Ja, samma för mig. Men "Svenska" Amazon har tydligen avtal med Postnord.
 
J Jotsat skrev:
Sökte runt lite och får fortfarande tuppjuck på produktidelningen. Kan någon vänlig själ förklara för en idiot som mig vad som är skillnaden på dessa två (utöver priset)? Båda säljs och fraktas av Amazon, varför 50% skillnad?

[länk]

[länk]


[bild] [bild]
Det ena är ju ett lamputtag och det andra ett vägguttag eller?
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Sökningar kan ju ofta göra en galen, både på stora Google och på företags webshopar. . Man måste tänka noga ibland vilka sökord man använder. Jag sökte nyligen på en av våra största svenska flugfiskebutikers sida efter en termometer. Ingen träff förrän jag skrev ”thermometer”. Sådant känns ju bara fördummande.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Roade mig med att jämföra en pryl på amazon.se och .de

Skärmdump av en online-produkt på Amazon som visar en snabbkoppling för luftslang med fyra anslutningar, listad för €9.09.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Airbrush Quick Connect set med flera kopplingsdelar och prissättningsskärmdump.

Samma pryl, samma säljare.

160kr på tyska och 221kr på svenska, inkl frakt i båda fall. :thinking:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
S Sagabo skrev:
Det ena är ju ett lamputtag och det andra ett vägguttag eller?
Fotografen Fotografen skrev:
Den ena är standard Schuko, dvs ett vanligt jordat uttag av den typ som används i Sveriga bla, den andra fransk(?) standard, med jordstiftet stickande ut i uttaget. Tom olika artikelnummer i produktbeskrivningarna. Kika på bilderna...;)
 
Cheesen
C cpalm skrev:
Intressant att de kör Postnord. När jag beställt saker från Amazon utomlands där Amazon sköter leveransen har det alltid varit UPS.
Postnord har då levererat från Amazon.de i många år. dom har ju lager i Danmark
 
Cheesen
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Men anledningen till mitt inlägg är följande; vad tycker ni om säljarens miljötänk? Jag har alltså fått två 75cm x 52cm x13cm kartonger med en t-track i varje. Vår katt gillar i alla fall kartongen.

T-tracksen är 80 cm långa och 3 cm höga...
[bild]
Dom kommer väl från två ställen.. inte ovanligt med Amazon.
köpte delar till en dator i våras och med 13 olika produkter så kom det i 5 olika paket. 1 från spaniel, 1 från italien och 3 från tyskland. (alla produkter var fullfilled by amazon)
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant att de kör Postnord. När jag beställt saker från Amazon utomlands där Amazon sköter leveransen har det alltid varit UPS.
Yepp samma erfarenhet här, UPS, mer eller mindre fort fram till dörren.

Cheesen Cheesen skrev:
Postnord har då levererat från Amazon.de i många år. dom har ju lager i Danmark
Aldrig fått med Postnord faktiskt. :)
 
C
Cheesen Cheesen skrev:
Postnord har då levererat från Amazon.de i många år. dom har ju lager i Danmark
Menar du att när man beställer prylar från Amazon.de så skickas de från Danmark?
 
C cpalm skrev:
Menar du att när man beställer prylar från Amazon.de så skickas de från Danmark?
Ja, eller tyskland, spanien eller italien. Allt beroende på produkt.
 
C cpalm skrev:
Intressant att de kör Postnord. När jag beställt saker från Amazon utomlands där Amazon sköter leveransen har det alltid varit UPS.
Skulle väl gissa på att det delvis är för att ups inte har så utbrett nät av utlämningsställen i sverige medan postnord har överallt.
 
C
V vectrex skrev:
Ja, eller tyskland, spanien eller italien. Allt beroende på produkt.
Ja, tyskland, spanien eller italien, m.fl. är jag med på, men jag var inte medveten om att de hade lager i Danmark sen många år tillbaka och att leveransen då går med Postnord. Men jag är inte direkt någon storkund hos Amazon heller...
 
Jonas Persson
Frustrator Frustrator skrev:
Märkligt. Jag sökte både via mobilen och datorn för två dagar sen.
Samma här.
 
Staffans2000
M maria01 skrev:
så lätt är det inte få tillbaka tillverkning till Sverige först är bristen på ungdomar som kan tänka sig jobba i en fabrik i Sverige idag om nu svenskarna skulle bara köpa svensk
Det är för att de inte behöver gå hungriga. Hade alternativen varit tråkigt lagerjobb, lägenhet och mat på bordet samt lite pengar över till en krogrunda då och då. ELLER att sova på parkbänkar med kurrande mage, hade lagerjobbet för de flesta tett sig som rena himmelriket.

Här är ett diagram över minimilönens utveckling och reella värde i USA.

min_wage_real_value_graph.jpg

Staffan
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Cheesen
FredrikR FredrikR skrev:
Yepp samma erfarenhet här, UPS, mer eller mindre fort fram till dörren.

Aldrig fått med Postnord faktiskt. :)
Bara fått via Ups en gång på tio år då jag beställt från Amazon. Och den gången är jag rätt säker på att det kom från . UK.
PostNord har ju å andra sidan utlämmningsställen i Norrbotten, vilket Ups brister i
Å tredje sidan så har det nästan alltid vart home dilivery från Amazon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.