För övrigt så är det ett skitmatrial att blanda andra byggmaterial med... Trivs inte med bitumen, kalk, tryckt virke, rödfärg

I johan ivarsson skrev:
aluzink är på vägg bort från marknaden så köp inte ersätts av lite olika saker som ZinkMagnesium. Dom nya är bättre men lackad plåt är bäst om man nu inte ska prata ren zink.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Just planja har inte aluzink kvar i sortimentet enligt bevego (grossist) när jag försökte beställa till en kund som redan har o ska komplettera.. Men lindab har fortfarande
plåtrickard plåtrickard skrev:
För övrigt så är det ett skitmatrial att blanda andra byggmaterial med... Trivs inte med bitumen, kalk, tryckt virke, rödfärg
Rakarns! Där ser man, då blir det inget med aluzink. Vilka är alternativen - zinkmagnesium ser ju OK ut men rätt matt och utan samma lyster vad jag kan se. Plannja PL 45 Silvermetallic kanske kan vara något? Här är vår referens som vi vill försöka efterlikna:
Fönster inramat av träpaneler med grå, ådrad textur som referens för exteriör byggdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Zinkmagnesium mörknar dessutom mer med åren, så silvermetallic är nog det bästa alternativet då

Som flera skrivit redan så är aluzink påväg bort från marknaden och detta pga av alla problem som varit kring materialet. AZ reagerar mot bitumen som finns i papp, kalk som finns i betongpannor, tryckimpregnerat och slamfärg samt ädelträ är heller inte en bra kombination tillsammans med AZ.
Zinkmagnesium har kommit som en ersättare för AZ men problemet är att zinkmagnesium heller inte skall kombineras med ovan nämnda ämnen.
Plannjas PL15 och PL45 är i de flesta fall att rekommendera framför AZ och ZM.

• Gilla
Diana H
  • Laddar…
Jag ska bygga carport och när jag sökte bygglovet så sade handläggaren att jag inte skulle ha för blank plåt då det kunde skapa störande reflexer. I bygglovet har jag angett ”aluzink (matt) eller grå”.

Är PL 15 mycket blank?

är nog den, PL30 eller PL60 som gäller. Svårt när man inte har ett prov att titta på.

Silvermetallic finns mörk och ljus, PL45 och PL15, båda dessa finns som blanka eller matta, men bara när man pratar plåt i form av ark.
Takavvattning finns normalt sett bara i blanka kulörer.

Tack, avvattning är nog inget problem, men man ska då undvika varianten som heter ”Glossy” antar jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.