28 587 läst · 21 svar
29k läst
21 svar
Aluzink takavvattning - korrosion
Besserwisser
· östergötland
· 2 080 inlägg
För övrigt så är det ett skitmatrial att blanda andra byggmaterial med... Trivs inte med bitumen, kalk, tryckt virke, rödfärg
I johan ivarsson skrev:
plåtrickard skrev:
Rakarns! Där ser man, då blir det inget med aluzink. Vilka är alternativen - zinkmagnesium ser ju OK ut men rätt matt och utan samma lyster vad jag kan se. Plannja PL 45 Silvermetallic kanske kan vara något? Här är vår referens som vi vill försöka efterlikna:plåtrickard skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· östergötland
· 2 080 inlägg
Zinkmagnesium mörknar dessutom mer med åren, så silvermetallic är nog det bästa alternativet då
Som flera skrivit redan så är aluzink påväg bort från marknaden och detta pga av alla problem som varit kring materialet. AZ reagerar mot bitumen som finns i papp, kalk som finns i betongpannor, tryckimpregnerat och slamfärg samt ädelträ är heller inte en bra kombination tillsammans med AZ.
Zinkmagnesium har kommit som en ersättare för AZ men problemet är att zinkmagnesium heller inte skall kombineras med ovan nämnda ämnen.
Plannjas PL15 och PL45 är i de flesta fall att rekommendera framför AZ och ZM.
Zinkmagnesium har kommit som en ersättare för AZ men problemet är att zinkmagnesium heller inte skall kombineras med ovan nämnda ämnen.
Plannjas PL15 och PL45 är i de flesta fall att rekommendera framför AZ och ZM.
Jag ska bygga carport och när jag sökte bygglovet så sade handläggaren att jag inte skulle ha för blank plåt då det kunde skapa störande reflexer. I bygglovet har jag angett ”aluzink (matt) eller grå”.
Är PL 15 mycket blank?
är nog den, PL30 eller PL60 som gäller. Svårt när man inte har ett prov att titta på.
Är PL 15 mycket blank?
är nog den, PL30 eller PL60 som gäller. Svårt när man inte har ett prov att titta på.