillbyggnad med ny terrass, 840 cm lång och 250 cm djup, i dagsljus.
    Skapa konto
  • Hus under renovering med en nybyggd altan som är 840 cm lång och 250 cm djup.
    Skapa konto
  • Nybyggd altan på 840 cm längd och 250 cm djup vid ett hus under renovering.
    Skapa konto
  • Gilla
cybelot och 3 till
  • Laddar…
dfernhol dfernhol skrev:
Fick själv inspiration från dig. Byggde en liknade. Gööör nöjd än så länge. 840Lång x 250Djup.
Riktigt snyggt, släng upp en bild när allt är klart med :D(y)

• Gilla
dfernhol
  • Laddar…
Så. Nu är det bara kjolen kvar. Får bli tryckt då tiden inte räcker till tyvärr. Slänger nog på den i morgon om det är uppehåll. Trappan får vänta till grävarn kommer och fixar framsidan. Hus under renovering med ny veranda och oskyddad underdel, omgivet av byggmaterial och verktyg.
Skapa konto
Kvällsbild av ett hus med påslagna verandalampor, nybyggd veranda utan kjol, och en oavslutad trappa.
Skapa konto

• Gilla
MoggeS och 8 till
  • Laddar…
Snyggt!

Riktigt fint! Sätt spröjs på fönstret så är du hemma(y)

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hur har ni gjort infästningen av takbalkarna i främre bärlinan? Hos mig kommer det bli väldigt vindfång som jag inte vill skall dra taket uppåt.

Finns gaffelankare, vinklar, takåsbeslag och skråskruvning. Vilket tål mest? Snyggast är såklart skråskruvning, men vill att det skall sitta som berget även vid storm.

Funderade även på om man istället kan sätta en brädbit på var sida om takbalk ner till bärlinan och använda den istället för beslag, men vet inte om det blir starkare och snyggare.

V Villa1949 skrev:
Hur har ni gjort infästningen av takbalkarna i främre bärlinan? Hos mig kommer det bli väldigt vindfång som jag inte vill skall dra taket uppåt.

Finns gaffelankare, vinklar, takåsbeslag och skråskruvning. Vilket tål mest? Snyggast är såklart skråskruvning, men vill att det skall sitta som berget även vid storm.

Funderade även på om man istället kan sätta en brädbit på var sida om takbalk ner till bärlinan och använda den istället för beslag, men vet inte om det blir starkare och snyggare.
Jag satte rejäla vinkeljärn. De syns ju inte heller så skråskruvning blir ju onödigt.
Jag antar tanken är att takbalken ska ligga på främre bärlinan?

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jag satte rejäla vinkeljärn. De syns ju inte heller så skråskruvning blir ju onödigt.
Jag antar tanken är att takbalken ska ligga på främre bärlinan?
Syns dom inte? Ja precis balkarna skall ligga på främre bärlinan. Jag skall använda kanalplast, men annars kommer det påminna mycket om era konstruktioner i tråden.

V Villa1949 skrev:
Syns dom inte? Ja precis balkarna skall ligga på främre bärlinan. Jag skall använda kanalplast, men annars kommer det påminna mycket om era konstruktioner i tråden.
Nej, hos mig syntes dem inte. Hade nog 2,40 m i underkant upp till bärlinan.
Sen klädde vi balkarna med spontad panel och då syntes dem absolut inte hehe :p

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Nej, hos mig syntes dem inte. Hade nog 2,40 m i underkant upp till bärlinan.
Sen klädde vi balkarna med spontad panel och då syntes dem absolut inte hehe :p
Fäste du med vanliga ankarskruv eller nån längre skruv?

V Villa1949 skrev:
Fäste du med vanliga ankarskruv eller nån längre skruv?
Fäste med ankarskruv. (y)

Kanske syns så tydligt men jag förankrade med gaffel och skruv in i väggen. Sågade vinkel på den sidan som vilar mot väggen så det passade bättre. Sen framme på den främre balken sågade jag med ut en vinkel så den låg bättre

• Detalj av en träkonstruktion med vinkelsågade balkar förankrade i en isolerad vägg med gaffel och skruv.
    Skapa konto
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
dfernhol dfernhol skrev:
Kanske syns så tydligt men jag förankrade med gaffel och skruv in i väggen. Sågade vinkel på den sidan som vilar mot väggen så det passade bättre. Sen framme på den främre balken sågade jag med ut en vinkel så den låg bättre
Ja gaffelankare verkar väldigt smart och funktionellt, speciellt om man bygger in dom. Dock inte estetiskt helt tilltalande om dom syns. Men kanske svårt att få det 100% stabilt även vid storm utan beslag.

satte du gaffelankare även vid främre bärlina?

Personligen så tycker jag gaffelankare är riktigt fult.
1 vinkeljärn på vardera sida om takregeln och föst i väggen eller mot balken som sitter i huset.

Sen vid stolparna skråskruvade jag med 25 cm skruv. Frpn stolpen och upp i främre bärlinan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.