91 620 läst · 183 svar
92k läst
183 svar
Amerikansk veranda
Fick själv inspiration från dig. Byggde en liknade. Gööör nöjd än så länge. 840Lång x 250Djup.
Så. Nu är det bara kjolen kvar. Får bli tryckt då tiden inte räcker till tyvärr. Slänger nog på den i morgon om det är uppehåll. Trappan får vänta till grävarn kommer och fixar framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Snyggt!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 040 inlägg
Riktigt fint! Sätt spröjs på fönstret så är du hemma
Hur har ni gjort infästningen av takbalkarna i främre bärlinan? Hos mig kommer det bli väldigt vindfång som jag inte vill skall dra taket uppåt.
Finns gaffelankare, vinklar, takåsbeslag och skråskruvning. Vilket tål mest? Snyggast är såklart skråskruvning, men vill att det skall sitta som berget även vid storm.
Funderade även på om man istället kan sätta en brädbit på var sida om takbalk ner till bärlinan och använda den istället för beslag, men vet inte om det blir starkare och snyggare.
Finns gaffelankare, vinklar, takåsbeslag och skråskruvning. Vilket tål mest? Snyggast är såklart skråskruvning, men vill att det skall sitta som berget även vid storm.
Funderade även på om man istället kan sätta en brädbit på var sida om takbalk ner till bärlinan och använda den istället för beslag, men vet inte om det blir starkare och snyggare.
Jag satte rejäla vinkeljärn. De syns ju inte heller så skråskruvning blir ju onödigt.V Villa1949 skrev:Hur har ni gjort infästningen av takbalkarna i främre bärlinan? Hos mig kommer det bli väldigt vindfång som jag inte vill skall dra taket uppåt.
Jag antar tanken är att takbalken ska ligga på främre bärlinan?
Syns dom inte? Ja precis balkarna skall ligga på främre bärlinan. Jag skall använda kanalplast, men annars kommer det påminna mycket om era konstruktioner i tråden.P Pappa1986 skrev:
Nej, hos mig syntes dem inte. Hade nog 2,40 m i underkant upp till bärlinan.V Villa1949 skrev:
Sen klädde vi balkarna med spontad panel och då syntes dem absolut inte hehe
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Kanske syns så tydligt men jag förankrade med gaffel och skruv in i väggen. Sågade vinkel på den sidan som vilar mot väggen så det passade bättre. Sen framme på den främre balken sågade jag med ut en vinkel så den låg bättre
Ja gaffelankare verkar väldigt smart och funktionellt, speciellt om man bygger in dom. Dock inte estetiskt helt tilltalande om dom syns. Men kanske svårt att få det 100% stabilt även vid storm utan beslag.dfernhol skrev:
satte du gaffelankare även vid främre bärlina?
Personligen så tycker jag gaffelankare är riktigt fult.
1 vinkeljärn på vardera sida om takregeln och föst i väggen eller mot balken som sitter i huset.
Sen vid stolparna skråskruvade jag med 25 cm skruv. Frpn stolpen och upp i främre bärlinan.
1 vinkeljärn på vardera sida om takregeln och föst i väggen eller mot balken som sitter i huset.
Sen vid stolparna skråskruvade jag med 25 cm skruv. Frpn stolpen och upp i främre bärlinan.